„Nem a szereplők utaznak, hanem az információ” – írja körül a telemedicinát Somogyi Tibor, a DokiApp alapító ügyvezetője. A közgazdász végzettségű vállalkozó 2018-ban álmodta meg az orvosi applikációt, amelyet aztán alapos előkészületek után, idén tavasszal indított útjára, felismerve, hogy a járványügyi helyzet miatt életbe lépett korlátozások, az akadozó alap- és szakellátás miatt jóval nagyobb teret kapnak a konzultációk a virtuális térben. „Megdöbbentőnek tartottam azt a 2016-os KSH-statisztikát, miszerint évente 65 millió alkalommal keresik fel a magyarok a háziorvost, és az esetek nyolcvan százaléka nem igényel további szakorvosi beavatkozást vagy ellátást. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb problémával máris rohanunk a háziorvoshoz, ami iszonyúan leterheli az alapellátást, és megnöveli nemcsak a várakozással, de az aggódással töltött időt is.” A modern telekommunikációs technológiák használatával a beteg időt, pénzt, energiát – és sok felesleges szorongást – spórolhat meg.
„Nálunk ez úgy működik – folytatja az alapító –, hogy az ügyfél egy adott listából kiválasztja a panaszát, amelyet képekkel, leírással részletez, ezt pár percen belül kézhez kapja egy orvos vagy egy pszichológus, akivel aztán egy zárt, biztonságos térben bonyolítja le a videohívást. A nálunk dolgozó szakembereknek szigorú protokollnak kell megfelelniük, nagy hangsúlyt fektetünk a kommunikációs képzésükre. Természetesen nem szeretnénk azt az illúziót kelteni a páciensben, hogy egyetlen online konzultációtól meggyógyulhat, ez egyfajta előzetes állapotfelmérésnek felel meg. Sok esetben már az is hatalmas segítség a betegnek, ha iránymutatást kap, hogy milyen szakrendelést érdemes felkeresnie a panaszával.”
Szerző: Balázs Laura
Fotó: Getty Images