Black Friday „bevásárlócédulával”
Ahogyan egy átlagos bevásárlásra sem érdemes bevásárlólista nélkül elindulni, úgy a Black Friday (ami idén november 18-ára esik) alkalmával sem érdemes előzetes listaírás nélkül bevetni magunkat az akciók világába. Tervezés nélkül semmiképpen nem kivitelezhető az ökotudatos Black Friday vásárlás. Érdemes erre a napra (mostanában már inkább időszakra) úgy tekinteni, mint egy lehetőségre, amikor az egyébként is a must have várólistán lévő termékekhez jobb vagy sokkal jobb áron hozzájuthatunk. Ha már előre kinéztünk termékeket az online térben, akkor tegyük őket a kedvencek közé, így többször visszatérhetünk rá, átgondolhatjuk a döntésünket a tényleges akciós vásárlás előtt.
Gazdaságos kiszerelés
A nagyobb elektronikai cikkek, költségesebb szépségápolási termékek vagy a karácsonyra szánt nagyobb tételű ajándékok mellett akár gondolkodhatunk ilyenkor – főleg, ha online vennénk részt a Black Friday akcióiban – a kisebb tételek jutányos beszerzésében is. Az egyébként is rendszeresen vásárolt termékeket akár előre, nagyobb tételben lehet gazdaságos ilyenkor beszerezni. A mindennapi élet fogyóeszközeit azért jobb nagyobb, gazdaságos kiszerelésben megvásárolni, mert így nemcsak olcsóbban vásárolhatunk, de az XXL termékek esetében sokkal kevesebb csomagolóanyaggal számolhatunk.
Nem csak a csillogó körítés számít
Nem biztos, hogy az olcsóbb rosszabb, a drágább jobb! Vannak olyan termékek, amiknek valamennyivel olcsóbb, mégis jó minőségű alternatívái vannak a piacon – érdemes ezekre fókuszálni. Sokszor a vásárlók azt hiszik, hogy az ár mindent elárul a minőségről is. Ennek persze van valóságalapja, sok esetben viszont inkább arról van szó, hogy egy márka mennyit költ marketingre, mennyire cseng ismerősen az átlag fogyasztónak a neve, stb. Az ökotudatos vásárlásnak része, hogy figyelünk a minőségre, de nem biztos, hogy mindig a trendi, reklámokból ismerős cikk a jobb. Vásárlás előtt böngésszük át a termékek leírását, technikai jellemzőit és a termékértékeléseket. Ha még így is tanácstalanok vagyunk, nézzünk szakértői összehasonlító videókat, olvassunk át 1-2 független szakcikket vagy kérdezzünk meg a témában jártas barátainkat, rokonainkat!
Idén a Black Friday slágertermékei a rezsicsökkentést elősegítő termékek lesznek: senki sem cseréli a háztartási nagygépeit kétévente, viszont a magas rezsiszámlák kockázata miatt most sokan olyanok is meglépik a modernebb készülékre váltást, akik eddig nem tartották ezt fontosnak. Sokakat meglephet, hogy nem találkoznak csupa A+++ és hasonló jelzésű háztartási géppel, ez azért van, mert tavaly megváltoztak az uniós energiacímkék, így már egy D, E vagy F kategóriás is kedvező fogyasztású lehet. Az eMAG blogján például részletesen le van írva, mik ezek a változások, és mire kell figyelni a vásárláskor. Hasznos lehet még, hogy a weboldalon már az új energiacímkék alapján is szűrhetünk termékekre.
Mindig lehet zöldebb
Minden egyes vásárlásunkkal voksolunk: ha fenntartható forrásból származó, kisebb ökolábnyommal rendelkező termékeket vásárolunk, azzal a piaci igényeket, így a termékek fejlesztési irányát is befolyásolhatjuk. Ha tehetjük, válasszuk a magyar vagy legalább Európában gyártott termékeket. Tovább zöldíthetünk a vásárlásunkon, ha megrendelésnél a kiszállítás helyett valamelyik átvételi pont, például a manapság népszerű csomagautomaták egyikére kérjük a terméket. Egy easybox csomagautomata 54 rekesszel bír, ráadásul mérettől függően egy rekeszben ugyanannak az ügyfélnek több rendelése is elhelyezhető. Bár nem minden alkalommal kell minden rekeszt újratölteni, még így is nagyságrendekkel gazdaságosabb – és persze környezetkímélőbb – csomagautomatába kézbesíteni a csomagokat, mint egyesével kiszállítani a rendelést – hiszen egy járműből egy járat során 18-20 darab csomagautomatát is fel tud tölteni egy futár. Egy csomagra vetítve ez jelentősen kisebb költséget jelent a házhoz szállításhoz képest.
Türelem ökotudatosságot terem
Lehetséges, hogy még most ismerkedünk a környezettudatossággal és a tudatos vásárlással. A legfontosabb ezen az úton talán az, hogy mindig legyünk magunkhoz türelmesek: haladjunk lépésről lépésre. Gondoljuk át az elmúlt időszak vásárlásait! Nézzük meg, mit csináltunk jól, mit csinálhatnánk egy kicsit jobban a jövőben és melyek azok a területek, ahol idővel komolyabb változtatásra lenne szükség. Nem vagyunk egyedül a tudatosság útján! Világszerte rengeteg ember van hozzánk hasonló cipőben. Mindenki most tanulja, hogyan kell jobb vásárlási döntéseket hozni annak érdekében, hogy unokáinknak, dédunokáinknak is meg tudjuk még mutatni, mi is az a Föld bolygó.
Promóció