Gyarmati Fanni: Az emberek embereket követnek, nem márkákat – avagy az influencerek hatalma

2024. szeptember 04.
Influencerek világában élünk, ahol az emberek figyelme sokkal inkább irányul egyénekre, mintsem arctalan márkákra. Ez persze nem új keletű jelenség, korábban is megannyi példa volt arra, hogy a brandek ismert embereket állítottak márkájuk élére, és zseniális reklámokat raktak össze. Gondoljunk csak az ikonikus Calvin Klein-reklámokra, amik a mai napig ezt a stratégiát követik.
gyarmati fanni influneszerek

Mi az, ami viszont megváltoztatta a játékszabályokat? Az új közösségimédia-platformok megjelenésével már nemcsak színészek, zenészek vagy politikusok világhírűek, hanem az ezeken a platformokon közösséget és követőtábort kiépítő emberek. Először bejött a Facebook, de ott az algoritmus még csak a saját barátaiddal kötött össze. Ami meghozta a változást, az az Instagram és a Youtube, majd később a TikTok algoritmusa, ahol teljesen ismeretlen tartalomgyártókkal is találkozhattál, akikből mára világszinten vagy országszinten ismert influencerek is kinőtték magukat. Ma bárkiből lehet influencer.

Gyarmati Fanni, vállalkozó

Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója, a Forbes 30 Under 30 listáján is helyet kapott, miután cégével, a Diverzummal sikeresen felkeltette a befektetők érdeklődését a Cápák között című műsorban. A Diverzummal Fanniék újító diákkedvezményeket hoztak be a magyar piacra, és felépítettek egy Z generációhoz szóló platformot. A Diverzum az első brandek egyike volt, ami megjelent a TikTokon, ami Fanni saját TikTok-csatornáján szerzett tapasztalataiból épült.

Gyarmati Fanni ezentúl rendszeresen ad tippeket a Marie Claire oldalán vállalkozásindítással kapcsolatban.

Miért követünk embereket? Szeretünk tartozni valahova, kötődni valakihez. Néhány márka talán meg tudja ugrani ezt az igényt, de mégis sokkal könnyebb emberekhez kötődnünk, úgy érezni, hogy a közösségükbe tartozunk. A márkák nagyon sokszor eljátszották már a bizalmunkat. Óriási a reklámzaj, túl vagyunk rengeteg marketingfogáson, ígéreteken, amik nem lettek betartva, megéltük a greenwashing időszakát, így arra már immunisak vagyunk, hogy mit állít magáról egy brand. Azonban azoknak az embereknek, akiknek követjük az életét a social mediában, és emiatt közel érezzük hozzájuk magunkat, elkezdünk hinni, bizalmat szavazni.

Amin később áll vagy bukik az influencerek hitelessége és ez a támogatás, az az, hogy mi mellett állnak ki, és hogy ezek az ügyek konzekvensek-e. Én azt képviselem, hogy fiatalon és nőként is lehet (sőt, kell) nagyot álmodni és olyan üzletet építeni, ami jó ügy érdekében van, ami másokat motivál, buzdít ugyanerre a mindsetre. Abban hiszek, hogy rengeteg lehetőségünk van, amit ha kihasználunk, edukáljuk magunkat, akkor nagy dolgokat tudunk létrehozni. Ha még tőlem fiatalabb lányok megkeresnek, boldogan segítem is őket az útjukon, ahogy erőmből telik. Ez az én ügyem.

Ha viszont elkezdeném holnaptól azt hirdetni, hogy a fenntarthatóság az életem, aztán leszerződnék 3 fast fashion üzletlánccal, fenékbe billenteném vele önmagamat. Sajnos volt rá példa, hogy magyar influencerek ezt tették. Nem csoda, hogy csorbult a hitelességük. A legegyszerűbb, ha őszintén azt kommunikálod, amiben hiszel, mert így nem tévedhetsz. Válassz olyan ügyet, amit tényleg a magadénak érzel, ami zsigerből jön, bármi is legyen az. Majd pedig ne félj ezt kommunikálni a külvilág felé, mert ha csak egy embert motiválni tudsz, vagy egy ember azt érzi, hogy nincs egyedül, akkor megérte.

