Vállalkozóként szabadúszókkal dolgoznál? A szakértő elmondja, hogyan csináld

2024. február 01.
Most indítanál vállalkozást, de nem tudod, hogyan kezdj neki? Már egy ideje a magad ura vagy, mégsem pörög úgy az üzleted, ahogyan szeretnéd? Esetleg tudatosabban szeretnéd kezelni a vállalkozásod pénzügyeit? Hofer Noémi jogi szakokleveles közgazdász és okleveles nemzetközi adószakértő rendszeresen jelentkező írásaival segít eligazodni az üzleti élet útvesztőiben.
Vállalkozás szabadúszók Hofer Noémi

Sok kisvállalkozó képtelen delegálni a feladatokat. Mindent saját maga akar vagy saját maga kénytelen elvégezni. Azok, akik túljutnak ezen a fázison, és elfogadják, hogy a vállalkozásuk fejlődéséhez meg kell tanulniuk a munkaszervezést, és meg kell bízniuk mások munkájában is, azonnal szembesülnek a következő kérdéssel: Hogyan lehet mindezt a leghatékonyabban és a legkisebb költséggel megoldani?

hofer-noemiHofer Noémi közgazdász, adószakértő

Hofer Noémi vagyok, jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

Három kézenfekvő megoldás

  1. Saját munkavállalókat foglalkoztatsz.
  2. Szabadúszó szakemberekkel végezteted el a (rész)feladatokat.
  3. Egy céget bízol meg, aki teljes csapatot tud kiállítani egy projektre.

Az optimális megoldás sosem fekete-fehér. Nem kell csak az egyik megoldás mellett letenned a voksodat, kombinálhatod is a három lehetőséget.

Nézzünk egy példát!

Hogyan készíttesd el a vállalkozásod reklámjait? Ha rendszeresen, nagy mennyiségben van szükséged új hirdetésekre, akkor alkalmazz egy házon belüli kreatív csapatot. Ha havonta egy-két kisebb anyaggal is beéred, akkor bízz meg egy szabadúszó szövegírót és egy szabadúszó grafikust. Ha egy teljes, összetett reklámkampányt szeretnél, amihez egy komplett, többfős csapatra van szükséged, akkor szerződj le egy reklámügynökséggel. Ebből a példából is láthatod, hogy a szabadúszók a munkavállalók és a nagyobb beszállítók között helyezkednek el.

Általánosítsunk!

A fenti példánál kicsit általánosabban megfogalmazva ez a három lehetőséged van:

  1. Ha folyamatosan szükséged van valakire, akinek a munkája a tevékenységi körödhöz szorosan kapcsolódik, valamint az is fontos, hogy mindig a rendelkezésedre álljon – akkor ő legyen az alkalmazottad.
  2. Ha szükséged van egy szakemberre, de nem tudod folyamatosan ellátni munkával, még négyórás állásban sem, és/vagy a feladat nem kapcsolódik szorosan a tevékenységi körödhöz – akkor ő legyen szabadúszó.
  3. Ha eseti munkáról van szó, vagy olyan feladatról, ami nagyon kívül esik a tevékenységi körödön, nem értesz hozzá, és egy teljes csapatot, illetve projektmenedzselést igényel – akkor keress beszállító céget.
     
Ha vállalkozó vagy, érdemes lehet szabadúszókat is alkalmaznod

Ha vállalkozó vagy, érdemes lehet szabadúszókat is alkalmaznod

Gazdaságosabbak a szabadúszók?

Miért éri meg bizonyos feladatokkal külső szabadúszó szakértőt megbízni a munkavállaló kollégák helyett? Kezdjük az anyagiakkal, és folytassuk az előző példát.

Van egy kisebb céged, és szeretnél egy speciális marketingkommunikációs feladatot egy igazán tapasztalt kreatív szakemberre bízni. Azonban a büdzséd erősen limitált, legfeljebb 600 ezer forintod van rá. Ha a feladattal egy átalányadózó egyéni vállalkozó szabadúszó szakembert bízol meg, ő ebből a pénzből – az állami adók befizetése után – körülbelül 450 ezer forintot tarthat meg magának. Ha ugyanezzel a költségkerettel egy alkalmazottra bíznád a feladatot, akkor ő csak körülbelül 353 ezer forint nettó bért kapna végül.

Hogyan jön ki az utóbbi összeg? A 600 ezer forintos költségkeretből a vállalkozásodnak ki kell fizetnie a bruttó bért terhelő 13 százalék szociális hozzájárulási adót, ami kerekítve 69 ezer forint lesz. Tehát a munkavállaló bruttó bére 600 000 – 69 000 = 531 000 forint. Ebből adózás után 353 ezer forint nettó bért kap kézhez a munkavállaló. Vagyis 97 ezer forinttal kevesebbet, mint a szabadúszó marketingszakember. Ez azt is jelenti, hogy a szabadúszó 27 százalékkal több pénzt kap tisztán.

Ha még nem fáradtál el a számolásban, és tudsz követni, akkor azt is leírnom, hogy ha a munkavállalódnak szeretnéd nettó bérben megadni a szabadúszónál tisztán landoló 450 ezer forintot, az neked 765 ezer forintba kerülne. A különbség 165 ezer forint. A munkavállaló ennyivel kerülne többe, mint ha a szabadúszó egyéni vállalkozót bíztad volna meg.

Ez a matek oldala annak, hogy miért éri meg jobban szabadúszókkal dolgozni saját munkavállalók helyett egyes feladatokon. A döntést természetesen nemcsak a számok befolyásolják, de mivel a vállalkozásod elsődleges célja a profittermelés, mindenekelőtt a matekkal kell tisztában lenned. Vitán felüli, hogy nem lehet mindent külsősökre bízni, viszont a jól körülhatárolható, projektjellegű feladatok esetén érdemes velük is számolni.

A fenti kalkuláció egyébként egy viszonylag egyszerű (és az érthetőség kedvéért szándékosan leegyszerűsített) számítási feladat egy vállalkozásvezető életében. 

Hol keress szabadúszókat, és mire adj nekik megbízást? Ezekre a kérdésekre is választ kaphatsz Hofer Noémi blogján.

Fotó: Getty Images