Ha bútorgyártó céged van, nem árt, ha értesz az asztalosmesterséghez. Ha cukrászdád, akkor a süteménykészítéshez. Ha autószerelő műhelyed, akkor az autószereléshez. Ezzel, gondolom, nem mondtam újat. De bútorgyártóként, cukrászként, autószerelőként vagy bármilyen más területen vállalkozóként miért kellene értened a matekhoz? Nem elég, ha a szakma a kisujjadban van?
Hofer Noémi közgazdász, adószakértő
Hofer Noémi vagyok, jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.
Tudom, hogy tudod, hogy mi lesz a válaszom erre az álnaiv kérdésre, de azért hadd vezessem fel egy kicsit: Te miért vállalkozol? Szerencsés esetben az álmaidat valósítod meg, persze. De azért a vállalkozás mégiscsak elsősorban a pénztermelésről, a nyereségről szól. Ajándékozgatnád a konyhabútoraidat egy meleg baráti kézfogásért cserébe? Osztogatnád ingyen a süteményeket cukrászként? Puszta szívjóságból javítgatnád boldog-boldogtalan lerobbant autóját szerelőként? Ugye nem?
Létezik egy csúnya magyar mondás, amelynek csak az első felét fogom most idézni: „Pénz számolva jó.” Bizony, ha pénzről van szó, akkor ott számolni is kell. Ha tetszik, ha nem. Alkalmazottként megúszhatod annyival, hogy egyszer kialkudod a fizetésedet, és utána csak várod a havi utalásokat. Vállalkozóként azonban számolnod kell a bevételeket, a kiadásokat, az adókat, a járulékokat, figyelned és tervezned kell a cash flow-t és még számos dolgot. Osztanod és szoroznod kell, sőt néha hatványoznod és százalékot számítanod is. A legtöbb vállalkozó számára ez a vállalkozás nemszeretem része.
Ahhoz, hogy sikeres vállalkozó legyél, nem elég, ha jól tudsz bútort tervezni, finom sütiket tudsz készíteni vagy csukott szemmel is össze tudsz rakni csavaronként egy komplett autót. Ha nem tudod kiszámolni, mennyit kérj egy beépített szekrényért, egy francia krémesért vagy egy olajcseréért, hogy az megérje neked, akkor hiába minden szaktudás. Ha nem tudod kiszámolni, megéri-e felvenni egy hitelt, bevonni egy befektetőt, megvenni egy berendezést, felvenni egy plusz alkalmazottat, vagy hogy mekkora árukészletet érdemes raktáron tartanod, az olyan, mintha vakon szaladgálnál jobbra-balra egy aknamezőn.
Nem, a matek nem úszható meg vállalkozóként.
De minden híresztelés ellenére a matek nem fáj. Egy vállalkozás működtetéséhez a négy alapműveleten túl talán csak a százalékszámítást és a hatványozást kell ismerned. Nincs logaritmus, se trigonometria, se deriválás.
És még egy jó hír: nem kell mindent egyedül csinálnod. A bonyolultabb számítást igénylő adminisztrációra ott a könyvelő, az üzleti tervezés nehezebb, pénzügyi részeihez pedig bevonhatsz egy gazdasági tanácsadót, mint amilyen én is vagyok. Ez olyan, mintha egy iskolai matekdolgozatnál az osztály esze súgna neked. Csak vállalkozóként semmi sem tiltja ezt a fajta „puskázást”.
10 terület, ahol számolnod kell
A cikk folytatásában bemutatok neked 10 kiemelten fontos területet, ahol a matematikai tudás nélkülözhetetlen egy vállalkozás sikeres működtetéséhez. A listát gondolatébresztőnek szánom. A te házi feladatod, hogy gondolj végig minden egyes pontot, készíts egy teendőlistát hozzájuk, határozd meg az elvégzendő számításokat, illetve írd össze azokat a kérdéseket, amelyeket saját kútfőből nem tudsz megválaszolni. Például ha tudod, hogy ki kellene számolnod, mennyit érdemes költened marketingre, de fogalmad sincs, hogyan, akkor máris megvan az első feladatod a pénzügyi tanácsadódnak.
1. Marketing és piackutatás
A matematika hasznos a célcsoportod igényeinek, szokásainak vizsgálatához és a piaci trendek elemzéséhez. Segítségével jobban megértheted a fogyasztói preferenciákat, elemezheted az eladások alakulását, a fontos tényezők közötti összefüggéseket. És nem utolsósorban hatékonyabb marketingstratégiát dolgozhatsz ki. Hasznodra lehet, ha tudod, mekkora a célcsoportod populációja. Mekkora az átlagjövedelmük. Mennyit költenek havonta a te termék- és szolgáltatásszegmensedben. A matematika segít az adatok elemzésében, a mintázatok és a trendek felismerésében. Ezek alapján jobb döntéseket hozhatsz.
