Rendkívül fontos szerepeket töltesz be a Sugarbird márka életében. Mesélsz az olvasóknak arról, hogy pontosan melyek is ezek?
Társtulajdonosként minden területre rá kell valamennyire látnom, illetve be kell kapcsolódnom, meg kell ismernem az egyes divíziók munkáját. Fő területként mégis inkább a kollekciók tervezését, illetve gyártását mondanám. Hetente új kollekcióval rukkolunk elő. Fontos ezek időbeli ütemezése, az előrelátás. Ugyanennyire fontos a modellező, tervező, mintavarró és grafikus csapatok, kollégák koordinálása, az egyes területek folyamatos fejlesztése. Mindezek mellett pedig folyamatosan agyalok új kollekciók témáin. Talán éppen ez a sokszínűség, különbözőnek tűnő feladatok miatt nagyon izgalmas.
Miért pont a divattervező szakmát választottad?
Jó kérdés. Ezen így konkrétan nem gondolkodtam még el. Annyira természetes volt már nagyjából 6 éves korom óta, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. Nem is tudom honnan jött ez az ötlet, mert a családban nem volt sem varrónő, sem igazán művészi hajlamú családtag. Anyukám varrt viszont nekünk ruhákat, ő pedig ezt a nagymamámtól tanulta. A régi időkben természetes is volt szerintem, hogy a lányok értetettek az ilyesmihez. Én is a babáim öltöztetésével kezdtem. Mivel anyukám és nagymamám varrogatott otthon, ezért volt egy szekrény, amiben anyagok voltak. Az mindig olyan varázslatos volt számomra. Ezek közül válogattam, és már akkor ki is találtam mit és hogyan szeretnék. Annyira érdekelt a dolog, hogy 9 éves voltam, amikor először elmentem anyukámmal egy varrótanfolyamra, ahol megtanultam alapszabásmintákat szerkeszteni. Innen már nem volt megállás. Ilyen témájú könyveket, magazinokat kezdtem el olvasgatni. Kivettem a szabásmintákat, át is szerkesztettem a saját méretemre. Talán 10-11 éves lehettem amikor az első bonyolultabb nadrágot megszerkesztettem, kiszabtam, és megvarrtam magamnak a lábbal hajtós Singer gépen. Innentől kezdve nem igazán volt kérdés, mivel szeretnék foglalkozni, azt hiszem.
Azt nagyon fontosnak tartom még elmondani, hogy bár ezek a gondolatok egy kisgyerek vágyainak tűnhettek eleinte, de a szüleim egészen a kezdetektől komolyan vették az elképzeléseimet, és az elejétől fogva támogattak ezek megvalósításában. Nem próbáltak másik pályára terelni, azt gondolom, ez nagyon fontos dolog volt, hogy most azzal foglalkozom, amit igazán szeretek csinálni, és több mint 20 éves szakmai utam van már a pályán.
Mikor csatlakoztál a Sugarbird márkához?
2009-ben, azt hiszem. Nagyon rég volt! Hédivel (Jagasics vitéz Csonka Hedvig – a szerk.) ismertük egymást régebbről, dolgoztunk együtt korábban is. Megalapította a márkát, és hívott engem is, lenne-e kedvem… Akkoriban én éppen nagyon benne voltam valamiben, így bár fontolgattam a lehetőséget, de a legelején nem csatlakoztam még, csak két év múlva.
Magyarország egyik legnépszerűbb divatmárkája a Sugarbird. Biztosan sokakat érdekel, hogy az adott ruha, amit megvásárolunk tőletek, az milyen utat jár be előtte. Elkalauzolsz minket a tervezés és a gyártás folyamataiba?
