Attól függően, hogy a gyermekeink óvodába, iskolába mennek, esetleg új helyet kell megismerniük, a visszatérés az intézményekbe nehéz és stresszel teli esemény lehet a gyerekek és szülők számára egyaránt. Különösen egy olyan tanév után, mint a tavalyi. Lehet, hogy a gyermekeink szoronganak és félnek, vagy mi érezzük úgy, hogy nehezen fogunk megbirkózni a reggeli rohanással, a házi feladatokkal és a család időbeosztásának elkészítésével. De még akkor is szükség lehet némi finomhangolásra, ha alapvetően nyugodtan és kisimultan nézünk a közelgő tanév elé.
Előre állítsuk át a napirendünket
A gyerekek (és szüleik) számára létszükséglet a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, hogy megfelelően bírják az iskolával járó terhelést. Sok szülő alkalmazza ezért azt a módszert, hogy már szeptember elseje előtt bő egy héttel elkezdi átállítani a családot a dolgos hétköznapok napirendjére a nyári szünetben megszokott üzemmódról. „Ezzel megspóroljuk, hogy az első reggeli kelésnél nagyon morcos és kelletlen gyerekek dugják ki a fejüket az ágyból” – mondta a 34 éves, kétgyermekes anya, aki zenével és fokozatosan világosodó lámpával is segíti, hogy a gyerekeik hozzászokjanak a korábban történő keléshez és esti lefekvéshez.
Az idősebb gyerekek valószínűleg mindent bevetnek a könyörgéstől a veszekedésig, hogy tovább ébren maradhassanak, ezért jó, ha felvértezzük magunkat azzal a tudattal, hogy nekik is pont úgy javukra válik a következetes esti lefekvés, mint a kisebbeknek. Vagy mint a szüleiknek. „Egész évben érvényes az esti lefekvés időpontja, nem csak a tanév alatt, így nincs reklamáció” – mondta a 45 éves Ica, akinek két kiskamasz gyermeke van.
Ne féljünk a játéktól!
Ha a gyermekünk most kezdi az iskolát, sokat segíthet, ha együtt iskolást játszunk. Idén nem kukkanthattak be a gyerekek az iskolákba a tanév során, nem voltak iskolaelőkészítő foglalkozások, nem találkozhattak a tanító nénikkel, így ezzel segíthetünk, hogy legyen elképzelésük arról, milyen lehet az iskolában.
„Néha én vagyok a tanár és ő a diák, máskor fordítva, és ő gyakoroltat velem olvasást vagy számolást. Nagyon szereti, ha táblára írunk. Közben sokat beszélgetünk arról, hogy mit, hogyan csinál majd az ő tanító nénije az iskolában. Még ki- és becsöngetést is imitálunk, hogy ismerős legyen a rendszer, ha majd elkezdődik az iskola” – mesélte Stefi, akinek idősebb gyermeke lesz első osztályos idén.
A játék a gyerekek természetes kommunikációs nyelve, és ha mi is beszéljük ezt, sokkal könnyebb lesz számukra, hogy átsegítsük az újabb, hatalmas változást jelentő élethelyzeten őket.
Gyakoroljunk végig mindent, az uzsonnásdoboz nyitásától a cipőváltásig
Fontos része az iskolás játéknak, hogy gyakoroljuk is azoknak az eszközöknek a használatát, amit majd a gyerekeknek maguknak kell önállóan kezelniük az iskolában. „Többször elsétáltunk a nyár folyamán az iskolához, hogy ismerős legyen az útvonal” – mondta Stefi, aki azonban nem állt meg ennyinél, ami a tudatos felkészülést illeti.
„Az itt tanulók a 21. századi ember javát fogják szolgálni” – interjú a nagykovácsi ökotudatos Kisiskola pedagógiai vezetőjével
A gyerekek számára a természet a természetes közeg. Már egészen kicsi korban is elbűvöli őket egy levél mozgása vagy a fények játéka, majd később órákra szóló örömteli elfoglaltság egy darab fával rajzolni a földre, homokból építeni vagy éppen növényekből koszorút fonni.Valószínűleg visz magával tízórait a gyermek az iskolába, így ha új uzsonnásdobozt, kulacsot kap, gyakoroljuk be a használatát, ne a padban ülve szembesüljön vele először, hogy nem tudja kinyitni. A kicsiknél az öltözködés is nagy kihívás lehet. Csináljunk kihívást belőle, ki húzza fel először a cipőjét, ki veszi fel a családban legügyesebben a pulóverét. Ahhoz, hogy az iskolában is sikerüljön önállóan a művelet, jól kell ismerniük az adott ruhadarabokat a gyerekeknek. Az iskolatáskát is tanulmányozzuk együtt, hagyjuk, hogy egyedül pakoljon, rakosgasson ki-be a gyermekünk, így megismeri a zsebeket és megtanulja a cipzárak és csatok működését.
Lista az iskolás dolgokról az ajtó mellett
Ha több családtag reggeli indulásáról is gondoskodnunk kell, nemcsak nekik, de magunknak is sokat segíthetünk, ha kifüggesztünk a bejárati ajtó mellé egy listát azokról a legszükségesebb dolgokról, melyeket mindenképp el kell raknunk, magunkkal kell vinnünk reggel, így csökkenthetjük az esélyét annak, hogy valami otthon marad. „Készítettem egy listát, amit mindenki végigfuthat, és ellenőrizheti a saját felszerelését is, hogy minden megvan-e: tízórai, kulacs, edzőcucc, könyv, ilyesmik” – sorolta Marcsi, akinek négy iskolás gyermeke van, így ha nem lenne elég tudatos, hatalmas káoszba fulladnának a reggeleik.
Beszéljünk a szorongásokról
Szorong a gyermekünk vagy ideges az iskolakezdés miatt, esetleg az első iskolás nap miatt izgul, esetleg a tavaszi online oktatás után most először lép majd be a valóságban is az osztályterembe? A szakemberek azt javasolják, hogy beszéljünk minél többet az érzéseiről és arról, mi várható majd szeptember elsejétől. Ha kisiskolásokról van szó, segíthet, ha látják az épületet, nézzük meg képen a tanítókat, még az is segíthet, ha megkóstolja, milyen rágcsálnivalót vihet tízóraira. „Sokat beszélünk arról, hogy milyen vidám dolgok várnak majd rá az iskolában” – mondta Zsuzsi arról, hogyan próbálja oldani iskolakezdés előtt álló kisfia szorongását az első naptól.
A nagyobb gyerekekkel akár listát is készíthetünk arról, miket szeret az iskolában és miket nem, beszélgessünk az osztálytársakról, idézzük fel, mennyi jó élménye volt már, mióta iskolába jár. Ha pedig úgy érezzük, hogy a szorongás és idegesség erősebb annál, mint ami még egészséges a jelenlegi helyzetben, mindenképp érdemes szakember segítségét kérni, hogy feloldjuk a gyermekek aggodalmait.
Forrás: Apartment Therapy Fotó: Unsplash