Munkahelyi zaklatás – szóljunk vagy tűrni kell?

2023. október 25.
Verbális zaklatás, szexista, diszkriminatív megjegyzések, kéretlen érintések – irodai környezetben számos nő találkozhatott már hasonló helyzetekkel. Legtöbb esetben a reakció néma, a helyzet okozója számára nem érzékelhető: kínos mosoly, elhúzódás, félrepillantás. Hol van az a pont, amikor merjünk szót emelni?
Munkahelyi zaklatás – szóljunk vagy tűrni kell?

Zaklatás vagy vicc: hol a határ?

A munkahelyi zaklatás egy olyan súlyos probléma, mely évtizedek óta jelen van bármilyen munkahelyi környezetben. Fontos azonban megérteni, hol húzódik a határ munkahelyi zaklatás és tréfa között. A munkahelyi zaklatás olyan ismétlődő, szándékos és sértő magatartást jelent, amelynek célja egy munkatárs megalázása, kellemetlen helyzetbe hozása. A tréfálkozás és humor gyakori jelenség munkahelyi környezetben, amennyiben tiszteletteljes és mindenki számára elfogadható keretek között zajlik, az kedvezően hat a munkahelyi hangulatra. Nem tolerálható viselkedés azonban, ha a humor megalázó vagy diszkriminatív, ha bárki kellemetlenül érzi magát tőle. Természetesen az egyén érzékenysége eltérő lehet, ez a határ személyes élményektől függően változhat.

Elsősorban a vezetőség felelőssége, hogy felismerje a mérgező viselkedést, és biztosítsa a mindenki számára biztonságos és kellemes munkahelyi környezetet. A munkáltatónak aktív szerepet kell játszania abban, hogy megelőzze a kellemetlen helyzeteket és támogatást kell nyújtania az áldozatoknak. Előfordulhat azonban, hogy a cégvezetés erre nem képes, netalántán pont valamelyik vezető viselkedése okoz problémákat. Ilyen esetekben eljuthatunk arra a pontra, hogy az egyetlen megoldást a mérgező környezetből való kilépés, munkahelyváltás jelenti. Ilyen súlyú döntés előtt, különösen, ha kisebb településen élünk, mindenképp tájékozódjunk a környezetünkben – például Kaposváron – elérhető álláslehetőségekről.

Önvédelem az irodában

Előfordulhat olyan helyzet, ami nem éri el azt a szintet, hogy bevonjuk a vezetőséget, mégis kellemetlenül érezzük magunkat tőle. Fontos, hogy meg tudjuk védeni magunkat ilyen szituációkban is, de ne indulatból, hanem nyugodtan és határozottan reagáljuk le a helyzetet. Legfontosabb eszközünk a megfelelő kommunikáció. Ne hagyjuk reakció és következmény nélkül, ha valaki bántó megjegyzést tesz ránk, védjük meg határainkat. Asszertív, nyitott kommunikációval tegyük szóvá, hogy a másik viselkedése, megjegyzése nem elfogadható számunkra. Sokszor már ez elegendő ahhoz, hogy a kolléga a továbbiakban ne engedjen meg hasonló viselkedést magának. Ha mégis folytatódik a zaklató magatartás, rögzítsük az incidenseket, időponttal, helyszínnel, résztvevőkkel, és bizalmasan jelentsük a vezetőség vagy a HR részleg felé.

Munkahelyi zaklatás – szóljunk vagy tűrni kell?

Előfordulhat, hogy a munkáltató nem tesz megfelelő lépéseket a zaklatás megállítására, a helyzet súlyosbodik, sőt akár tarthatatlanná is válhat. Ebben az esetben fontoljuk meg az átmeneti részmunkaidőt vagy távmunkát – amennyiben munkakörünk ezt lehetővé teszi –, amíg a probléma nem rendeződik. Ha végleg megoldhatatlannak tűnik a helyzet és munkahelyet kell váltanunk, tájékozódjunk az elérhető állásokról mind szűkebb környezetünkben – például Körmenden –, mind országosan. Jogi szakértővel is konzultáljunk, sőt, ha az ügy súlyossága indokolja, fontoljuk meg akár a rendőrségi bejelentést is.

Határozottság és empátia

A határozott és megfelelő reakció kulcsfontosságú a munkahelyi zaklatás kezelésében, mind a vezetőség, mind a beosztottak részéről. Saját méltóságunk, önértékelésünk védelme érdekében ne hagyjuk, hogy egy kellemetlen kolléga elviselhetetlen munkahelyi környezetet teremtsen, vegyük észre, ha más esik munkahelyi zaklatás áldozatává és hallassuk a hangunk.

Promóció