Lélekmelengető ételek az ünnepek alatt

2019. december 15. |

Halászlé, rántott ponty, krumplipüré, mákos guba és bejgli minden mennyiségben. Egy magyar család karácsonyi vacsorájának hagyományos menüsora. Szilveszterkor lencseleves, hogy sok pénzünk legyen az újévben, az újév első napján malacsült, hogy a szerencse se pártoljon el tőlünk. Az ünnepi ételsorainknak lélekmelengető üzenete van, és ha egészségesen készítjük el a fogásokat, a testünk is elégedett lesz.

A megreformált ételek csillagai – mint a szójával töltött káposzta, vagy az aszpartammal édesített bejgli – úgy tűnik, kihunytak. Manapság az az elvárás, hogy egészségesen finomat, az évszaknak, földrajzi helynek megfelelő ételeket fogyasszunk. Ez igaz a közelgő ünnepekre is – vagy mégsem?

 

A déligyümölcsök, melyek nevükben hordozzák mediterrán eredetüket, Biblikusak, azaz a karácsony szimbolikájának részei. A gránátalma a termékenység, a datolya az élet, a füge a béke jelképe, így hordozzák az egészség üzenetét, s mint tudjuk évezredes bölcsesség, hogy minden a bélben kezdődik. A citrusok, az ananász és minden „savas” gyümölcs – paradoxon ugyan, de lúgosítanak. Magas vitamin, enzimtartalmuk miatt a reggeli teától az esti forraltborig legyenek részesei téli napjainknak. Az olajos magvakra tekinthetünk úgy, mint a Napkeleti bölcsek ajándékára, segítik legyőzni a stresszt, erősítik a csontokat, rugalmassá teszik az érfalakat.

Vegyük észre, hogy az ünnepi ételsoraink, hagyományaink milyen szépen segítik utunk, ha azt esszük, amire a szívünknek s a testünknek is szüksége van – a szó szoros, de átvitt értelemben is. Ha megnézzük az emésztésre gyakorolt támogató hatását a savanyú káposztának – amit a tudomány funkcionáláis probiotikumnak hív – a szeretet, a gondoskodás üzenetét vesszük észre. A tejsavval erjesztett savanyúságaink, nemcsak ezerarcúak, de egészségesek, színesek, segítik a testesebb, nehezebb húsok megemésztését. És a bél kozmetikusai, gyógytornászai, patikusai. Legyen sok szín a tányéron, mert a cékla nem csak színében intenzív és vidámságot sugall, hanem nagyon egészséges. Figyeljünk arra, minél sápadtabb, fehérebb, finomítottabb egy étel – annál több benne a felesleges és hizlaló kalória. Dúsítsuk a krumplipürét almával, zellerrel – mennyei lesz, habkönnyű, izgalmas, és ha jól sáfárkodunk kétharmad rész krumplit is elcsaltunk belőle. Kerüljön több zöldség a franciasalátába, nyers uborkával, almával frissebb, roppanósabb, rostdúsabb, színesebb – tehát élőbb – lesz. A hal hagyományos tétel, de ne csak szent este fogyasszuk, rengeteg jótékony hatással bír a szervezetünkre az év minden napján. A lencse sem csak újévkor gazdagít, szépít, és bátran próbáljuk ki a vörös változatát is. Sok zöldfűszer már karnyújtásnyira is megtalálható, egy mentalevéllel, gránátalmával megbolondított saláta pedig nemcsak a szemnek gyönyörködtető, de a test is mosolyogni fog tőle.

Böjtös ételeivel a FoRest For Life életmódházban találkozhatunk.

Szöveg: Zséli Szilvia(A szerző a FoRest For Life életmódház tanácsadója)

Fotó: Ietty Images

Szólj hozzá te is!

Még több Gasztró