Gyarmati Fanni: „Ilyen a brandépítés a nyilvánosság előtt”

2024. június 19.
Kiskoromtól láttam, ahogyan a szüleim vállalkozást építenek. Bár nem tudatosan, de végignéztem, hogyan kell a semmiből céget építeni, hogyan kell megoldásorientáltnak lenni, és milyen a kitartás a bizonytalanabb időkben is. Ahogyan azt is láttam, hogy influencerek jelentek meg és emelkedtek fel a közösségi médiában, és a reklámjaiknak óriási értéke lett. Azt viszont jóval később, alig 2021-ben tudatosítottam, hogy ennek a két tapasztalatnak az összegyúrásából fogom megtalálni az utam. Eldöntöttem, hogy influencerként nem más termékét szeretném promotálni, hanem saját startupot építeni.
Brandépítés Gyarmati Fanni

Az első találkozás a nyilvánossággal

Nem könnyű, amikor minden hibádat és sikeredet több ezer ember nézi végig, de én választottam ezt az utat, ezért szeretném felelősséggel viselni. 2021 óta vagyok jelen TikTokon, eleinte az Erasmus-kalandjaim hatására kezdtem el szélesebb körnek mesélni az ottani tapasztalataimról. Úgy éreztem, kevesen ismerik ezt a külföldi tanulmányi lehetőséget, és mivel nekem rengeteget adott abban az évben, ezt másokkal is meg szerettem volna osztani. Nem gondoltam, hogy ennek hatására az emberek elkezdenek majd követni, írni nekem és kérdezni. Azt pedig főleg nem gondoltam, hogy ilyen sokan.

Nagyon örültem neki, hiszen láttam, ahogy egyre többeket motiváltam arra, hogy belevágjanak egy külföldi szemeszterbe. A másik pozitív következménye az egyre virálisabb videóimnak az volt, hogy az emberek elkezdtek „megismerni”, bízni abban, amit mondok. Ez hihetetlenül nagy érték, megtisztelő volt, de ijesztő is. Akkor ott elhatároztam, hogy a jövőben bármiről is kommunikálok majd a csatornámon, szeretném ezt a hangot, amit a követőim adtak nekem, a szívemhez közel álló üzenetek átadására, és ebben a sokszor hamis világban őszinte gondolatok megosztására használni.

Gyarmati Fanni, vállalkozó

Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója, a Forbes 30 Under 30 listáján is helyet kapott, miután cégével, a Diverzummal sikeresen felkeltette a befektetők érdeklődését a Cápák között című műsorban. A Diverzummal Fanniék újító diákkedvezményeket hoztak be a magyar piacra, és felépítettek egy Z generációhoz szóló platformot. A Diverzum az első brandek egyike volt, ami megjelent a TikTokon, ami Fanni saját TikTok-csatornáján szerzett tapasztalataiból épült.

Gyarmati Fanni ezentúl rendszeresen ad tippeket a Marie Claire oldalán vállalkozásindítással kapcsolatban.

A Diverzum-sztori

Hazajöttem Erasmusról, és későbbi startup-alapítótársammal beszélgetve azon a nyáron megszületett a diákkedvezményes app ötlete, ami nem sokkal később Diverzumként látott napvilágot. Számomra egy pillanatig nem volt kérdés, hogy a céges kommunikációt nagyon hasonlóra alakítom, mint a sajátomat: elmesélem a kamerán keresztül az embereknek, hogy mit csinálunk. Ezzel a Diverzum lett az egyik legelső márka, ami TikTokon érte el a fiatalokat.

2021 novemberében posztoltuk az első videót, amiben azt fogalmaztam meg, hogy milyen kihívásokkal találkozik a generációnk, és mit találtunk ki arra, hogy ha csak egy kicsit is, de ezen változtassunk. A Diverzumnak a kezdetektől az a küldetése, hogy a generációnk által kedvelt szolgáltatásokhoz és termékekhez diákkedvezményt kínáljon, ezáltal már egészen korán pénzügyi tudatosságra buzdítva a diákokat. Emellett persze „csóró egyetemistaként” a saját tapasztalatunk is erősen hajtott abban, hogy belevágjunk egy diákoknak szóló kezdeményezésbe. 

Az első videó virálissá vált, és annyian regisztráltak egyszerre, hogy a kezdetleges weboldalunk nem bírta a terhelést, egy estére leállt a platform. Mi volt a következő lépés? Készítettem egy videót arról, ahol elárulom, hogy annyian próbáltak egyszerre regisztrálni, hogy nem bírtuk a terhelést. Eszünkbe sem jutott, hogy ne mondjunk igazat, vagy megszépítsük a hibát. Ekkor még nem tudatosítottam, hogy ezzel a lépéssel is a legfontosabb értékünk mellett álltunk ki, az autentikusság mellett, és megteremtettük a Diverzumos kommunikációs kultúrát.

