5 tévhit, amit jobb elfelejteni, ha saját vállalkozást szeretnél

2023. április 13.
Most indítanál vállalkozást, de nem tudod hogyan kezdj neki? Már egy ideje a magad ura vagy, mégsem pörög úgy az üzleted, ahogyan szeretnéd? Esetleg tudatosabban szeretnéd kezelni a vállalkozásod pénzügyeit? Hofer Noémi jogi szakokleveles közgazdász és okleveles nemzetközi adószakértő rendszeresen jelentkező írásaival segít eligazodni az üzleti élet útvesztőiben.
5 tévhit a vállalkozásindításról
  1. Nem kell üzleti terv, anélkül is jól megy majd minden.

Arról nem is szólva, hogy úgysem az történik majd, amit megterveztél, hiszen hogyan is láthatnád pontosan a jövőt? Vagyis az üzleti terv készítése időpocsékolás. Ebben van igazság – mint általában a tévhitekben –, de csak egy pici. Valóban nem teljesen az történik majd, amit leírtál, terv nélkül elkezdeni egy vállalkozást mégis nagy felelőtlenség. Még, ha szuper jó is az ötleted (szurkolok, hogy az legyen), honnan tudnád, hogy kijön-e a matek, ha nem számolod ki, ha nem veszel sorra minden sokszor aprónak tűnő költséget, ami valójában éves szinten már nem is olyan kevés. Egy jól felépített, strukturált üzleti terv biztos, hogy a javadra válik. Számos kérdésben segít eligazodni, fókuszálni a döntéseidben, és jól kialakítani az árazásodat. Megnyugtat, amikor éppen azt látod, hogy erre és arra is megy a pénz, de sehol a bevétel, mivel tudod, hogy az is lesz hamarosan. Megalapozza a marketingtevékenységedet, amely szintén kulcsfontosságú. 

hofer-noemiHofer Noémi közgazdász, adószakértő

Hofer Noémi vagyok, jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

  1. Marketingre költeni? Minek? Ez az ötlet eladja magát, annyira jó!

Rendben. Fontos, hogy így érezz – mármint, hogy páratlan az ötleted, a terméked vagy a szolgáltatásod. De hogy majd eladja magát? Ugye, ezt te se gondoltad komolyan? Mennyi idő alatt szeretnél piacot kiépíteni? Évek? A válasz egyértelműen nem. Azaz igenis szükség van arra a fránya marketingre, mégpedig egy jól átgondolt stratégián nyugvóra, mert ez az, amire végtelen mennyiségű pénzt el lehet költeni, ha nem figyelsz, és nem célirányos a tevékenységed. Bízom benne, hogy ha még nincs is, ezután majd lesz egy fejezet az üzleti tervedben a marketingstratégiádról. Nem azt mondom, hogy minden fillért hirdetésre költs, csak azt javaslom, hogy okosan oszd be a pénzed és az energiád. Különíts el megfelelő marketingbüdzsét, amelynek meghatározásakor az organikus fejlődéssel is számolsz – hiszen miért ne spórolnál, ha lehet?

  1. Nem kell foglalkozni a versenytársakkal, felesleges felmérni a piacot.

Szerintem a lelked mélyén ezt se így gondolod. Ha nem ismernéd, hogy a többiek milyen terméket, szolgáltatást árulnak, honnan tudnád, hogy a tiéd piaci mércével is elég jó-e, vagy hogy nem adod-e túl drágán, esetleg túl olcsón? Érdemes megfigyeléseket végezni, utánajárni, hogy mások milyen hasonló terméket, szolgáltatást értékesítenek, milyen kedvezményes csomagokat alakítottak ki. Hiszen ha két kattintással sokkal jobbnak kinéző és kedvezőbb árú, azaz összességében vonzóbb termék jön fel a Google keresőjében, akkor nem lesz egyszerű elérni, hogy végül mégis a tiédet válasszák a teljesen ismeretlen vevők. Nemcsak a közvetlen konkurenciát jelentő termékekkel, szolgáltatásokkal jó képben lenni, hanem az úgynevezett helyettesítő termékeket is érdemes megismerni. Ez a piackutatás is azt szolgálja, hogy a vállalkozásod még jobb legyen, még több hasznot termeljen a sok erőfeszítés.

  1. Egyedül is meg tudok oldani mindent.

Ez egy nagyon gyakori tévhit. Kétségtelenül sok mindent meg tudsz oldani, és nem rossz az a hozzáállás, hogy nem szórod a pénzt, amíg nincs is bevételed. Azonban ha szeretnéd, hogy előbb-utóbb legyen, jó, ha szakértő tudást vonsz be, akár csak pár órára. Meglátod, mennyire megéri. Mindent nem lehet megtanulni az internetről – gyorsan semmiképpen. Évek alatt talán, de amikor csak pár specifikus kérdésed van, az a hatékony módszer, ha megbízható szaktudású, széles tapasztalattal rendelkező emberhez fordulsz, aki akár egy rövid megbeszélés során megválaszolja a kérdéseidet, okos javaslatokkal lát el, amelyeket követve később már magadtól is tudod menedzselni a hasonló ügyeket. Mindig is azt gondoltam – és ezt a tapasztalataim is igazolták –, hogy akkor vagy jó vezető, ha nálad nagyobb tudású szakembereket bízol meg egy-egy spéci terület irányításával. Nem kell, hogy mindenben te legyél a legokosabb. Akkor jársz el bölcsen, ha ezt az elvet alkalmazva irányítod a céged vagy a rád bízott projektet. Légy megfontolt és körültekintő akkor is, ha nagyon fiatal vagy!

Hogy mi az ötödik leggyakoribb tévhit a vállalkozásindítók körében?

A cikk folytatását Hofer Noémi blogján olvashatod el!

Fotó: Getty Images


Kapcsolódó