Félicien David, Cherubini tanítványa, Liszt és a nagy romantikusok, Schumann, Mendelssohn, Wagner, Verdi kortársa számos operát írt. Ezek közül az egyik leghíresebb az 1859-ben bemutatott, négyfelvonásos Herculanum. A darab cselekményében a fenyegetőn közeledő, majd beteljesülő természeti katasztrófa a háttér, amely előtt fordulatosan bontakozik ki a csábítással és cselvetéssel tűzdelt szerelmi dráma a pogány rómaiak és az új keresztény hit képviselői között.
A basszbariton Douglas Williams
Ha hozzátesszük, hogy a történetben maga az álruhát öltő, majd önmagát leleplező Sátán is megjelenik, érzékelhető, milyen erőteljesen él David művének kifejezésmódja a romantika szélsőséges eszközeivel. A produkció nemzetközi énekesgárdájának törzse: a szoprán Gabrielle Philiponet, a mezzoszoprán Aude Extrémo, a tenor Cyrille Dubois és a bariton Alexandre Duhamel francia, a basszbariton Douglas Williams azonban az Amerikai Egyesült Államokban látta meg a napvilágot. Vashegyi György karmester, aki a francia repertoár területén zajló, nagy jelentőségű felfedezőútját Rameau-val és a barokk operákkal kezdte, Méhul, Cherubini, David és mások zenéjét vezényelve a klasszika és a romantika tájaira is elvezeti a magyar zenehallgatót.
A tenor, Cyrille Dubois
Fotó: Florian Grey, Philippe Deval