Mivel csapatban dolgozunk, így tulajdonképpen bárkitől jöhet egy jó kollekció témaötlet. Olyan szempontból talán könnyebb a dolog, hogy vannak saját márkáink, mint például a Czukormadár, Soft&Shape, Queen and the Gang, Sugarbird Budapest kollekciók, illetve a licencek, amelyek téma, és fő jegyek alapján jól behatárolják a kollekciót. Mégis van ezen belül mozgásterünk. Alapvetően úgy dolgozunk, hogy meghatározzuk egyes kollekciók megjelenési időpontját, a ruhadarabok számát, és a fő fazonokat. Mindemellett már megindul a grafikai látványtervezés is, a tervezőgrafikus kollégákkal. Színkombinációk, hangulatok, mintatervezés… Így a két dolog párhuzamosan fut. Emellett pedig készülnek a fazonok. Sokszor előfordul, hogy átcsoportosítunk egyes ruhadarabokat egy másik kollekcióba, vagy egy másik szezonba, mert oda éppen jobban illik. Nincs semmi kőbe vésve, minden alakul folyamatosan.
Elkészülnek az első “sima” mintadarabok, fazonok. Ezeket egy nagy közös próbán lepróbáljuk, ahol ott van minden érintett kolléga, akinek dolga van az adott ruhával. Minden addig csiszolgatunk, amíg tökéletes nem lesz. Ezt követően elkészülnek a már grafikával ellátott mintadarabok. Majd amikor már ezek is tökéletesek, elindul a szériagyártás. Meghatározzuk a gyártandó darabszámokat. Általában limitált darabszámban gyártunk egy-egy fazont, éppen a kollekciók változatossága és széles kínálata miatt. Az utóbbi időben nem igazán gyártunk után semmiből. Így aki nem elég gyors, lemaradhat egy-egy fazonról.
Mik a legfontosabb szempontok egy-egy kollekció tervezésénél?
Természetesen figyelembe vesszük a hordhatóságot, a kollekciókon belül az egyes darabok jól kombinálhatóságát. Mindig szeretnénk valami új dolgot belevinni az egyes kollekciókba. Fontos szempont a változatosság. Új alapanyagtípusokkal, technológiákkal kísérletezünk folyamatosan. Fontosak a vevőink visszajelzései is, akár egy új alapanyaggal vagy egy-egy nagyon kedvelt kollekcióval kapcsolatban. Mit miért kedvelnek annyira, esetleg mit miért nem. Az épp aktuális trendeket nem igazán “kell” már évek óta figyelembe vennünk, mert tulajdonképpen ezeket mi határozzuk meg magunknak. Ebben teljesen szabad kezünk van, éppen ebben rejlik a márka egyedisége. Mégis jellemzőek a fő jegyeink, amelyről már messziről felismerhető a márka. Többnyire mintás anyagokkal dolgozunk, amely mintákat 100%-ban mi tervezünk, és saját nyomatú anyagokat használunk.
Szeretjük a merész fazonjaitokat is, amik már ikonikussá is váltak. Egyik ilyen egyértelműen a QUEEN AND THE GANG márkátok Daleko Queen kabátja, ami sok világsztár kedvence is. Mennyire érzitek kockázatosnak még a tervezések folyamatában az ilyen extravagáns darabok fogadását?
Azt gondolom, ebben egyre merészebbek lettünk az évek során. Éppen azért is, amit már említettem, hogy nem kell semmilyen trendnek megfelelnünk. Sokszor egy-egy ilyen extra darab egy kampány fotózására készül, nem is kalkulálunk vele gyártás szempontjából, inkább csak egy látványos elemnek szánjuk. Viszont már a fotózás során látszik, hogy mennyire ütős darab, és bizony van rá igény, mert már ott őrület van, hogy mikor lehet megvásárolni. Most már egy-egy kollekció tervezésénél is tudatosan figyelünk arra, hogy legyen mindig néhány extrább fazon, mert igen, van rá igény. Persze ezek is még a hordhatóság keretein belül mozognak. A vevőink, a márka rajongói is keresik már ezeket a darabokat.
Teljes mértékben ki tudsz teljesedni a tervezések során?
Igen. Főként azért, mert nálunk ez nem egy magányos műfaj, hanem folyamatosan együtt dolgozunk csapatban. Minden pici aprónak tűnő dolog nagyon fontos, amit bármelyik kolléga hozzátesz a nagy egészhez. Én imádom ezt a csapatmunkát, amikor az apró részletekből összeáll a nagy egész, és folyamatosan formálódik minden. Úgy érzem, abszolút meg tudom valósítani, amit szeretnék, mindemellett ez mégsem egy öncélú dolog.
