A pszichológiai kutatások már sokszor, több irányból kutatták az ajándékozás lélektanát, így karácsonykor is számíthatunk rájuk. Hiszen az ajándékozás olyan ősi és mindenütt jelen lévő szokás, ami építi és erősíti a családi és baráti kötődéseket. De lássuk, melyek a tudomány szerint a legjobb ajándékok!
Az élményajándék
A kutatások szerint bizonyos ajándékok jobban erősítik az emberi kapcsolatokat, mint mások. Egy kutatásban tizenöt dollárt kaptak a résztvevők, melyből élményt vagy tárgyi ajándékot kellett vásárolniuk egy barátjuknak. Az élményajándékok között szerepelt edzés és mozijegy is, míg a tárgyi ajándék lehetett például egy póló, plakát vagy borhűtő. A megajándékozott felet megkérték a kutatók, hogy az ajándékok megkapása előtt és három nappal utána is értékeljék, milyen erősnek érzik a barátságukat. Az eredmények azt mutatták, hogy az élményajándékot kapók úgy érezték, erősebb lett a kötelék barátjukkal, míg a tárgyi ajándékot kapókban nem erősödött a kötődés érzése.
Ajándék, ami kifejezi, kik vagyunk
Bár ellentmondásosan hangzik, ám a kutatások szerint ha az ajándék tükrözi annak személyiségét, aki adja, az közelebb hozza egymáshoz a feleket. Hat, egymástól független kutatást is végeztek abban a témában, hogy az adó-centrikus vagy a kapó-centrikus ajándékokkal kapcsolatban milyen érzések keletkeznek a megajándékozott személyekben. Például az egyik kutatásban arra kérték a résztvevőket, hogy válasszanak egy dalt, és küldjék el egy kedves ismerősüknek e-mailben. Az egyik csoportban azt kérték az emberektől, hogy a dal fejezzi ki azt, milyenek ők, a másikban pedig azt, hogy a megajándékozott személyiségét tükrözze. Ezután megkérdezték azokat, akik az ajándékot kapták, milyen érzéseket keltett bennük, és a válaszok meglepőek voltak. Azok, akik a másik fél személyiségét kifejező ajándékot kapták, sokkal jobban meghatódtak és közelebb érezték magukat a másik félhez, mint azok, akik a másik fél szerint hozzájuk illő dalt kapták.
Szentimentális ajándék
Ha (szerintünk) a másik fél személyiségéhez illő ajándékok helyett erős érzelmi töltettel rendelkező, megható ajándékkal rukkolunk elő, nagyobb eséllyel találunk célba. A kutatásban például az egyik csoportban a kedvenc színészükről vagy zenészükről kaptak bekeretezett képet közeli barátjuktól a résztvevők, míg a másik csoportban egy közös emléket megörökítő fotót hasonlóan bekeretezve. Nem meglepő módon az érezelmes emlék volt az, ami jobban meghatotta a megajándékozottakat. Hasonló volt a tapasztalat, mikor romantikus párkapcsolatban élőkkel végeztek el hasonló kísérletet. Az is kiderült a kutatásból, hogy az emberek sokkal kevesebbszer kapnak ilyen megható és kedves ajándékot, mint szeretnék, és az ajándékot adók gyakran azt gondolják, hogy a pénzben kifejezhető értéket többre becsüli a másik fél az érzelmi értéknél. Bár ahogy Vera Nazarian író mondta, az ajándékozás igazi művészet, a pszichológia bebizonyította, hogy legalább annyira tudomány is.
Forrás: Psychology Today
Fotó: Unsplash