“A konferencia megszervezésének ötlete az elmúlt egy év tapasztalataiból kiindulva született meg, miszerint megfigyeltük, hogy Magyarországon rendkívül aktív az érdeklődés a gyerekszobák iránt” – mondta Veronika Kyslerová, a Bonami hazai marketing vezetője.
A meghívott vendégek segítségével a szervezők körbejárták azokat a kérdéseket, amelyekre érdemes odafigyelni az ideális gyerekszoba kialakításánál, illetve ha kiegyensúlyozott és felelős életet szeretnénk élni. Mindemellett rávilágítottak azokra a társadalmi-szociális problémákra, jelenségekre, amelyek manapság a gyermekeket érinthetik egy családban. A kerekasztal beszélgetés alatt szó volt a megváltozott családmodellekről, egyéni szokásokról és a vele járó mozgásról, állandó körforgásról. Az egyórás beszélgetés elején Dr. Dúll Andrea környezetpszichológus elmondta: nehéz pszichológiai aspektusból beszélni a jövő gyerekszobájáról, mert „nagyon sok mindent kellene személyre szabni, nálunk kulcsfogalom a terek személyhez igazítása”.
Szerinte a berendezés és a családi élet kölcsönhatásban állnak egymással. Ehhez példaként említette, hogy: „A szülők sokszor rápirítanak a gyerekre, hogy pakoljon el, de ha jobban megnézzük, nincs hová. Sokszor tehát a saját elvárásainkkal is szembesít egy-egy szoba, amelynek gondos berendezése a személyiségfejlődésre is hatással van.”
Barthalos Réka, pszichológus, konduktor, az Artis Centrum megálmodója fontosnak tartotta elmondani, hogy úgy rendezzük be a gyerekszobát, hogy ne vegye el a lehetőséget a kinti játék, a szabadtéri mozgások lehetősége elől, ugyanakkor bent is el tudja foglalni magát a gyerek. Vagyis „ne pakoljuk tele a szobát mindennel, legyen hová elrámolni, ki lehessen üríteni, mert nagyon sokat számít, hogy tölt-e időt szabadban a gyerek.” A zsúfoltságot azzal lehet még csökkenteni, ha mindig az adott életkorának megfelelő dolgokat tesszük be a gyerekszobába, és nem akarunk két-három évre előre minden fontosat odatenni, másrészt ha leselejtezzük a már nem használt, elromlott játékokat. Ami pedig a belső teret illeti, ott is akad lehetőség fejlesztő bútorok és játékok beszerzésére, mint például egy függőfotel, ami az egyensúlyérzék kialakulásában játszik kulcsszerepet, aminek fejlesztése elősegíti az idegrendszer érését. Fontos tehát a rugalmasság, hogy ne ragaszkodjunk görcsösen egy megálmodott gyerekszobához, inkább vegyük figyelembe a lakói szükségleteit.
A meghívott vendégek szinte mindannyian felhívták a figyelmet a letisztultságra, aminek a tanulásban is nagy szerepe van. Az a legjobb, ha van saját szobája egy gyereknek, saját íróasztallal és magánszférával, de ha erre nincs lehetőség, akkor egy félreeső sarok vagy egy emeletes ágy is sokat számít, ahol a gyereknek jut saját terület. Bár a legtöbb gyerekszoba folyamatosan változik, jó ha vannak benne alapdarabok, amelyek hosszú évekig kísérik a gyerek életét. Ám olyan is előfordul, hogy a gyerek nem megy be a szobájába, egyszerűen csak azért, mert ott akar lenni, ahol a szülei is. Ebből egyenesen következik, hogy a szülőnek is jól kell éreznie magát a lakásban, mert a gyerek akkor érzi jól magát, ha a szülő is.
Őrfi Eszter, zöld otthon szakértőnek feltették a kérdést, hogy mitől lesz zöld egy gyerekszoba, amire így hangzott a válasz: „Kinek mitől? Nálunk a gyerekszoba nem is néz ki gyerekszobának, mert azzal rendeztük be, ami volt. Én azt vallom, hogy tudatos, megfontolt vásárlással rengeteget tehetünk a környezetünkért és gyermekeink élhető jövőjéért”. A szakember külön kiemelte, hogy érdemes odafigyelni egy gyerekszoba berendezésénél, ha felelősen szeretnénk dönteni például arról, hogy: kerüljük a halmozást, vásárlásnál a mennyiség helyett a minőségre törekedjünk, válasszunk környezetbarát alapanyagokat, figyeljünk oda a földrajzi közelségre és alakítsuk ki úgy a teret, hogy az kreativitásra ösztönözze a kisebbeket. Emellett lehet keverni a módszereket, mondjuk örökölt darabokat különleges bútorokkal, hagyományos berendezést juta szőnyeggel.
B. Tier Noémi, a Blikk Nők Otthon & Kert és a Kiskegyed Otthona magazinok felelős szerkesztője elmondta, hogy: “a pillanatnyi divathullámok mellett, az épp aktuális mesefigurák és tucatdekoráció helyett univerzális formákra, egyediségre, időtálló dizájnra kellene törekednünk.” Szerinte komfortos, természetes anyagokkal, puha textilekkel, inspiráló színekkel kibélelt terekben az önfeledt játéknak, a tanulásnak és a nyugodt pihenésnek is helye van. Ehhez a gondolathoz csatlakozva Zai Viktória enteriőrtervező kihangsúlyozta, hogy: “a gyerekszobák kialakításánál az a cél, hogy megnyugtassa és feltöltse a benne lakókat. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne használjunk színeket, nyugodtan lehet a gyerekszobának is egy fő színe, amelyet következetesen végig viszünk a falakon, a textileken és az egyéb kiegészítőkön is.
Összességében tehát a konferencián elhangzottak szerint a letisztultság, az állandóság érzését nyújtó darabok és a szülők számára is otthonos berendezés lehet a jó gyerekszoba kulcsa, mely gondolatot Szendrődi Enikő, a Nemiskacat Látványműhely alapítója is megerősített. Ehhez a szellemiséghez csatlakozott Kollár Borbála, Borarti Alkoss Szabadon Workshopja is, aki azt vallja, hogy a gyerekek értelmi fejlődésében központi szerepet játszik a gyerekszobában zajló esti mesélés és annak közös megélése a családdal. Az alkotás megtanítja a gyerekeket arra, hogy néha kockáztassanak és ha elbuknak, akkor bátran kezdjék újra. Ezt a biztonságot a környezetük és a szülők adhatják meg nekik. A nyugodt hangulat fontosságának elmélyítéséhez csatlakozott a Jógakaland csapata is, akik az Erdei jógakaland című mesekönyvük történetébe vonták be a gyerekeket és egy varázslatos utazásra invitálták őket, amely során arra ösztönözték a résztvevőket, hogy az eléjük kerülő akadályokat, egy-egy jógapóz felvételével le tudják győzni, ami játékosan átmozgatja őket.
A konferencia után a Bonami csapata bemutatta a “Jövő gyerekszobája” installációt, ami az Egyszülős Központ Pingvin Játszóházában valósult meg. A helyiség teljes berendezésének közel 900.000 Ft értékű adományával a Bonami az egyszülős gyermekek hétköznapjait szeretné szebbé és boldogabbá tenni a jövőben. A játszóház bárki számára továbbra is megtekinthető az intézmény nyitvatartási idejében.