„Az itt tanulók a 21. századi ember javát fogják szolgálni” – interjú a nagykovácsi ökotudatos Kisiskola pedagógiai vezetőjével

2020. október 02. |

A gyerekek számára a természet a természetes közeg. Már egészen kicsi korban is elbűvöli őket egy levél mozgása vagy a fények játéka, majd később órákra szóló örömteli elfoglaltság egy darab fával rajzolni a földre, homokból építeni vagy éppen növényekből koszorút fonni.

Nagykovácsiban, a Borbás-lejtőn, a pilisi len lelőhelyének közelében, az egykori gazdaasszonyképző épületében és kertjében töltik mindennapjaikat a Kisiskola tanulói, ahol a természeti nevelés központi szerepet kap az oktatásban. A Kisiskola pedagógiai vezetőjével, Sárkány Andreával beszélgettünk.

Mit gondolsz, mi az, amit egy iskolának mindenképpen át kell adnia gyerekeknek?

Manapság nagyon nehéz meghatározni, miféle tudásra van szüksége a gyerekeknek, hiszen versenyszemléletű világban, okostelefonokkal a zsebünkben élünk, és a legtöbb dolgot készen vásároljuk. A lokális felelőtlenség azonban globálisan (!) helyrehozhatatlan hibákat okoz. Ehhez nem kell messzire mennünk, szükségtelenül nagy, fenntarthatatlan házak egymás után nőnek ki az egykor zöld nagykovácsi lankákon, és a híresen tiszta levegő évről évre romlik. Ezeket a tendenciákat a település iránt mély felelősséget érző generáció képes megállítani. Tanórai és tanórán kívüli munkánk során nap mint nap ezen munkálkodunk.

Milyen módszerekkel tartjátok fenn a gyerekek eredendő kíváncsiságát, érdeklődését a természet iránt?

A mindennapjaink részét képezik a természetművészeti foglalkozások, a kertművelés és az aktív részvétel a parkrész gondozásában, illetve az idénymunkákba való betekintés is. Mindemellett rendszeres kirándulásokkal és a Duna-Ipoly Nemzeti Park programjaiba való bekapcsolódással érzékenyítjük a gyerekeket. Járunk békamentésre és madárgyűrűzésre is hozzájuk például.

A gyerekek eredendően érzékenyek a természet szépségei iránt, nekünk ezt az érzékenységet kell fenntartanunk. Nagyon sok időt töltünk a szabadban, ezalatt számtalan állattal és növénnyel találkozunk. Megfigyeljük őket és beszélgetünk róluk, majd ezeket az ismereteket életkoruk előrehaladtával bővítjük.

Hogyan látod, az iskolai természetközeli életmód miként jelenik meg a családok életében?

Az iskolán kívüli időben a családok számára is szervezünk programokat, így a szülők szemléletét is tudjuk formálni. Újrahasznosítható zöldséges zsákokat varrunk, uzsonnás szalvétákat készítünk, komposztálás témában előadást szervezünk és retextil workshopokat tartunk.

Mit jelent pontosan az említett természetművészet kifejezés?

A kinti természetművészet-foglalkozásokhoz terméseket, botokat, leveleket használnak a gyerekek. A tantermi foglalkozásokhoz a festékeket szállodákban kidobott mustáros üvegcsékben tartjuk, és kizárólag természetes anyagokból készült, tartós eszközökkel dolgozunk. A feladatok az újrahasznosítás jegyében születnek: elsősorban a háztartásokban feleslegessé vált tojástartót, üvegeket, gyufásdobozokat, palackot, kartont használunk.

Mindemellett fontosnak tartom kiemelni, hogy még az épület berendezése is az újrahasznosítás jegyében került kialakításra. Az asztalok kiállítási hulladék faanyagból készültek, az olvasófotelek és -puffok kidobott reklámmolinókból vannak. Az udvaron pedig van kiskert, ahol a gyerekek maguk termelnek, művelik a földet.

Mi a tapasztalat, szeretnek kertészkedni a gyerekek?

Az őszi időszakban ásunk, gereblyézünk, komposztálunk, fát ültetünk, a park kertészének keze alá dolgozunk. Tavasszal magokat csíráztatunk és veteményest alakítunk ki. Később ezt gondozzuk. A gyerekek örömmel végeznek minden feladatot.

Azt gondolom, szinte biztos, hogy az itt tanulók számára fel sem merül a környezetben szemetelés, a hulladéktermelés minimálisra való leszorítása is valószínűleg beépül a döntéseikbe. Mik azok a dolgok, amelyek még várhatóan természetes következményei lesznek az itt folyó pedagógiai tevékenységeknek?

Reményeink szerint, számukra a szabadban eltöltött idő elemi elfoglaltság lesz. Ismerni fogják az élőhelyük társulásait és érteni fogják a természet törvényeit. Otthonaikban az esővíz gyűjtése, a fák telepítése, a komposztálás, a kiskert gondozása természetes és örömteli elfoglaltság lesz. Fenntartható házvezetési, öltözködési és utazási szokásokat részesítenek majd előnyben, pozitívan tekintenek a jövő felé, kreatív és humán képességeikkel – reményeink szerint – a XXI. századi emberiség javát fogják szolgálni.

VÁLTSUNK EGYÜTT ZÖLDRE! Elindult a Marie Claire Go Green! kihívás, amely arra buzdít téged, hogy négy hét alatt négy különböző területen vigyél ökotudatos változást az életedbe. Hétfőtől minden héten új kihíváshoz csatlakozhatsz, majd a hét végén önbevallással értékelheted az eredményedet, és izgulhatsz, hogy vajon nálad fog-e landolni a környezettudatos nyereményeink egyike. Válassz te is kihívást most a gogreen.marieclaire.hu linkre kattintva!

Szólj hozzá te is!

Még több Riporter