Swift fiatal kora óta érdeklődött a zene és művészetek iránt: szerepelt színházi darabokban, és mindössze 11 éves volt, mikor a Philadelphia 76 kosárlabda meccsén több ezrer fős tömeg előtt énekelt. 14 éves korában a Sony/ATV szerződtette dalszerzőként, egyik Nashville-i fellépésén pedig felfigyelt rá Scott Borchetta, aki az akkor nemrégiben induló Big Machine kiadó első művészeként szerződtette a kiskamasz Taylort. Bár az együttműködés később jogi vitákkal zárult, annak jelentősége elhanyagolhatatlan, hiszen Borchette indította útjára az conutry zenészekre jellemző őszinteséggel éneklő, ma már 9 albumos előadót. Cikkünkben bemutatjuk Taylor legszívhezszólóbb dalainak történetét, azok személyes vonatkozásait.
Rómeó és Júlia modern története
Taylor első nagy, tengerentúlon is népszerű slágere, a Love Story 2008-ban jelent meg az énekesnő második, Fearless című albumán. „A Love Story valójában egy olyan srácról szól, akivel majdnem összejöttem. Amikor bemutattam a családomnak és a barátaimnak, mind azt mondták, hogy nem kedvelik őt. Mindannyian! Életemben először éreztem át Rómeó és Júlia helyzetét, amikor csak a szerelmesek akarták, hogy együtt legyenek.” – mesélte a Time magazinnak. A Júlia szemszögét bemutató dalt Swift 20 perc alatt írta meg szobája padlóján ülve, de Shakespeare-ével ellentétben az ő története happy enddel zárul.
A zene a családban marad
Taylor nagymamája, Majorie Finlay híres operaénekes, és televíziós személyiség volt: miután 1950-ben megnyert egy tehetségkutató versenyt, az ABC rádió Music with the Girls című műsorának egyik meghatározó alakja lett. A 32 éves művész több interjúban említette, hogy a zene iránti érdeklődése nagymamájának köszönhető. Talán ezért sem meglepő, hogy a tavaly megjelent Evermore című albumon a 13. dal – ami nem mellesleg Swift kedvenc száma – nagymamája nevét viseli. A Majorine tisztelgés a 2003-ban elhunyt rokon emléke előtt, akinek hangja fel is csendül a dal végén, a „Ha nem tudnám, azt hinném, hogy most nekem énekelsz” sorok előtt.
10 perc tömény őszinteség
2010 őszén jelent meg a US Weekly címlapján egy kép az ölelkező 20 éves Taylor-ról és a 29 éves Jake Gyllenhaal-ról a következő felirattal: Jake és Taylor szerelmes! A hírek szerint a pár akkor hat hete randevúzott, ám kapcsolatuk hamar, még abban az évben véget ért. Bár a szerelem rövid ideig tartott, annak kulturális hatása nem elhanyagolható: a 7 millió példányban elkelt Red album a Jake-el való kapcsolat hullámvölgyeiről szól. A lemezen hallható All Too Well bővített, 10 perces változata novemberben jelent meg, és már több,mint 54 millióan hallgatták meg. A kudarcba fulladt kapcsolat legboldogabb emlékein merengő dal akkor született, amikor Taylor – saját szavaival élve- úgy érezte teljesen összetört. A szám keserédes szúrkálódásokat sem mellőz: az „én megöregszem, de a szeretőid az én koromban maradnak” sor egyértelmű utalás a 40 éves Gyllenhaal jelenleg 25 éves Jeanne Cadieuvel folytatott kapcsolatára.
Fiktív történet a barátok gyerekeiről
Taylor 2020 júliusában meglepte rajongóit egy jó hírrel: elkészült nyolcadik stúdióalbuma, a Folkore. A lemezen hallható Betty című szám egy tinédzser szerelmének történetét meséli el: „Ezt a dalt egy 17 éves fiú szemszögéből írtam, aki elvesztette élete szerelmét, és nem tudja, hogyan szerezhetné őt vissza. Mindig is szerettem, hogy a zenében különböző karakterek bőrébe bújhatok”- mesélte Swift a Country Radionak. A szövegben James bocsánatot kér Bettytől, akit megcsalt egy Inez nevű lánnyal. A nevek kiválasztását nem véletlen szülte: a zenész közeli barátnője, Blake Lively 3 gyerekének neve szerepel a fiktív szerelmi háromszögben. Taylor közel áll a Lively-Reynolds házaspárhoz, legidősebb lányuk, James hangja hallható a 2017-es Gorgeous című dal nyitányában is.
Rebekah titkos élete
Bár az énekesnő híres személyes hangvételű dalairól, Folkore című albuma inkább másokra fókuszál: „Olyan emberekről is írok, akikkel soha nem találkoztam, akiket csak ismertem, vagy akiket bárcsak ne ismertem volna” – írta Twitterén. A The Last Great American Dynasty Rebekah Harknesst-ről szól, Swift Rhode Island-i kastélyának korábbi tulajdonosáról. Rebekah William Hale Harkness felesége volt, aki a Standard Oil vagyonos örököseként a kastélyt nyaralónak használta. Férje halála után Rebekah regénybe illőéletet élt: négyszer ment férjhez, több éven át szponzorálta Robert Joffrey balettcsoportját, és grandiózus partikat tartott – az egyik összejövetelen még szomszédja macskáját is zöldre festette. Taylor dalában utal rá, hogy több, mint 50 évvel az özvegy távozása után vette meg az ingatlant: „ A nyaraló csendesen állt azon a tengerparton, őrültségtől, férfiaktól és rossz szokásoktól mentesen. Aztán én vettem meg”.
Források: adn.com, Wikipédia, Culture Volture, Rolling Stone, tasteofcountry.com, capitalfm.com, Washington Post, Time.com Képek: Gettyimages