Bármennyire ellentmondásos személyiség is Elon Musk, a Tesla és a SpaceX alapítója, az üzleti tervezésről hangoztatott véleményével egyet tudok érteni. Egyik nyilatkozatában ezt mondta: „Teljesen oké, ha van terved, de csak útmutató legyen, ne kényszerzubbony.”
Hofer Noémi közgazdász, adószakértő
Hofer Noémi vagyok, jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.
Elon Musk gyakran érvelt a gyors cselekvés mellett, szembeállítva az alapos tervezéssel. Amely véleményét már nem teljesen osztom. Azért nem, mert lehet, hogy az ő vállalkozói zsenijéhez passzol, de a hétköznapi vállalkozók számára több veszélyt is rejt.
Elon Musknak nemcsak a munkabírása, hanem az improvizációs képessége is legendás. Folyamatosan olyan feltérképezetlen területeken kalandozik, mint a kereskedelmi célú űrutazás vagy az elektromos járművek fejlesztése. Az ambiciózus céljait úgy valósítja meg, hogy nagy rizikót vállal, előszeretettel cselekszik gyorsan, és menet közben alkalmazkodik a körülményekhez. Ezt kevesen tudják utánacsinálni.
Vállalkozóként talán neked is ő vagy egy hozzá hasonló innovátor a példaképed. Valaki, aki szeret kockáztatni, és fejest ugrik az újabb és újabb üzleti lehetőségekbe. De egy dolog felnézni valakire, és egy egészen másik dolog azt mondani, hogy én is meg tudom csinálni, amit ő.
Én az átgondolt, de rugalmas üzleti tervezésben hiszek. Azért, mert azt tapasztaltam, hogy az átlagos vállalkozó számára ez a leghatékonyabb módszer, amellyel a legnagyobb valószínűséggel érhet el sikereket.
A rugalmas üzleti tervezés a hosszú távú sikeres vállalkozói működés egyik alappillére. Mégis sok vállalkozó és vállalatvezető fél tőle, és szkeptikus vele szemben.
Miért tartunk ennyire a tervezéstől? Miért találunk ezer kifogást, ahelyett hogy nekilátnánk? Ha te is a halogatók közé tartozol, fontos, hogy megértsd azokat a pszichológiai gátakat, amelyek a sikered útjában állnak. Mert ha azonosítani tudod őket, azzal már meg is tetted az első lépést a felszámolásuk felé.
A folytatásban bemutatom neked a vállalkozói és gazdasági tanácsadói praxisom során hallott öt leggyakoribb okot, amiért a vállalkozók tartanak az üzleti terv készítésétől. Ha sikerül az ilyen kifogásokkal egyenként leszámolnod, és elkötelezned magad a tervkészítés mellett, olyan magas szintre emelheted az üzleti tudásodat és a vállalkozásod nyereségességét, ahová csak kevesen jutnak el.
5 ok, amiért nem készitünk üzleti tervet
1.„Üzleti tervet készíteni túl bonyolult és időigényes”
Az üzleti tervezés tartalmazza a piackutatást, a versenytárselemzést, a pénzügyi előrejelzéseket, a gyártási terveket, a beszerzési és az értékesítési terveket és a vállalkozásod konkrét tevékenységéhez igazodva még sok mást is. Naná hogy bonyolult. Naná hogy időigényes. Minél nagyobb a vállalat vagy színesebb egy vállalkozás termékpalettája, annál összetettebb a tervkészítés folyamata.
A vállalkozók – különösen a gyorsan változó iparágakban tevékenykedők – úgy érezhetik, hogy a tervezéssel túl sok időt pazarolnak el. Ami akár az azonnali cselekvés szükségességéről is elvonhatja a figyelmüket egy váratlan és kritikus szituációban.
A kérdést azonban nem önmagában kell vizsgálni. Nem az a kérdés, hogy időigényes és bonyolult-e az üzleti tervezés, hanem hogy melyik időigényesebb és bonyolultabb: üzleti tervet készíteni, majd utána annak mentén, tervezetten és olajozottan működni akár éveken át, vagy céltalanul, ötletszerűen kapkodva cselekedni, pánikolni, egymásnak ellentmondó döntéseket hozni, majd folytonosan tüzet oltani – akár éveken át. A válasz annyira egyértelmű, hogy le se írom.
A kisebb vállalkozások erőforrásai erősen korlátozottak, ezért az üzleti tervezés – pláne, ha nem megfelelő szakértelemmel és nem átgondoltan kezdenek hozzá – nagyobb terhet jelenthet nekik, mint a nagy cégeknek.
