Bár a britek több mint 70 fontot, közel harmincezer forintot költenek el fejenként új partiruhára karácsonykor, ötből egy ember többé nem is veszi fel ezt az öltözéket. A Hubbub környezetvédelmi szervezet által végzett kutatásból az derült ki, hogy az emberek összesen közel 2,4 millió fontot költenek el ruhára az ünnepi időszakban, ám kevesebb mint három alkalommal veszik csak fel ezeket. Egyetlen parti vagy esemény kedvéért vásárolják csak az új ruhát saját bevallásuk szerint.
Klímaválság és karácsony
A környezetvédelmi szervezet a felméréssel arra hívja fel a figylemet, hogy a fast fashion egyre növekvő iparága milyen komoly hatással van a környezetünkre, és mekkora szerepet játszik a klímaválságban. A vásárlókat soha nem látott mértékben bombázzák az üzletek azzal az üzenettel, hogy nem lehet karácsony és újév megfelelő partiruha nélkül, ám ennek a sürgetésnek eleget tehetünk környezettudatos módon is.
Környezettudatos buliruha
Nem feltétlenül kell vadiúj ruhát vásárolnunk az ünnepekre, a second-hand ruhák, a csere és a bérlés is működőképes opció lehet. “A vintage ruhák soha nem látott népszerűségnek örvendenek, és ahogy egyre többen gondolkodnak környezettudatosan és realizálják, milyen rossz és erős hatása van a divatiparnak a bolygónkra, még többen fordulnak majd a másodkézből származó ruhavásárlás alternatívájához” – vizionálta Sarah Divall, a környezetvédelmi szervezet projektkoordinátora, a felmérés egyik vezetője. “Az, hogy zölden gondolkodunk, nem jelenti azt, hogy nem öltözünk csinosan” – tette hozzá Divall.
A férfiak többet költenek
Ami meglepetésként érte a felmérés készítőit, hogy kiderült, a férfiak többet költenek ruhára a karácsonyi szezonban, mint a nők. Ám a nők választásai a kevésbé környezetbarát darabok. A csillogó, flitteres ruhákról csak a válaszadók negyede tudta, hogy azok műanyagot tartalmaznak. A Hubbub a felmérés mellett elemezte 169 partiruha összetételét is 17 online boltból, luxus- és dizájner üzletből. A ruhák 94 százaléka készült részben vagy egészen műszálas, azaz műanyagot tartalmazó anyagból. Ez azért aggasztó, mert a textilipar nem csak a légkörbe kerülő szén-dioxid kibocsátásáért felelős nagy mértékben – a műszálas anyagokból a vizekbe kerülő mikroműanyagok 35 százaléka is a ruháinkból származik.
A fiatalok tudatosabbak
A kutatás biztató adatokat is szolgáltatott. Úgy tűnik, a fiatalabb generáció – 16 és 24 év közöttiek – már tudatosabb az öltözködés terén, több mint harmaduk cserélgeti ruháit a barátaival ahelyett, hogy újat vásárolna, és 30 százalékkal többen vásárolnak turkálóban közülük, mint az idősebb korosztályból. Ráadásul ők úgy nyilatkoztak, a karácsonyra vásárolt ruháikat is többször felveszik, illetve elcserélik inkább ismerőseikkel.
Forrás: The Guardian
Fotó: Unsplash