„Divatba hozzuk a magyart!” – interjú Jagasics vitéz Csonka Hedviggel, a Sugarbird márka alapítójával

2021. július 20.
Jagasics vitéz Csonka Hedviggel, a Sugarbird márka alapítójával és tulajdonosával beszélgetünk a fenntarthatóságra való törekvés fontosságáról és annak lehetőségeiről.

2021 tavaszán nagy sikernek örvendett a Marie Claire és a Sugarbird közös együttműködése a GoGreen lapszám kapcsán. A közönség egyre nyitottabb a fenntarthatóságra és környezettudatosságra. Mennyire jellemző ez a ti vásárlóitokra?

A Sugarbird vásárlók egyértelműen tudatosak, hiszen nem véletlenül választanak minket, magyar brand-et. Merészen kommunikáljuk már a kezdetektől, hogy mi egy olyan magyar márka vagyunk, akik magyar munkaerővel dolgozunk. Nem csak a márka magyar, de a ruhaelőállítás is Magyarországon készül ellenőrzött körülmények között. Ez rendkívül fontos fenntarthatósági szempontból. A vásárlóink pedig ezt pontosan tudják és büszkék rá, mi pedig rájuk, hogy a trendi Sugarbird darabok mellett, a magyaros mintákat is szívesen vásárolják, hiszen ezek a mi örökségeink és identitásunk, amelyek szintén a fenntarthatóság egy formáját képviselik. Én úgy gondolom, vásárlóink szeretnek magyarok lenni, szeretik, hogy magyar mintával dolgozunk, hiszen ez konkrétan nekik szól. Az pedig csak plusz öröm, hogy külföldön is szívesen nyúlnak a Czukormadár kollekcióhoz is, pontosan tudva, hogy ez magyaros mintázatú népművészeti grafika. Így lassan, de biztosan elérjük missziónkat, divatba hozzuk a magyart! Czukormadár Signature termékeinket egyébként hamarosan már a Budapest Select Concept Store webáruházban is elérhetik a vásárlók.

 interjú Jagasics-v.-Csonka-Hedvig

Véleményed szerint milyen irányba halad 2021-ben a divatszakma?

Őrületesen gyors és túlontúl instant. Nem egyszerű érteket teremteni csak kizárólag egy-egy szép ruhadarabbal. Erős brandet kell építeni ahhoz, hogy felvegyük a „harcot” az online zajjal, amelyben mindenki céloz mindenkire és mindenki konkurenciája mindenkinek. Ettől függetlenül izgalmas és kihívás is egyben, hiszen alkotni tudni ezen az óriási piacon valami egyedit, az csodálatos.

A Sugarbird számára a magyarországi vagy a nemzetközi üzleti modell a séma?

Mi egy magyar cég vagyunk. Fontos az, hogy itthon erősek legyenek a gyökereink, a kedveltségünk, és legyen egy komoly vásárlói táborunk. Először befelé kell haladnunk, és majd ezután kívülre…, ha mondhatom így. Szóval sajátos az üzleti modellünk, nincs erre iránymutatás.

Mi lehet az oka annak, hogy egyre több hazai és nemzetközi divatmárka számára fontos érdek a fenntarthatóság? Növeli a márka arculatát, megítélését vagy remélhetőleg ez egy valóban első számú cél lett ez a 21. században? 

Ez most nem csak a ruhaiparban, hanem globálisan fontos. Nap mint nap felhasználunk, akár ruhát, akár hamburgert, és fogalmunk sincs milyen áron készülnek el a termékek. Az én meglátásom szerint ennek nem image-nek kellene ennek lenni, hanem tudatosnak. Most jobban, mint korábban valaha.

A divatszakmában nagy mértékben a kollekciók és a termékek mennyisége befolyásolja leginkább a fenntarthatóság felé vezető utat. A Sugarbird milyen gyakorisággal mutat be új kollekciót, illetve mennyire fontos szempont a termékek mennyisége?

Pont annyit gyártunk, amennyit a piacunk fel tud venni. Nem koncepciónk a leárazás, mert azzal felesleges darabok felvásárlására buzdítanánk. Bár megjegyzem, a jelenlegi covid miatti „bezárásos” időszakban ez egy nehezen tartható vállalás, hiszen a gyártás nem tud számolni az esetleges üzletek bezárásával és ilyenkor sajnos felhalmozódik a mi készletünk is. Azonban semmiképpen sem az olcsó áru megszerzésére buzdítunk, inkább kevesebb, de tudatosabb vásárlás lenne a koncepciónk. Továbbá a mi termékeink nem az instant ruhagyártást szorgalmazzák, hanem családok, varrócsoportok bevonásával készült darabok, amelyek korrekt megélhetést biztosítanak a velünk dolgozóknak.

sugarbird

Mi történik a meg nem vásárolt Sugarbird darabokkal?

Szerencsére ilyen nem igazán van. Rendkívül kicsi a készlet állományunk, így inkább hiány áll fent, mint elfekvő készlet.

Divatmárka tulajdonosként mennyire érzed a társadalmi szerepvállalás súlyát Magyarországon? 

