Az egyik legfelkapottabb izlandi tehetség, Víkingur Ólafsson Budapesten

2021. szeptember 21.
Kivételesen tehetséges, és talán az utóbbi évek egyik legsikeresebb, feltörekvő klasszikus zenésze. Az izlandi zongoraművész, Víkingur Ólafsson legutóbb Mozart és kortársai műveiből rögzített egy albumravalót, most pedig Budapestre látogat, hogy szeptember 22-én élőben is hallhassuk a 18. század mestereinek műveiből összeállított koncertprogramot.

Víkingur Ólafsson nem mindennapi személyiség, abszolút hallása és szinesztéziája okán is sajátos viszonyt ápol a muzsikával, de meglehetősen szabad és kreatív zenefelfogását minden bizonnyal inspiráló szülőföldjéről is hozza.

mupa2021_vikingurolafsson_c_arimagg_1

Reykjavíkban született 1984-ben, és ott is cseperedett fel, első zongoratanára az édesanyja volt, felsőfokú tanulmányait azonban már New Yorkban, a világhírű Juilliard School of Musicban folytatta. A klasszikus zenei szcéna viszonylag hamar felfedezte magának, lemezei 2009 óta jelennek meg, az igazán nagy áttörést pedig az jelentette, amikor immár a Deutsche Grammophon exkluzív művészeként 2017-ben Philip Glass, 2018-ban pedig Bach műveiből álló hanghordozói is megjelentek.

Mindig új kihívások

Tavalyelőtti Bach- és tavalyi Debussy–Rameau-albuma aztán végképp világhírűvé tette a változatos ízlésű, mindig új kihívásokat kereső művészt, akiről a zenei újságírók egy ideje kizárólag szuperlatívuszokban beszélnek. A The New York Times kritikusa egyenesen „Izland Glenn Gouldjaként” hivatkozik rá, a Crescendo Magazine-ban előadásmódját a játékosság és a technikai kifinomultság tökéletes elegyeként jellemzik, míg a Bachtrack hasábjain merészségét és egyediségét dicsérik. Szeptember 22-én, a Müpában Mozart, Haydn és a 18. század kevésbé ismert komponistáinak alkotásaiból összeállított koncertprogramjával érkezik.

„Friss, »kívülálló« füllel kezdtem el hallgatni Mozartot, akinek műveit hat-hét éves korom óta játszom – mesélte Ólafsson a szokatlannak ható, ám rendkívül átgondolt koncepcióról. – A tanárom sokat tudott és mesélt Mozart zsenialitásáról. Meggyőződésem, hogy ezt csak úgy lehet megérteni, átérezni, ha a szerzőt a környezetében vizsgálom, abban a zenei-történelmi közegben, amelyben működött. Az ilyen összeállítások esetében azonban nagyon sok szempontot kell figyelembe venni. A legfontosabb talán az, hogy mennyire hallgatható a közönség számára. Ilyenkor úgy gondolkodom, mintha a teljes koncertanyag egyetlen kompozíció lenne.”

Bővebb infó a koncertről ITT!

Olvass tovább!