Walt Disney, a legendás rajzfilmproducer egyszer azt mondta: „Szerintem fontos, hogy még fiatalon átélj egy jó nagy bukást.” Ő már csak tudta, mert a vállalata bizony jó néhány nehéz időszakon ment keresztül. A legenda szerint Disney egy időben kutyakaján élt, és még a lakbérét sem tudta kifizetni. Pályája elején egy szerződéses vitában elvesztette az első karakterének, az Oswald nyúlnak a felhasználásához fűződő jogait. Nem sokkal később egy nagy stúdió elutasította a Mickey egér karakterét, mert úgy gondolták, hogy a nők félnek az egerektől. Nem is tévedhettek volna nagyobbat: manapság a pólóinkra, táskáinkra nyomva hordjuk és odavagyunk érte.
Hofer Noémi közgazdász, adószakértő
Hofer Noémi vagyok, jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.
A közhiedelemmel ellentétben a vállalkozások számára a kudarc nem akadály, hanem ugródeszka vagy állomás azon az úton, amely a sikerhez vezet. A legsikeresebb vállalkozók közül sokan átéltek néhány kolosszális bukást, mielőtt elérték az áhított célt. Sőt, két siker között is gyakran belefutottak újabb zsákutcákba. Ők igazán tudják és értékelik a fiaskókban rejlő értéket. Képesek voltak tanulni belőlük és tovább tudtak lépni.
Ha már próbáltad, te is tudod, hogy egy vállalkozás elindítása sosem sétagalopp. Ahogyan a működés hosszú távú fenntartása sem az. Bármekkora is a vállalkozásod, gyakran olyan érzés a mindennapi működtetése, mint a hullámvasutazás. A kérdés, hogy túl tudod-e élni a gyomorszorító zuhanásokat a mélybe anélkül, hogy kiszállnál.
Számos sikeres vállalkozó tapasztalt meg jelentős kudarcokat vagy csődközeli helyzeteket, ahonnan talpra tudtak állni, és egyenesbe tudták hozni a működésüket. Mondhatjuk, hogy szerencsések, de ennél jóval többről van szó. A kitartásuk és a küzdeni akarásuk jelentősen segítette őket a nehézségeik legyőzésében.
Kudarcok az Apple-nél
Hallottál az Apple Newtonról vagy az Apple Lisáról? Ha nem, nem vagy egyedül. Az Apple Newton egy digitális személyi asszisztens (PDA) volt – mondjuk az okostelefon elődje. Az Apple Lisa pedig az első grafikus felhasználói felülettel rendelkező személyi számítógép. Mindkettő csúfosan elbukott. Fejlesztésük dollármilliókba került, és soha nem térült meg. Az Apple a nyolcvanas és kilencvenes években sok ilyen bakit követett el – csoda, hogy életben maradt a cég. Magát Steve Jobsot is menesztették. Szerencsére 1997-ben visszatalált, és sikeresen átvette a cég irányítását. A többi pedig már történelem.
Az Amazon bukdácsolása
Az Amazon sztorija sem kevésbé érdekes. Jeff Bezos a cég alapítója néhány észbontó hibát követett el a vállalat elindításakor, és még többet a sikeres indulás után. Jöjjön most néhány ezek közül. Amikor a vállalat játékokat és könyveket kezdett árulni, Bezos ragaszkodott az üzleti modell megváltoztatásához. Elérte, hogy a vállalat több millió dollár értékben vásárolhasson és tárolhasson játékokat. Nem kellett volna. Több mint 100 millió játékot vásároltak és raktároztak a karácsonyi szezonra. Az ünnepek után 50 millió játék a nyakukon maradt. Azaz a beszerzés fele! Az Amazon a játékok nagy részét elajándékozta, mert nem volt elegendő raktárkapacitása. De mondok ennél is „jobbat”. Az Amazon indulásakor az emberek kihasználhattak egy szoftverhibát, amely lehetőséget adott negatív számú könyv vásárlására, ami után a vásárlók pénzvisszafizetést (jóváírást) kaptak a cégtől. Nevessünk vagy sírjunk? A vállalat a számos kezdeti hiba ellenére mégis az online vásárlás első számú weboldala lett.
Egy majdnem bukott startup fenomenális ötlete
Ma az Airbnb értékét több mint 25 milliárd dollárra becsülik, és ez a szám napról napra növekszik. A startup indulása mégis gyötrelmesen alakult. Amikor a cég 2008-ban először próbált befektetőt keresni, nem járt sikerrel. Az alapító pénzszerzési törekvéseit legalább hét neves szilícium-völgyi befektető utasította vissza, de ő nem adta fel. Ki nem találnád, hogy az Airbnb milyen eszközöket bevetve lett végül a világ egyik legértékesebb startupja. Olyasmit tettek, amire csak egy mindenre elszánt, kivételesen kreatív vállalkozói csapat képes: gabonapelyhes dobozokat terveztek. Korlátozott példányszámú Cheerios müzlisdobozokat készítettek kartonpapír és ragasztó segítségével. A limitált termékeket a 2008-as egyesült államokbeli választásokon induló két elnökjelöltről nevezték el: „Obama O’s” lett Barack Obamáé és „Cap’n McCains” lett John McCainé. Ez azért több mint furcsa egy szállásközvetítő cégtől, de bejött. A zseniális ötlet segített az Airbnb-nek összegyűjteni azt a több tízezer dollárt, amelyre a működéséhez szüksége volt.
Ez a példa kiváló bizonyíték arra, hogy ha túl akarsz élni az üzleti világban akkor is, ha mindenki elutasít, úgy kell igyekezned, mint még soha. És képesnek kell lenned kitörni a megszokott keretek közül.