Cikkek tömkelege figyelmeztet arra, hogy milyen káros hatása van a közösségi médiának. Arról azonban annál kevesebb szó esik, hogy egyéni szinten, átlagos felhasználóként hogyan is tudjuk a leginkább, a számunkra valóban leghasznosabban kiaknázni a böngészők, illetve okostelefonok kék fényei előtt töltött időt. Eden Litt a Northwestern Egyetem Média, Technológia és Társadalom programjában szerezte doktori fokozatát. UX kutatóként dolgozik immár négy éve a techóriásnál: a UX, vagyis user experience területe a felhasználói élmény megtervezésével foglalkozik. Varsóban ismerkedtünk meg vele, ahol legújabb, a jól-létre fókuszáló kutatásukról mesélt. A pénz pedig nem boldogít: a jólét és a jól-lét (angolul well-being) ugyan csak egyetlen betűben tér el, de annál nagyobb közöttük a különbség. Míg a jólét az anyagi állapotra vonatkozik, a jól-lét az életminőségünkre – az erre irányuló új pszichológiai kutatások azt vizsgálják, mitől érezzül jól magunkat.
Hogyan kezdtél érdeklődni a technológia iránt?
Amerikai főiskolásként láttam, hogyan vált a Facebook egy kétmilliárd embert szolgáló, globális platformmá. Nyomon követtem ezt a változást egészen onnan, hogy az emberek kiposztolják az ebédjüket odáig, hogy egy természeti katasztrófa után segít összeszedni a szükséges dolgokat. Láttam és a saját bőrömön tapasztaltam, hogyan vált a Facebook alapvetően diák-adatbázisból gyakorlatilag végtelen lehetőségek tárházává. Mint magánember én magam is használtam a Facebookot, majd segítettem cégeknek professzionális online jelenlétet kiépíteni itt, majd később a céget már akadémiai szinten is tanulmányoztam. A doktori tanulmányaimat a Northwestern Egyetem Média, Technológia és Társadalom Programjában végeztem és az egyik vezető internetes képességekkel foglalkozó szakértőtől, Professzor Hargittai Esztertől tanulhattam (aki egyébként magyar)! Megláttam azt az erőt, amit a Facebook magában hordozhat, és ahogy jobbá teheti az emberek életét. A részese akartam lenni a történetének és annak, ahogy kihasználjuk azt a hihetetlen erőt, amit a közösségi média adhat. Négy éve dolgozom a Facebooknál és még csak most kezdtük igazán a munkát!
Hogyan képzeljük el egy átlagos munkanapodat a cégnél, UX kutatóként?
Egy nagy, és egyre növekvő kutatócsoport dolgozik a Facebooknál. Több mint száz kutató kapcsolódik a céghez különböző területekről. Legtöbbjük elvégezte a doktorit, csakúgy, mint én. Az a munkánk, hogy jobbá tegyük a Facebookot az alapján, hogy beszélgetünk az emberekkel. Ezt többféleképpen képzelhetitek el: például egy kvantitatív kutatás során készítünk egy nagyszabású kérdőívet, amit több tízezer ember tölt ki a világ minden tájáról, de a kvalitatív módszer keretén belül a világon bárhol készítünk interjút emberekkel. Minden nap más: néha egész nap az asztalom mögött ülök és kutatási tervet írok, vagy adatokat dolgozok fel, míg máskor együttműködőkkel töltöm a napot. Például dizájnerekkel, mérnökökkel vagy termékmenedzserekkel arról ötletelünk, hogy a kutatásaink eredményeit hogyan fordíthatjuk arra, hogy a Facebook jobb legyen – az emberek, a felhasználók számára.
Mivel kapcsolatos a legújabb kutatásotok?
A legújabb kutatásunk során meg akartunk bizonyosodni arról, hogy a Facebook értéket adhat az emberek életéhez. Így a csapatom több projektje is a jól-létre és a jelentőségteljes társadalmi interakciók kutatására fókuszált. Folytatjuk az ezzel kapcsolatos alapkutatásokat, hogy még jobban értsük a kapcsolatot a jól-lét és a Facebook-használat között, valamint hogy milyen speciális viselkedés, vagy éppen tulajdonság, vonás bizonyul a leginkább gátlónak vagy éppen hasznosnak ezzel kapcsolatban. Eközben aktívan kutatjuk a közösségi média és a magány közötti kapcsolatot, és azt, is, hogyan hasonlítjuk magunkat másokhoz, a közösségi média problémákhoz vezető használatát és a közösségépítést is. Az eredményeket pedig a cégen belül megosztjuk egymással és ezáltal segítjük azt, hogy még több és olyan megoldást és lehetőséget tudjon kínálni a Facebook, ami az eredményeink alapján támogatja az embereket életét nemcsak a Facebook-használat közben, de azon túl is.
Hogy látod, melyek a legáltalánosabb tévhitek a közösségi médiával, és annak használatával kapcsolatban? Személy szerint te mit tartasz a legjobb vetületének?
