Ez a sikeres vállalkozásindítás kihagyhatatlan lépése

2023. április 07.
Most indítanál vállalkozást, de nem tudod, hogyan kezdj neki? Már egy ideje a magad ura vagy, mégsem pörög úgy az üzleted, ahogyan szeretnéd? Esetleg tudatosabban szeretnéd kezelni a vállalkozásod pénzügyeit? Hofer Noémi jogi szakokleveles közgazdász és okleveles nemzetközi adószakértő rendszeresen jelentkező írásaival segít eligazodni az üzleti élet útvesztőiben.
A sikeres vállalkozásindítás kihagyhatatlan lépése

Mi is az az üzleti modell, és miért jó, ha megalkotod?

Az üzleti modell egyszerűen fogalmazva a vállalkozásod lényegi működésének elgondolása, leírása. Az elkészítését minden vállalkozást indító vagy újragondoló ügyfelemnek javaslom, mert a vállalkozás lényeges folyamatainak tisztázásával jóval gördülékenyebb lesz minden további lépés, beleértve az üzleti terv kidolgozását is. A releváns, gyakorlatias kérdések megválaszolásával folyamatosan tisztul a vállalkozásod működéséről alkotott képed.

Szerencsére létezik egy világszerte ismert séma, amellyel a modell összeállítása – kellő gazdasági, üzleti szakértelmet feltételezve – még egyszerűbb. „Business Model Canvas” (BMC) neve; a svájci Alexander Osterwalder fejlesztette ki. Magyarul „üzleti modell vászon” néven emlegetik, de én inkább az „üzletimodell-séma” (igen, így kell helyesen írni) vagy „üzletimodell-sablon” nevet adnám neki. Ezzel a stratégiai menedzsmentet és üzletfejlesztést segítő eszközzel egy oldalon összefoglalhatod a vállalkozásod működésének lényegét. Én is szívesen használom, mert lényegre törő és sallangoktól mentes. Készítettem nektek egy magyar nyelvű részletes sémát, amit ide kattintva le is  tölthetsz.

hofer-noemiHofer Noémi közgazdász, adószakértő

Hofer Noémi vagyok, jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

Hogyan is néz ki egy BMC?

A séma kilenc téglalapból áll, azaz kilenc témakör mentén írja le a legfontosabb üzleti elemeket. Egy kiváló gondolkodási eszköz, amely hatékonyan használható a vállalkozási ötleted formába öntéséhez.

A kilenc vizsgálandó alkotóelem:

  1. a főbb partnerek,
  2. a főbb tevékenységek,
  3. a főbb erőforrások,
  4. az értékajánlat,
  5. az ügyfélkapcsolat,
  6. a csatornák,
  7. a célcsoport-szegmentálás,
  8. a költségstruktúra,
  9. a bevételi források.

A BMC lényege, hogy megmutatja a felsorolt kilenc összetevő közötti kapcsolatokat, amelyeket átgondolva egy koherens gazdasági modellt alkothatsz a következők figyelembevételével: 

  • Az értékajánlat a célcsoport-szegmensek igényeire ad válasz.
  • Az ügyfélkapcsolat nemcsak az ügyfél, hanem a vállalkozás számára is előnyökkel jár.
  • Az értékesítési csatornák lehetővé teszik az ajánlat és az ügyfelek összekapcsolódását.
  • főbb tevékenységek lehetővé teszik az ajánlat elkészítését.
  • Az erőforrások és a főbb partnerek részt vesznek az értékajánlatot megvalósító főbb tevékenységekben.
  • vállalkozás tevékenysége definiálja a költségstruktúráját, -szerkezetét.
  • Az értékajánlat, az értékesítési hálózat és az ügyfélkapcsolati működés meghatározza a bevételi struktúrát.

Az üzleti modell sablonja kitöltést segítő kérdéseket is tartalmaz mind a kilenc témakörhöz. Lássunk ezek közül néhányat!

főbb partnerek: Kik ők? Kik a kiemelt beszállítók? Milyen kulcsfontosságú erőforrást kaphatsz meg a partnerektől?

főbb tevékenységek: Melyek az ajánlatodhoz szükséges legfontosabb tevékenységek vagy üzleti funkciók? Melyek a disztribúciós csatornádhoz szükséges legfontosabb tevékenységek? Melyek az ügyfélkapcsolataidhoz szükséges legfontosabb tevékenységek?

főbb erőforrások: Melyek az ajánlatodhoz, az értékesítési csatornáidhoz, az ügyfélkapcsolatokhoz és a bevételekhez szükséges legfontosabb erőforrások?

