A krízisambulanciák működését és a figyelemfelhívó kampányt bemutató budapesti sajtótájékoztatón részt vett Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár, Lehel László, az Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója, Rácsok Balázs, az Ökumenikus Segélyszervezet szakértője, valamint a kampányt támogató Vodafone Magyarország Alapítvány és Avon vezető képviselői. A sajtótájékoztatón elmondták, hogy jogászból, szociális szakértőből és pszichológusból álló szakértői stáb fogadja a kapcsolati erőszak érintettjeit az ország 7 regionális krízis ambulanciáján: Miskolcon, Szolnokon, Orosházán, Budapesten, Devecseren, Mosonmagyaróváron és Kaposváron. Az új szolgáltatás elsődleges célja, hogy a szakemberek minél előbb hatékony segítséget nyújthassanak az érintetteknek, megelőzve így akár súlyos krízishelyzetek kialakulását is.
Lehel László, elnök-igazgató kiemelte, hogy a figyelemfelhívó akciók és prevenciós munka mellett az Ökumenikus Segélyszervezet több mint 10 éve segíti ellátásokkal a kapcsolati erőszak áldozatait, krízisközpontokat és titkos menedékházat működtet. A krízisambulancia-hálózat létrejöttével 4 új intézménnyel bővül ez a tevékenység, ami lehetővé teszi, hogy a bántalmazás áldozatai mellett a bántalmazás veszélyeztetettjeinek is segítséget nyújthassanak. „Tesszük ezt közösen az Emberi Erőforrások Minisztériumával, az ellátórendszer más szereplőivel szoros együttműködésben. Elkötelez ett vállalati partnereink, a Vodafone Magyarország Alapítvány és az Avon támogatásának köszönhetően folyamatosan tudjuk javítani a szolgáltatások minőségét is. Most induló közös kampányunk fő üzenete, a szeretet nem árt mottó azt üzeni: a kapcsolati erőszak semmilyen körülmények között nem elfogadható. Ezzel együtt azt is szeretnénk, ha a következő egy hónapban minél többekhez eljutna, hogy van hova fordulnia az érintetteknek.”
Novák Katalin, az EMMI család- és ifjúságügyért felelős államtitkára beszédében hangsúlyozta, hogy a kormányzat határozottan elutasítja a kapcsolati erőszak valamennyi formáját, és minden rendelkezésére álló eszközzel tesz is ellene. „Az ezen a területen kitűzött célokat és a kormányzati oldalról támogatható fejlesztéseket elindítottuk, ennek eredményei a segítséget kérők számára már érzékelhetőek. Fejlesztési forrásból összesen közel 3 milliárd forintot fordítunk az intézkedésekre. A kapcsolati erőszak áldozatai, a folyamat bármely fázisában is vannak, akkor mernek a problémákról jelzést adni, segítséget kérni, ha támogató közegben érzik magukat, ezért fontos hangsúlyozni, hogy a kapcsolati erőszak nem magánügy. – tette hozzá.
„Amikor bántalmazásról beszélünk, a legtöbbeknek a fizikai vagy szexuális erőszak jut eszébe, de épp annyira lehet bántalmazás az érzelmi, a lelki erőszak vagy akár a másik fél anyagi zsarolása. A baj sok esetben megelőzhető, ha az érintettek időben megtalálják a megfelelő fórumot, ahol bizalommal beszélhetnek problémáikról” – hangsúlyozta Rácsok Balázs, az Ökumenikus Segélyszervezet szakértője. Hozzátette: a bántalmazó kapcsolatok nagy részében, a nők, férfiak, gyerekek és olykor az egész család őrzi a titkot, a valóságot, mely a színfalak mögött zajlik. Gyakran fordul elő, hogy az áldozatok megpróbálják fenn tartani a látszatot, hogy boldogságban, szeretetben élnek, miközben valahol mélyen ez teljesen felemészti őket és szenvednek. Ezt a külső látszat és belső feszültség közötti ellentétet szimbolizálják a segélyszervezet most induló kampányában a matrjoska babák, melyek a sajtótájékoztató után az összes olyan városban meg fognak jelenni, ahol krízisambulancia nyílt, ráirányítva az elérhető segítségre a figyelmet.
A személyes segítségnyújtást jelentő krízisambulanciák mellett a segélyszervezet új honlapot is elindít. A www.aszeretetnemart.hu oldalon továbbra is elérhető lesz az elmúlt években nagy érdeklődéssel kísért online tanácsadó szolgáltatása, ahol az érintettek név nélkül kérdezhetnek a segélyszervezet szakértő munkatársaitól. Ez a szolgáltatás különösen is hiánypótló ott, ahol még nem elérhető krízisambulancia.
Az Ökumenikus Segélyszervezet kapcsolati erőszak elleni küzdelmében évek óta két vállalat is segít stratégiai partnerként, az AVON és a Vodafone Magyarország Alapítvány. Míg előbbi a segélyszervezet titkos menedékházának berendezéséhez, illetve működtetéséhez járul hozzá, utóbbi az online anonim tanácsadó oldal létrehozásában és működtetésében vállal nagy szerepet. Mindkét vállalat bekapcsolódik az A szeretet nem árt kampányba is. Dr. Budai J. Gergő a Vodafone Magyarország Zrt. vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese és Fellner Krisztián az Avon értékesítési vezetője a sajtótájékoztatón egyaránt elkötelezettségükről és további támogatásukról biztosították a Segélyszervezetet a kapcsolati erőszak elleni küzdelemben. „A Vodafone az élet minden területén elkötelezetten támogatja a női egyenjogúságot és a nők megbecsülését, mert hiszünk abban, hogy mindenkinek egyenlő esélyeket kell kínálni” – mondta el Dr. Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország Vállalati Kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese. – A társadalmi egyenlőségnek alapvető feltétele a hölgyek biztonságának, elismertségének megteremtése”– tette hozzá Dr. Budai J Gergő.
A krízisambulanciákról
A krízisambulanciák célja, hogy az érintetteket segítse abban, hogy:
• egy külső segítővel közösen átgondolva jobban megértsék és átlássák a helyzetüket
• meg tudják fogalmazni, hogy mire van szükségük, milyen lépéseket tudnak tenni
• felmérjék külső és belső erőforrásaikat, s mozgósítani tudják azokat
• információt kapjanak az elérhető segítő helyekről, a lehetőségeikről, hogy hová fordulhatnak, melyek őket érintő legfontosabb jogszabályok, mik a jogaik, elérhető jogi eszközeik
• olyan képzett segítővel oszthassák meg a nehéz helyzetüket, azzal kapcsolatos érzéseiket, akitől támogatást kaphatnak a megoldáshoz
• szükség esetén információt kaphassanak a krízisközpontokról, a titkos menedékházról, illetve családok átmeneti otthonairól.