Mind a startup csatornáján, mind a saját csatornámon figyelek arra, hogy ne csak a jó dolgokról számoljak be. Elmondom a kihívásaimat, a nehézségeket, elmesélem, mi van a „csillogás” mögött. Nem is tudnám máshogy. Nehéz transzparensnek maradni a social mediában, amikor az életem nagyon kis részét tudom ott megmutatni, de tudatosan figyelek arra, hogy ne aktuális trendekre üljek fel, hanem mindig arról beszéljek, amit adott időszakban megtapasztalok. A jót, és a rosszat is.

A közösség, és amit ez számomra jelent

Sokszor megkérdezik tőlem, hogy mi annak a titka, hogy bár sok marketinges szeret a „közösség” kifejezéssel dobálózni, nekem a „bullshit” nélkül sikerült létrehoznom egy hatalmasat? Nincs erre tudományos válaszom. Ha lenne, valószínűleg nem is sikerült volna. Úgy gondolom, hogy egy ekkora közösséget nem lehet mesterségesen, nem autentikusan megalkotni, mert akkor előbb-utóbb az emberek át fognak látni a szitán, és ki fognak ábrándulni, amikor rájönnek, hogy nem azt az embert vagy csapatot követték, akiben megbíztak.

Empátia és transzparencia nélkül nem lehet közösséget építeni. Rá kell érezni a követőinkre, hogy tudjuk, mire van szükségük és mi ehhez hogyan tudunk hozzájárulni. Ha valaki tisztán üzleti érdekből szeretne közösséget építeni, akkor ne tegye, nem fog sikerrel járni. Ha viszont értéket akarunk teremteni, foglalkozunk a közösségünkkel, és még üzletet is tudunk építeni, az az igazi siker. 

A haterek

Minél nagyobb valakinek az elérése és minél többször jelenik meg a nyilvánosság előtt, annál valószínűbb, hogy lesznek olyan emberek, akik nem fogják szeretni, amit csinál, amit mond, ahogyan kinéz, vagy az összes felsoroltat egyszerre, és ezt meg is fogják mondani. Lesz egy első alkalom, amire nem számít az ember, és ami szíven üti. Az első negatív üzenet vagy komment. Nálam is megvolt. Ráadásul különösen nehéz helyzetben vagyok, hiszen 2 éve, és részben még ma is az, ha lányként hallatjuk a hangunkat, nagy dolgokat hozunk létre, ambiciózusak vagyunk és még az üzlethez is van érzékünk, az sokakban ellenszenvet vált ki.

Emlékszem, nem egy beszélgetésem volt arról, hogy vajon az, hogy lányként álltam a Diverzum márka élére, mennyire nehezítette a virálissá válást, és lehet-e valaha országosan ismert brand a Diverzum, ha én maradok az arca. Sokat gondolkodtunk olyan márkákon, aminek a célközönsége férfiak és nők egyaránt, és női arccal vált sikeressé Magyarországon. Még mindig keressük a jó példát, mert nem nagyon találtunk.

Az első negatív kommenteket nehéz volt helyretenni, hiszen minden tudásom, kreativitásom, és lelkesedésem benne volt egy-egy megjelenésünkben. Erre lehúzó, romboló kommentet kapni nem jó érzés. Megkérdőjelezed a képességeidet, mert hiába van mellette egy csomó támogató és pozitív visszajelzés, az az egy beleég az emlékezetedbe. Hogyan lehet mégis túllendülni ezeken? Úgy érzem, ez is tapasztalattal egyre könnyebb.

Megkapod a negítv visszajelzést, végiggondolod, hogy az építő kritika-e, és be tudod-e építeni a későbbiekben a munkádba, vagy tanulsz-e belőle. Ha igen, akkor megteszed. Ha nem, akkor viszont kár foglalkozni vele, hiszen a nap másnap is felkelt, és rengeteg ember továbbra is hisz benned és értékeli azt, amit építesz. Sőt, sokakat a saját útjuk megtalálásában is inspirál a munkád. Épp ezért amikor a tizenötödik negatív kommentet kapod, akkor rájössz, hogy végső soron nem az a kommentelő fogja eldönteni, hogy te mennyit érsz, és miért dolgozol nap mint nap, hanem te.