Fontos. Hiszen mi hatással vagyunk kollekcióinkkal a fiatalokra. Éppen ezért is hangsúlyozzuk, hogy divatba hozzuk a magyart. És ezt értem minden szempontból. Mint magyar divatot, mint magyar tervezést, mint korrekt magyar munkaerő felhasználást. Továbbá, ruháink számunkra a „festményeink”, amelyekre igyekszünk olyan mintákat felvinni, amelyekkel kicsit tudunk „üzenni” is, legyen az például a vegán, növényi élelmiszerek felhasználásra vonatkozó törekvés. A Vegan Sugar kollekció esetében nem lenne túl stílusos egy marha steak-et fogyasztani és azzal posztolni. Bízunk benne, hogy átjön ez az üzenet.

A Sugarbird mely területeken tesz azért, hogy idővel akár teljes mértékben fenntartható divatmárkává válhasson? 

Fontos kiemelnem a Czukormadár Hungarian heritage kollekcióval kapcsolatos tudatos fenntarthatóságra törekvésünket. Egy ilyen, nemzeti értékekkel foglalkozó kollekció kapcsán kiemelten fontos, hogy bevonjuk a munkafolyamatokba azon szereplőket is, akik ezeket készítik és tesznek róla, hogy egyáltalán legyen örökségünk. Hímzők és hímző csoportok eredeti hímzései alapján dolgozunk, számukra is folyamatos munkát biztosítva.  Az általuk kézzel készített darabok mindig a kollekciónk része, legyen az akár egy kiegészítő, vagy kisebb eleme a ruháinknak. Azon törekvésünk, hogy divatba hozzuk a magyart, ilyen jellegű törekvés is, hiszen minél többen megkedvelik és keresik a magyaros Czukormadár kollekciókat, annál több csoportnak tudunk munkát biztosítani. Dolgozunk azon, hogy erre a kollekcióra nemzetközi szinten is keresletet teremtsünk. Továbbá, dolgozunk és kísérletezünk azon is, hogy minél környezettudatosabb alapanyagokat tudjunk használni. Ez sajnos egy hosszú folyamat, de végig fogjuk járni ezt az utat is.

Magyarország egyik vezető divatmárkája a tiéd. Dönthetnél úgy, hogy minden megy a megszokott úton, hiszen a vásárlók nem azért szeretik a brandet, mert az a fenntarthatóságra törekszik. Miért fontos számodra mégis ez a misszió? 

Nekem ez nem egy külön misszió, nekünk ez a természetes közegünk. 15 éve ezekkel az értékrendekkel dolgozunk. Nálunk ez nem „kampány téma”, hiszen maga a Sugarbird mindig is figyelt a hazai gyártásra és a fenntartható munkaerőpiac fontosságára. Mivel mi ezt 15 éve, a kezdetektől egyértelműen kommunikáljuk, most nem szükséges a hirtelen törekvés erre és a vásárlóink ezt pontosan tudják.

sugarbird

Sok alkalommal olvashattuk és hallhattuk már tőled, hogy minden Sugarbird termék kizárólag Magyarországon, magyar munkaerővel készül. Miért volt első számú szempont ez már a márka alapításánál? 

Ez nem szempont volt, hanem ez egy természetes munkamenet, számunkra. Budapesten élek, értelemszerű volt itthon gyártani, hiszen csakis így tudjuk ellenőrizni a munkafolyamatokat, és ha kell, azokra azonnal reagálni. Továbbá picike volt a cég és nem is tudtunk volna ezekkel a darabszámokkal labdába rúgni például Kínában. De nem is akartunk. Ami viszont tudatos döntés, ma már kivihetnénk külföldre gyártani a kollekciókat, azonban mi határozottan nem tesszük. A „divatba hozzuk a magyart misszió”, nem csak a ruháról szól, hanem annak hazai gyártási folyamatairól is.

Milyen rövidtávú célkitűzéseid vannak a fenntarthatóság jegyében?

Rövid? Nem is tudom, hogy van-e olyan. Hiszen egy fenntarthatóság csakis állandó, hosszútávú vállalás kell, hogy legyen. Egy ruhamárka esetében nagyon összetett dolog, de valóban fontos.

Mi, mint magyar ruhagyártó cég, alapjaiban törekszünk a fenntarthatóságra, mind fizikai és szellemi munkaerő felhasználás tekintetében, de az alapanyagjainkat és kellékjeinket külföldről tudjuk beszerezni, amelyeket nehezebben áttekinthetőek. A világ alapanyagjai olyan országokból származnak, amelyek ellenőrzése és kontrollálhatósága világszinten globális feladat. Ezt én világ szervezetileg tudom elképzelni, hogy a gyárak certifikáltan gyárthassanak alapanyagokat ellenőrzött körülmények között. És ez nem csak a ruhaiparra vonatkozik, a beszerzés ellenőrzése az élelmiszer piacon is óriási fontosságú feladat.

Egyelőre annyit tudunk mi tenni, hogy támogatjuk azon szervezeteket, akik ezen dolgoznak, a mi esetünkben ez a szervezet az UNICEF, akik többek között azon is fáradoznak, hogy megszüntessék a gyermekmunkát, amely a divatszakmát is érinti sajnos. Fontos az ilyen szervezetek támogatása és erősítése, hiszen csak összefogással tudunk egy élhetőbb világot teremteni magunknak. Becslések szerint ma mintegy 168 millió 5-17 éves gyermek él a világon, akiket törvényellenes, egészségükre káros módon dolgoztatnak, a szegénység magát folyton újratermelő ördögi körébe taszítva őket. Ők a gyermekmunka áldozatai. A Sugarbird 2020. decemberétől hivatalosan is elkötelezett támogatója az UNICEF Magyarországnak.

Promóció