Charli xcx szerint egy brat lányt arról lehet felismerni, hogy van nála egy csomag cigi, egy Bic öngyújtó és egy pántos fehér felsőt visel melltartó nélkül. A brat summer nem egy közösségimédia-trend, sem egy fogyasztók által kreált mozgalom, hanem valami más. De akkor mi is pontosan?
A Guardian szerint a brat egy önmagát meghatározó lány. Olyan, amilyen lenni akar. Persze a Brat egy zenei album is, méghozzá Charli xcx nagyon sikeres albuma, ami jelenleg a 2. helyen áll az Egyesült Királyság sikerlistáján és a 3. helyen az amerikai Billboard listán.
A brat emellett egy szín is, méghozzá slime-zöld, ami meglepő módon még a legnagyobb divatházak tervezőinek szívét is képes volt elnyerni. Elég csak körbenéznünk egy buliban vagy egy fesztiválon, ahol a legbevállalósabbak mind neonzöldet viselnek – éppen olyan színűt, mint Charli xcx új albumának borítója –, miközben a bratnek valójában semmi köze ahhoz, hogyan nézel ki.
A brat stílust – ahogy az egyéniséget sem – nem lehet pénzért megvásárolni, ezért mindenki elkezdte saját magának gyártani a ruháit és kiegészítőit: a fiatalok feliratokat festenek a pólóikra és maguk készítik el neonzöld körmeiket.
A brat te vagy, minden hibáddal együtt
Monica Heisey kanadai író, a Valójában remekül című könyv szerzője szerint Charli xcx albumának burkolt üzenete az, hogy milyen árnyalt lehet egy nő személyisége: „női ellentmondás – lehet valaki bulizós lány az év 365 napján és aggódhat egyszerre az anyaság miatt, az erős nőkkel való barátság egyszerre adhat erőt és kelthet szorongást, egy harmincvalahány éves nő pedig érezheti magát belül kislánynak. Arról is szól, hogy az mondjuk: b*szd meg ezeket az ellentmondásokat, jól szórakozom, és nem érdekel, ha emiatt kicsit idegesítő vagyok.”
A brat nem egy nőideál, hiszen pont azt hirdeti, hogy lehetsz bármilyen. Akár egyfajta válaszreakcióként is fel lehet fogni a clean girl esztétikára, amelynek követői lesimított kontyba tűzik a hajukat és próbálnak minél tökéletesebbek lenni. Imádnak vásárolni, rózsaszín jógaszőnyegük van, szeretnek tiszták lenni és sokat naplóznak egy hosszú, pilatessel lezárt nap után. Egy brat ezzel szemben napokig hordja ugyanazt a ruhát és akkor zuhanyzik, amikor úgy érzi, szüksége van rá.
A clean girl esztétika paradoxona, hogy miközben elvileg a saját jóllétünkről szól, valójában túlzottan a férfiakra koncentrál azáltal, hogy a tökéletes nőket emeli piedesztálra. De mielőtt bárki azt hinné, hogy baj van a pilatessel és a jógával: ez nem így van. Csak ne próbáljuk meg elhitetni sem magunkkal, sem másokkal, hogy hibátlanok vagyunk.
A másik probléma: a clean girl esztétika nagyon drága. Öngondoskodásként csomagolják nekünk, mégis egy sor olyan termék megvételére inspirál, amivel „tökéletesíthetjük” magunkat. A brat summer ezzel szemben arra ösztönöz, hogy a kényelmet helyezd előtérbe. Ha ezt egy pántos fehér felső testesíti meg melltartó nélkül, akkor nyugodtan viseld azt.
Egy igazi brat girl:
- Fején napszemüveg van.
- Nem törődik a tükörsima hajjal, akkor fésülködik, amikor akar.
- Elmosódott füstös szemeket fest.
- Térdig érő fűzős csizmát visel.
- Fel meri vállalni a trash tetkókat a napsütötte bőrén.
- Imád bőrből (vagy műbőrből) készült ruhákat viselni.
- Nem fél szájfényt viselni.
- Lime-zöldre festi a körmét és a szemét, csak mert miért ne.
- Régi, vezetékes Apple fejhallgatót visel.
A brat lányokat nem érdeklik a szabályok és nincs meghatározott esztétikájuk, mert nem a megjelenésükkel akarják kifejezni a világgal való kapcsolatukat. Egyszerűen csak cukinak akarnak tűnni, amikor éppen annak érzik magukat, vagy trashnek, amikor ahhoz van kedvük. Éppen úgy, ahogy Charli xcx teszi a 360 című dalához készült videoklipjében, ahol vörösbort iszik egy taposógépen, amit a végén magára is borít.
Egy igazi brat a viselkedésével sem akar imponálni. Brat girlnek lenni nem azt jelenti, hogy bárkivel szexelsz, hanem azt, hogy azzal fekszel le, akivel akarsz. Egy brat girl ettől még nem lesz felelőtlen. Egyébként is: több kutatás is alátámasztja, hogy míg a Z generációról rendkívül elterjedt tévhit, hogy szabados szexuális életet élnek, emellett pedig isznak és drogoznak, de a valóság nagyon messze áll ettől. Ők a legtudatosabb nemzedék mind a védekezést, mind a tudatmódosító szereket illetően.
Persze ez nem azt jelenti, hogy önmegtartóztató életet élnek. Egy brat girl lehet, hogy elfogadja a drogot, amit kínálnak neki, de az is lehet, hogy nem. De semmiképpen nem fog úgy csinálni, mintha meg sem történt volna.
Szóval mit jelent a brat summer? Azt, hogy olyanok vagyunk, amilyenek lenni szeretnénk, és nem ítélkezünk mások felett. Kizárólag az önazonosság számít, mert akkor fogjuk kényelmesen érezni magunkat, ha képesek vagyunk szeretni magunkat a tökéletlenségeinkkel együtt.
A politikából sem maradhat ki
A tavalyi Barbiecore-hoz hasonlóan – ami az amerikai demokrata politikusok egyik kedvence lett – a brat summer sem kerülte el a közéleti szereplők figyelmét. Ez szimpla marketing: vegyük csak London polgármesterét, Sadiq Khant, aki nemrégiben a Brat albumborítójának ikonikus zöld hátterét koppintotta, amikor az alacsony kibocsátású zónákról posztolt Instagramra.
Vagy ott van Kamala Harris, a demokraták elnökjelöltje, akit már azelőtt igazi brat girlnek tartottak, hogy a kampányoldalát zöldre változtatták volna a marketingesei. És ha már a politikusok is azt üzenik, hogy merj önmagad lenni, akkor miért ne éppen ezt a tanácsot fogadnánk meg tőlük?
Forrás: Glamour Fotó: Getty Images