Elektronikus opera a kizökkent időről

2020. október 25. |

Ma este 8 órától látható Franck Vigroux francia zeneszerző-rendező Flesh című elektronikus operája a Trafó Kortárs Művészetek Házában. A különleges összművészeti produkció azt a pillanatot örökíti meg egyedi vizualitással és narrációs technikákkal, amikor egy (autó)baleset kapcsán megállni látszik az idő. A realitás és az irrealitás határán egyensúlyozó előadás egyetlen alkalommal lesz műsoron.

Franck Vigroux zeneszerző kiváló képességekkel rendelkezik a hangok fabrikálása terén, felhasznál minden hangot az elektroakusztikustól az ipari zajig, a modern kompozíciótól a kísérleti elektronikus zenéig. Flesh című alkotása – amelynek nemcsak zeneszerzője, hanem rendezője is – egy autóbaleset megrázó történetét meséli el személyes tapasztalatok és olvasmányélmények alapján.

elektronikus-opera a-Trafoban

A Betonsziget (Concrete Island) és a Cronenberg által megfilmesített Karambol (Crash) szerzője, J.G. Ballard angol regényíró világából és Vigroux közúti balesethez kapcsolódó élményeiből merítve a Flesh a sokkot követő pillanatot tárja fel. Azt a pár másodpercet, amikor az idő megállni látszik, vagy épp ellenkezőleg: végtelenül hosszúra nyúlik. Ez a momentum egy szürreális vízióban, tudaton túli dimenzióban teljesedik ki: az autók lebegő tárgyakként, az autópálya-viaduktok hatalmas gólemekként jelennek meg, az autómotorok pedig lebegnek egy jégtenger felett.

Ezt olvastad már?

Digitális világzenei élményözön

Digitális világzenei élményözön

Négy fiatal zenekar, a Dalinda, a Babra, az Ötödik Évszak és a Magos Együttes is élő koncertet ad a világzene legnagyobb eseményén, a WOMEX-en. Csatlakoznak hozzájuk a magyar világzene óriásai, a Parno Graszt, valamint Lajkó Félix és zenekara; továbbá gálakoncertet ad a WOMEX 2020-as életműdíjasa, Lakatos Mónika, aki cigány származású énekesek közt a világon elsőként részesült ebben a kitüntetésben.

A CIE d’Autres Cordes nevű alkotói csapatával Vigroux a Fleshben is folytatja a zeneiség színpadi megjeleníthetőségének kutatását a vizuális-performatív és az elektronikus operai műfajok elemeivel. Az előadás gerincét a zene, a vetítés, a tánc, a narráció, és ezek metafizikai dimenziója alkotja. Nem realista alkotás, hanem kísérleti vízió képekkel, fényekkel, tárgyakkal és hangokkal, amelyek széles skálából építkeznek, az elektronikus anyagoktól kezdve az emberi hangokon át a csembaló régimódi zenéjéig.

„Ez az előadás sokkal inkább támaszkodik a hagyományos előadó-művészetre, mint a tiszta technológiára, de az utóbbi rengeteg lehetőséget teremt arra, hogy még gazdagabbá tegyük általa ezt a sokféle művészi formát felvonultató alkotást” – nyilatkozta a zeneszerző-rendező.

A francia alkotó, aki többek között olyan nemzetközileg elismert zenészekkel dolgozott együtt, mint Mika Vainio (Pan Sonic), Reinhold Friedl, Elliott Sharp, Joey Baron, Zeena Parkins vagy az Ars Nova Ensemble Instrumental, először mutatkozik be a Trafóban.

Olvass tovább!

Fotó: Quentin Chevrier

Szólj hozzá te is!

Még több Kultúra