Az idei évben is számos új kollekcióval, sőt új márkával (Vegan Sugar) is kiegészült a The House of Sugarbrands. Neked van kedvenced?
Személyes nagy kedvencem volt a Frida Kahlo licencünk ez évben, amellyel tavaly ősszel indultunk. Még most őszre is készülünk a témán belül egy kollekcióval. Nem könnyű, viszont annál is izgalmasabb feladat ebben megújulni. A másik a Sugarbird Budapest kollekció. Ebben is megvannak a klasszikus alapjegyek, egy visszafogottabb fekete-fehér színvilág, viszont minden egyes kollekciónál hozzáadunk valami merész színkombinációt, illetve egy új mintakompozíciót. Alapvetően itt a brand névvel és a logónkkal dolgozunk, viszont folyamatosan újítunk mind fazonban, mind színvilágban. Ez egy roppant érdekes feladat, hiszen ez az egyik legkedveltebb kollekciónk, talán éppen a “hétköznapisága” miatt. Mégis minden apró kis részlet meg van komponálva, ki van gondolva. Itt a fazonok “hordhatóbbak”, sportosabbak.
Tudjuk, hogy fontos a Sugarbird márka életében a fenntarthatóságra való törekvés.
Ez év őszén, új gyártáselőkészítő rendszert vezetünk be, mellyel azon kívül, hogy rengeteg időt, energiát spórolunk meg, csökkentjük a hulladéktermelést is. Szabásnál ez a rendszer egy nagyon pontos terítékrajzot készít, amellyel minimalizálható a szabásnál termelődő hulladék. Továbbá mivel 3D rendszerben tudunk tervezni, így nem kell annyi mintadarabot készítenünk, amellyel szintén csökkenthető a hulladék mennyisége. A jövőben célunk fenttarthatóbb, környezetbarátabb alapanyagokkal dolgozni. Fontos azt is tudni, hogy mi kizárólag Magyarországon gyártunk. Az alapanyagok sajnos nem hazai gyártásúak, mivel itt alapanyaggyártás nem igazán van. Viszont a nyomatokat szintén itthon készítjük és a kollekcióink limitált darabszámban készülnek már most is.
Milyen jövőbeli titkokat árulhatsz el nekünk a kollekciókat illetően?
A 2022-es szezonban lesz néhány nagy meglepetés, igazi újdonság. Új licencek, illetve a már meglévő kollekcióinkon belül is jó pár újdonság. Még nem árulhatok el semmit, legyen igazi meglepetés, de gőzerővel dolgozunk már ezeken. Szóval a 2022-es év igazán ütős lesz. A 2021-es őszi/téli szezon első termékei pedig már augusztus közepétől elérhetőek lesznek a webshopon és üzleteinkben. Ezek a Sugarbird Budapest kollekció darabjai lesznek.
Mit tanácsolnál azoknak, akik divattervező pályára készülnek?
Ez egy nagyon szép pálya, sok kitartás, alázat szükségeltetik hozzá. Ha valaki tényleg ezzel szeretne foglalkozni, nem elég, az iskolában elsajátított tananyag, ez nagyon fontos. A szakma minden részét meg kell tanulni. A szerkesztéstől, modellezésen át a szabásig, varrásig. Ez egy hivatás. Rengeteget kell tanulni, megtanulni a szakma fortélyait a gyakorlatban. Személyesen nagyon fontos számomra az utánpótlás “kinevelése”. Örülök, ha átadhatom a tudásomat a következő generációnak. Ezért részt veszünk különféle szakmai programokban, együttműködünk iskolákkal, szakmai versenyeket támogatunk. A nyári időszakban folyamatosan fogadunk diákokat nyári szakmai gyakorlatra. Vannak nagyon tehetséges pályakezdő kollégáink is, akik nálunk sajátítják el a szakma fortélyait. Ez egy nagyon jó lehetőség nekik is, mi pedig rengeteg friss gondolatot, más látásmódot, lendületet kapunk tőlük.
Promóció