Influencerség… Azt gondolom, hogy mindenki influencer, csak vannak, akik nagyobb figyelmet vívnak ki maguknak, mint mások. Influencer az a vezető, akire felnéznek a csapattagjai, vagy az az osztálytársunk, aki követnénk bárhova. A viselkedésünkkel mind mintákat rejtünk a társadalomba, amit ha jól csináljuk és bizalmat, együttérzést, tiszteletet, vagy csodálatot vívunk ki, akkor mások is átvesznek. Tehát képesek vagyunk befolyásolásra, a figyelem kivívására.

De kik azok, akiknek a legjobban megy a figyelem kivívása? 2024-ben a „figyelem” a legértékesebb dolog. A Gen Z kb. 5-6 másodpercig figyel valamire. Olyan online univerzum vesz körül minket, ahol előszeretettel spammelik reklámokkal az összes felületünket, még azt az intimebb környezetet is, ahol a barátainkkal akarunk beszélgetni. Iszonyatosan nagy a reklámzaj, nem fog meg minket semmi, kiszűrünk szinte mindent, amit látunk. Ilyen zajban megragadni egy ember figyelmét több mint csodával határos. Akinek sikerül, az nemhogy előnybe kerül, de ameddig fenntartja a figyelmet és jól monetizálja azt, meg is tud élni belőle. Nem véletlen, hogy beindult az influencermarketing, mert a márkák azonnal látták az ebben rejlő lehetőséget.

Sokkal inkább elhisszük, ha egy ember, akinek követjük az életét online, és elnyerte a bizalmunkat, azt mondja valamiről, hogy jó. Mintha egy barátom mondaná, hogy „hallod, ez a fesztivál zseni, vegyünk jegyet, jó buli lesz.” Persze, hogy megveszem a jegyet. Pedig ebben a kontextusban nem is ismerem ezt a „barátomat”, de olyan érzésem van, mintha ismerném. Azonkívül, hogy a saját TikTok-oldalamat csinálom, 2 éve elkezdtünk felépíteni egy, a generációnkhoz szóló appot, a Diverzumot. Ezen a felületen a partnereinket, akik a legkülönfélébb márkák, kötjük össze a 220.000 fős diákközösségünkkel, diákkedvezmények segítségével. A startupot diákként kezdtük el, így a problémát, hogy minden mennyire drága, a saját bőrünkön tapasztaltuk. Amit viszont a márkák irányába értékként tudunk adni, az éppen ez az összekötés, a figyelem, amiről fent írtam.

Talán pont ez a titok, hogy barátként mondjuk a diákoknak, hogy menjünk nyáron fesztiválokra bulizni, ráadásul diákkedvezménnyel, olcsóbban, vagy vegyék meg a Lírában az új könyvüket, vagy foglalják le a Flixbus útjukat. Nem eladni akarunk nekik valamit, és rájuk  nyomni egy száznyolcvanhatodik terméket, hanem értéket teremtünk azáltal, hogy elérhetővé tesszük számukra azt, ami tudjuk, hogy fontos, hiszen mi is ugyanabba a generációba tartozunk. Kialakult köztünk és a diákok között egy olyan bizalom, amit intuitívan, őszintén építettünk és építünk a mai napig. Nem akarjuk feltalálni a spanyolviaszt, mindenről megkérdezzük őket, velük együtt fejlődik a Diverzum. Nagyon jó példa, elkezdtünk együtt dolgozni a Gránit Bankkal, ahol 50.000 Ft jóváírást kaphatnak azok a diákok, akik diverzumos kóddal számlát nyitnak. Bejöttek olyan posztok Redditre, amiben kételyüket fejezték ki az emberek, hogy ez a lehetőség túl szép, hogy igaz legyen. Az összes posztnak az volt a konklúziója, hogy „de a Diverzum megbízható, úgyhogy én végigcsinálom a folyamatot”.

Azt érzem, hogy ez az a bizalom és kötődés, amit tényleg csak azok tudnak elérni, akik őszintén törődnek a követőikkel. Megkérdezik őket dolgokról, majd pedig beépítik a visszajelzéseiket. A Diverzumnak ez az egyik legnagyobb erőssége, ami számomra egy pillanatig sem volt kérdés, hogy ne így cselekedjünk. Szerintem ez az a kommunikációs forma, ami hosszú távon fenn tud maradni. Mert egy gyors fellángolásra sok mindenki fel tudja kelteni a figyelmet, de azt kitartóan fenntartani már sokkal kevesebbeknek sikerül. Szerintem most jönnek majd az igazán nagy kezdeményezések, azoktól az influencerektől, akik a kialakított bizalmat hosszú távon fenn tudják tartani, és valami izgalmasat építeni rá.

Fotó: Getty Images