Érdekes ellentmondás: a német költőfejedelem, Johann Wolfgang von Goethe két alapműve, a lét megkerülhetetlen kérdéseire filozófiai síkon választ kereső Faust és a Sturm und Drang mozgalom reprezentatív képviselőjeként számon tartott (önéletrajzi hátterű) Werther francia komponisták jóvoltából vonult be a zenetörténetbe: az előbbiből Gounod, az utóbbiból Massenet írt operát. A francia zenés színpadi repertoárral sok éve behatóan foglalkozó Vashegyi György világsztár szólisták élén vezényli a Werther koncertelőadását.
Ki hinné, hogy már 1774-ben is megrendezték a Lipcsei Könyvvásárt? Erre időzítve jelent meg Goethe levélregénye, Az ifjú Werther szenvedései, amely – mai szóhasználattal – azonnal bestsellerré vált (magyarra elsőként Kazinczy Ferenc fordította), nyomában pedig pusztító Werther-láz tört ki Európa-szerte, öngyilkossági hullámot indítva el a világfájdalmas, csalódott szerelmesek körében.
Francia megzenésítője, Jules Massenet már egy későbbi kor gyermeke: Goethe halála után tíz évvel született, 1842-ben. Termékeny operaszerző volt: e műfajban több mint harminc művet alkotott, melyek közül azonban csupán kettő aratott valóban nagy sikert, a Manon (1884) és a Werther (1892). Utóbbi ősbemutatója nem Párizsban volt, hanem Bécsben, az Opéra Comique ugyanis a „túl komoly” cselekmény miatt nem vállalta a négyfelvonásos drame lyrique színrevitelét. Így elsőként a Hofoper közönsége tapsolhatott a máig népszerű műnek 1892. február 16-án.
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar Vashegyi György vezényelte előadásának nemzetközi szólistagárdája olyan élvonalbeli énekesekből áll, akiknek többségét a magyar közönség a karmester korábbi produkcióiból ismeri.