2. Árazás és versenyképesség
Az optimális árazás minden vállalkozás számára kulcsfontosságú, bármit értékesítesz is. A matematikai módszerek segítenek az árrés kiszámolásában. (Az árrés a nettó eladási ár és a nettó beszerzési ár közötti különbség. Például ha 1000 forintért adsz el egy süteményt, amelynek 800 forint a beszerzési ára, akkor az árrésed 200 forint. Ezt érdemes százalékos formában is tudnod: Az 1000 forintos bevételnek a 200 forintos árrés a 20 százaléka.)
A matekra a költségelemzések elkészítéséhez és az értékalapú árazás bonyolultabb összefüggéseinek számszerűsítéséhez is szükség van. Sőt, a versenytársak árazási stratégiáinak értelmezéséhez is. Minél pontosabban tudod felmérni a versenytársaid árstratégiáit, annál hatékonyabban reagálhatsz rájuk a saját árképzéseddel.
3. Beszerzési és logisztikai költségek és folyamatok optimalizálása
Ha a vállalkozásod termékeket gyárt vagy forgalmaz, a matematikai modellek segíthetnek az anyag- és alkatrészbeszerzési költségek minimalizálásában, valamint a szállítási és logisztikai költségek hatékony kezelésében. Ezek már komplexebb számítások, hiszen lehet több ezerféle cikkszámú anyagbeszerzésed Ázsiától Amerikáig, különféle szállítási időpontokra. Ilyenkor az optimálisan összehangolt rendelésekkel jelentős költséget takaríthatsz meg.
4. Készletgazdálkodás
Ez is a logisztikai folyamat fontos része, de külön szeretném kiemelni. Ha a vállalkozásod nagyobb készletet tart raktáron, mert például egy webáruházat működtetsz vagy fizikai boltod van, akkor a készlet hatékony kezeléséhez és optimalizálásához bizony szükséged lesz matematikai módszerek alkalmazására, megértésére. Akkor is, ha ezt a feladatot egy készletező szoftver végzi el helyetted, ugyanis a paramétereket neked kell megadnod. Amihez pedig értened kell a program működési elvét. Például neked kell beállítanod, hogy mikor tervezel nagyobb marketingkampányokat, amelyektől a szokásos forgalom többszörösét várod. És ezekre fel kell készülnöd időben a beszerzési megrendelések leadásával és pénzügyi forrásokkal is.
5. Pénzügyi tervezés és elemzés
A vállalkozásod pénzügyeinek hatékony kezelése és az üzleti tervek készítése is igényel matematikai számításokat. A bevételek, a költségek, a nyereség, az adók és a különféle pénzügyi mutatók számítása és elemzése segíti a gazdaságos működést és a hosszú távú stratégiák kidolgozását. Igazán tudatos vállalkozóként például bizonyára szeretnéd megtudni az elkészített pénzügyi terveid alapján a vállalkozásod megtérülési mutatóit. A matematikai gondolkodás lehetővé teszi, hogy kiszámold a vállalkozásod jelenlegi profitabilitását és megtérülését. Például, ha a vállalkozásod éves bevétele 100 millió forint, éves költségei pedig 70 millió forintra rúgnak, akkor a profitja 100 – 70 = 30 millió forint. Ez idáig könnyű (bár a valóságban sokkal összetettebb már ez a számítás is), de ebből az összegből még nem tudod, hogy ez a megtérülés megfelelő-e a befektetett tőkéhez képest. Egy kevés matektudással kiszámíthatod a megtérülést, azaz az éves profitot a befektetett tőke arányában, és így megítélheted, hogy a vállalkozásod valóban jó biznisz-e vagy sem. Ha a 30 milliós profitot 100 milliós befektetéssel érted el, akkor le a kalappal. Ha 1 milliárdossal, akkor ott már érdemes vizsgálni, miért ilyen alacsony (3 százalékos) a megtérülés, és hogy van-e reális esély a jelentős javulásra (ha igen, mikorra, és milyen feltételeknek kell teljesülniük hozzá).
Kíváncsi vagy a további 5 területre is?
A cikk folytatását Hofer Noémi blogján olvashatod el!
Fotó: Getty Images