Az ajánlat vagy értékajánlat: Mi a legfontosabb érték, amit az ügyfeleidnek kínálsz? Milyen problémáik megoldásában segítesz az ügyfeleidnek? Milyen termék- és szolgáltatáscsomagokat nyújtasz a különböző fogyasztói szegmenseidnek?

Az ügyfélkapcsolat: Milyen típusú kapcsolatokat szeretnél kialakítani és fenntartani a célcsoportjaiddal? Hogyan integrálódnak ezek a kapcsolatok a modell többi részébe? Milyen költségekkel járnak?

Az értékesítési csatornák: Milyen csatornákon keresztül szeretnéd elérni a célközönségedet? Hogyan éred el őket most? Melyek működhetnek a legjobban? Melyek a legköltséghatékonyabbak?

célcsoport-szegmentálás: Kiknek nyújtasz értéket? Kik a legfontosabb fogyasztóid?

költségszerkezet: Melyek az üzleti tevékenységed legfontosabb költségei? Melyek a legdrágább főbb erőforrások és tevékenységek?

bevételi források: Mi az az érték, amiért a fogyasztóid igazán hajlandóak fizetni? Miért fizetnek jelenleg? Hogyan szeretnének fizetni? Az egyes bevételi források mennyivel járulnak hozzá a teljes bevételedhez?

Hogyan kezdd el a saját vállalkozásod üzleti modelljének megírását?

A legegyszerűbb, ha témáról témára megválaszolod a sablon kérdéseit, és minden olyan szempontot rögzítesz, amit az adott témakör kapcsán fontosnak tartasz. A legjobb, hogy nincs kötött kitöltési sorrend. Csináld úgy, ahogy számodra logikus.

Kezdheted azzal, hogy mit szeretnél eladni. A modell ezt nevezi ajánlatnak vagy értékajánlatnak, és az egyoldalas sablon közepén helyezi el. Fogalmazd meg, hogy mi a terméked vagy a szolgáltatásod. Mitől egyedi és különleges, ha az? Miért jobb, mint a piacon elérhető többi hasonló termék? Például ha kávépörkölő vállalkozást indítanál, akkor mitől lesz más a te kávéd, mint a többieké? Az is adhat egyediséget, ha egyszerűen nincs más pörkölő 50 kilométeres körzetben, és a helyi vevőkre számítasz.

Ezzel el is érkeztünk a következő kérdéshez. Ki lesz a célcsoportod? Kiknek az igényeire, problémáira nyújtasz megoldást? A kávépörkölő példájánál maradva, valószínűleg egyrészt azokéra, akik zamatos, frissen pörkölt kávéból szeretik elkészíteni otthon a kávéjukat, és nem szeretnének távolról rendelni – talán azért, mert fontosnak tartják a helyi vállalkozások támogatását, ami a koronavírus-járvány alatt nálunk is trenddé érett. Személy szerint én nagyon örülök ennek. Másrészt a közeli kávézók is rendelhetnek tőled frissen pörkölt, igazán jó termelőktől beszerzett különféle kávékat nagyobb mennyiségben. A leírást finomíthatod a célcsoport részletes meghatározásával (nem, életkor, jövedelem, lakhely stb.). Ez a részletezés a reklámkampányaid tervezésekor sokat segíthet abban, hogy eljuss a legfizetőképesebb közönséghez anélkül, hogy túl sok pénzt dobnál ki olyanok elérésére, akik sosem vásárolnának tőled. Szerencsére az online reklámkampányok ma már igen jól célozhatók akár speciális, szűk célközönség esetén is. A részletek kidolgozásához később jól jöhet egy profi marketingtanácsadó is.

 

Most már tudod, hogy mit és kinek szeretnél eladni. Nézd meg azt is, hogyan tudod a kettőt összekötni!

A cikk folytatását Hofer Noémi blogján olvashatod el!


Fotó: Getty Images