A jó hír, hogy ez is tanulható. És mint minden hasonló tudást és módszert, ezt is gyakorlással tökéletesítheted. Évről évre jobban fog menni, és a folyamatot is lehet egyszerűsíteni, optimalizálni. Csak el kell kezdeni.
2. „Az üzleti terv túl nagy kötöttséget jelent”
Elon Muskhoz hasonlóan Steve Jobs, az Apple társalapítója sem bírta a részletes üzleti terveket. Ő úgy vélte, hogy a tervhez való szigorú ragaszkodás megfojtja az innovációt. Egyszer azt mondta: „Nem lehet csak úgy megkérdezni a vásárlókat, hogy mit akarnak, és aztán megpróbálni megadni nekik, amire vágynak. Mire létrehozod, már valami újat akarnak majd.”
Jobs az agilisabb megközelítést részesítette előnyben. Szerinte a változó piaci körülményekhez való alkalmazkodás képessége és a vásárlói élményre összpontosítás az elsődleges. Filozófiájával az Apple forradalmasította a technológiai ipart, és ez őt és a módszerét igazolja.
A két dolog azonban csak akkor zárja ki egymást, ha az üzleti tervre mint kalodára és nem mint ugródeszkára gondolunk. A szigorú tervezéstől félők attól tartanak, hogy a terv túl szoros követése megakadályozhatja őket a váratlan lehetőségek megragadásában. Pedig ez nincs kőbe vésve.
Az, hogy készítettél egy alapos és részletes tervet, nem jelenti azt, hogy nem térhetsz el tőle. De amíg terv nélkül csak bele-belekapsz mindenbe, addig egy tervvel a kezedben még az improvizáció és az alkalmazkodás is tervezett lehet. Mert tudod, hogy milyen útról térsz le, fel tudod mérni, hogy megéri-e eltávolodni az eltervezett iránytól az új lehetőség miatt, és gyorsan ki tudod igazítani a korábbi tervedet úgy, hogy figyelembe vegye az új körülményeket. Így – bár változtattál – továbbra is van terved a folytatásra, csak éppen egy kicsit módosult.
3. „Ebben a gazdasági helyzetben nem lehet tervezni”
Az elmúlt három-négy év gazdasági visszaesése az induló vállalkozásokat és a kis- és közepes vállalkozásokat különösen nehéz helyzetbe hozta. Érdekes módon ez sok vállalkozót nem az üzleti terv készítése felé fordított, hanem további kifogással szolgált nekik.
Ha egy vállalkozás vezetője nem szeretne az üzleti tervezéssel foglalkozni, szinte biztos, hogy előáll a bizonytalanságfaktor ürügyével. „Mi értelme időt vesztegetni a tervezésre, ha a jövő teljesen kiszámíthatatlan?” – kérdik.
Az új ügyfeleimtől is gyakran hallom ezt az érvet az első tanácsadás alkalmával. Ilyenkor hangsúlyozom, hogy az üzleti terv egy iránytű, nem egy varázsgömb. Az iránytű pedig hasznos. Segítségével arra haladsz, amerre szeretnél. Hogyan éreznéd magad a sivatag közepén bármiféle tájékozódást segítő eszköz nélkül?
Ha te is reménytelennek érzed a tervezést a bizonytalan körülmények között, azt javaslom, ne a mostani helyzetre, hanem a céljaidra koncentrálj. Üzleti céljai minden vállalkozónak vannak. Kezdj el felőlük visszafelé lépkedni. Mi lesz az utolsó lépés a cél elérése előtt? És az utolsó előtti? Mit kell tenned ahhoz, hogy az utolsó előtti lépéshez eljuss? És így tovább.
Ha a távolabbi jövőből és a célok felől kezded a gondolkodást, a jelenlegi cudar helyzet kevésbé fogja akadályozni a gondolkodásodat. Mire a bizonytalan jelenhez érsz gondolatban, addigra azon kapod magad, hogy már megterveztél egy egész szép kis utat. Ezzel a tudással felvértezve szinte már gyerekjáték az egy-két hiányzó puzzle-darab beillesztése.
Kétségtelen, hogy a vállalkozás bizonytalansággal jár, a siker pedig nem garantált. De nem is elérhetetlen. Az üzleti tervezésnek azonban épp az a célja, hogy minél több bizonytalansági tényezőt tárjunk fel és kezeljünk. Térjünk vissza a pont címében szereplő idézethez: „Ebben a gazdasági helyzetben nem lehet tervezni”. Én épp az ellenkezőjét vallom: „Ebben a gazdasági helyzetben nem lehet NEM tervezni.”
Ha kíváncsi vagy a további okokra is, kattints Hofer Noémi blogjára!
Fotó: Getty Images