A ruhák bérlését hosszú ideje ünneplik a divat fenntarthatósági válságára adott válaszként, ám a finn tudományos szaklapban, az Environmental Research Lettersben megjelent tanulmány szerint valójában sokkal rosszabb a bolygónknak, mintha kidobnák a ruhákat.
A tanulmányban a ruhákkal való kapcsolat öt különböző módjának környezetre gyakorolt hatását vizsgálták, köztük a kidobást, bérlést, újraértékesítést és újrahasznosítást.
A tanulmány szerzői arra jutottak, hogy mind közül a bérlés az, ami a legnagyobb ökológiai lábnyommal rendelkezik. A rejtett ár, amit a környezet fizet meg, nagyrészt a szállítás és csomagolás miatt keletkezik. Nem is gondolnánk ugyanis, milyen sok szállítással jár a bérlés, oda-vissza a bolt és a bérlők között. Emellett a vegytisztítás környezetkárosító hatása is hatalmas.
Mégsem olyan fenntartható
A bérlésre régóta úgy tekintünk, mint a fast fashion alternatívája, fenntartható módja a divat élvezetének. Számos nagy cég és híres ember népszerűsíti, például a brit miniszterelnök, Boris Johnson újdonsült felesége, Carrie Symonds Johnson is, aki nemcsak az esküvőjére bérelt ruhát, de például a G7 gazdasági csúcstalálkozóra is, ahova férjét kísérte el. És ott van például Gwyneth Paltrow, aki személyesen jelentette be a Ralph Lauren bérelhető kollekcióját.
Nem csoda, ha egyre növekszik a bérelhető dizájnerruhák piaca, ám nagyobb árat fizetünk a fenntarthatónak hitt lehetőségért, mint gondolnánk: a Világgazdasági Fórum éves jelentése szerint az iparág a globális üvegházhatású gáz kibocsátásának 5 százalékáért felelős. Ez nem kis dolog egyetlen vásárlási módtól.
„Baromira nincsen szükség ennyi ruhára, és ez nagyon megterheli a környezetet” – interjú Szentesi Réka divatkutatóval
Szentesi Réka divatkutatóként és oktatóként régóta foglalkozik a divatipar működési mechanizmusaival, történeti alakulásával, valamint a Fashion Revolution magyarországi csapatának is tagja volt. Most a fenntartható divat legnagyobb kihívásairól és a jelenlegi járványügyi helyzet hatásairól kérdeztem.„Félreértjük a ruhabérlést. Nem szabadna úgy tekinteni rá, mint amire leváltható a folyamatos vásárlás vagy a ruháink állandó cserélgetése. Egy-egy alkalomra kellene tartogatnunk, amikor valóban szükségünk van rá, esküvőre, bálba” – mutatott rá Dana Thomas divatszakértő.
Beköszön a greenwashing
A tanulmány azt is megállapította, hogy sok ruhabérlést kínáló szolgáltató rosszul használja a körkörös gazdaság kifejezést (egy olyan rendszer, melyben a ruhákat egymásnak adják az emberek, mielőtt újrahasznosítanák a kör végén), így a greenwashing csapdájába esnek, és hamisan úgy láttatják, mintha védenék a környezetet ezzel. „A cégek a rövid távú haszonban érdekeltek, nem invesztálnak a hosszú távú előnyökbe – mondta Thomas, aki szerint csak a szabályozás oldaná meg a problémát. – Egyetlen cég sem fog önként lemondani a bevételéről a bolygónk érdekében. Akkor teszik majd csak meg, ha a törvény kötelezi őket. A legnagyobb akadály a kapzsiság.”
Van megoldás?
A tanulmány azt javasolta, hogy a ruhabérlést kínáló cégek változtassanak a logisztikájukon, hogy környezetbarátabb módon működjenek. A bérlésnek ugyanazon a szinten kellene állnia ugyanis a környezetvédelem tekintetében, mint az újraértékesítésnek, ám egyelőre ez még nem mondható el.
És hogy mi a legfenntarthatóbb módja az öltözködésnek? Az új kutatás sem jutott másra, mint a korábbiak: vásároljunk kevesebbet, és viseljük annyi ideig a ruháinkat, ameddig csak lehet. „Fenntarthatóbbak akarunk lenni? Vegyünk kevesebbet, vegyünk tudatosabban” – mondta Thomas.
Forrás: The Guardian Fotó: Unsplash