Amikor a közösségi média társadalomra gyakorolt hatásáról van szó, kutatóknak, technológusoknak, a kormányzati oldal szereplőinek és a hétköznapi embereknek arra kellene fordítani az idejüket és az energiájukat, HOGYAN használják az emberek a közösségi médiát, és nem arra kellene fókuszálni, mennyi időt töltenek ezzel. Amikor összefoglalod a kutatásokat, nem arról van szó, hogy mennyi időt töltünk el a közösségi médiában, hanem arról, hogy mit csinálunk ez idő alatt és ez miért fontos a jól-létünk szempontjából. Például amikor az emberek csak passzívan facebookoznak, a kutatás kimutatta, hogy ez a fajta használat lehet negatív vagy semleges hatással a jól-létükre. Viszont amikor másokkal lépnek például kapcsolatba, az nemcsak a napjukat, de az életüket is jobbá teheti. A Facebookkal kapcsolatban rengeteg dolog van, amiben bíznak az emberek az egész világon: megoszthatják életük legszebb és a legnehezebb pillanatait is a családtagjaikkal és a barátaikkal, szervezhetnek eseményeket és kereshetnek is eseményeket magukhoz közel, lelhetnek segítségre a különböző csoportokban és van, akinek a Marketplace megélhetést nyújt. De folyamodhatnak anyagi támogatásért is például egy krízis, vagy egy katasztrófa után.
A te szemszögedből, mi a legnagyobb változás, amit a közösségi média hozott az emberek életébe?
A Facebook szépsége, hogy a legragyogóbb pillanatokban hihetetlen erőt tud felszabadítani az embereken keresztül – legyen ez egy munka, egy ajánlás, oktatás, szórakozás, életünk párjának megtalálása (Eden is a Facebookon keresztül ismerkedett meg a férjével – D.E.), a mindennapi nevetésünk, szerelem, vagy csak hogy jól érezzük magunkat. Manapság sok technológiai megoldás pont, hogy kiveszi az embereket az egyenletből – a közösségi média, és a Facebook viszont visszarakja őket a nyeregbe. Ha megtanuljuk jobban kihasználni az ebben rejlő erőt, a lehetőségeink végtelenek lesznek.
Mint kutató, mi a személyes célkitűzésed?
Elsősorban a felhasználók szószólójaként látom magamat. Az a célom, hogy lássam, meghalljam és átéljem azoknak az embereknek a történeteit, akik a Facebookot használják, és hogy biztos lehessek abban, hogy ezek a tapasztalatok képezzék majd az alapján minden döntésnek, amit meghozunk a cégnél. Mivel képzett kutató vagyok, így a kezemben van az az eszköz, hogy az emberek diverzitását mutassam meg, ne befolyásoljon a hátrányos megkülönböztetés és hogy kellően gyűjtsem össze és megfelelően meséljem el ezeket a történeteket.
Adj néhány tanácsot, hogyan használhatnánk még jobban a közösségi médiát!
Kutatóként a kutatásokhoz ragaszkodom és két fő tippet adok, amelyekkel kapcsolatban a legtöbb bizonyítékot gyűjtöttük össze.
Korlátozd, hogy mennyit használod passzívan a közösségi médiát! Kerüld az értelmetlen görgetést, vagy, hogy ide-oda kattintasz felbukkanó linkekre! Ne hasonlítgasd magadat másokhoz! Hallgass a belső megérzéseidre és kerüld el azokat az élményeket, amelyektől nem érzed jól magad. Gondolj arra, ki az, aki lenni akarsz – kapcsolj ki értesítéseket, fejezd be bizonyos emberek követését, és azokét a dolgokét, amelyek nem relevánsak neked. Tedd naprakésszé azt, amit követsz és látsz attól függően, hogy mik a preferenciáid. Vannak olyan eszközök is, mint például a ’Your Time on Facebook’, amelyek segítenek abban, reflektálhass arra, hogyan használod magát a Facebookot és be is tudsz állítani mindennapos emlékeztetőket az ideális szokásokkal kapcsolatban.
Használd jelentőségteljesen a közösségi médiát! Határozd meg, hogyan használod a közösségi médiát, és hogy mit szeretnél kapni ettől. Használd ki az erősségét – a társas kapcsolatokat! Lépj újra kapcsolatba a szeretteiddel, küldj egy barátodnak egy üzenetet, miután láttál egy érdekes cikket, gratulálj egy ismerősnek és beszélgess az emberekkel a Facebookon túl is. Ha minden mögé mész, akkor látni fogod, hogy ma már a Facebook például számtalan módon segít abban, hogy jelentőségteljesen kapcsolatba léphess másokkal. Segít abban, hogy találj közeli, téged érdeklő eseményeket, egyszerűen megszervezhetsz egy születésnapi összejövetelt, vehetsz valamit egy közeli, helyi árustól, közösen nézhetsz egy tőled távol élő unokatestvéreddel egy TV-műsort a Watch Party-n keresztül, de a Messengeren játszhatsz is a legjobb barátoddal, egyeztethetsz a szomszédaiddal – és még sorolhatnám!
fotó: Facebook Press