Tudatos anyukák
A kutatásában résztvevők többsége fiatal, 25-35 év közötti, egygyermekes anyuka, egy éven aluli gyermekkel. A válaszokból tisztán látszik, hogy módjával, okkal és okosan használják a közösségi médiát, hiszen a válaszadók fele csupán néhány havonta posztol a gyerekről, alig 27% az, aki havonta, és elenyésző azoknak a száma, akik ennél rendszeresebben mutatják meg gyermeküket a nagyvilágnak.
A tudatosság a mások által posztolt képeken is visszaköszön: a résztvevők 36%-a senkinek nem engedi, hogy a gyerekével vagy a gyerekéről posztoljon, 56%-nál pedig egyáltalán nem is jellemző, hogy a család vagy a barátok a gyerekről posztolnának, ami azért üdítő szám, mert a kölcsönös tisztelet egyre jellemzőbb az anyukák közvetlen környezetében is.
Ne lássa ország-világ
A válaszadók 75%-a tart tőle, hogy gyermeke képei illetéktelen kezekbe kerülnek, ezt táplálhatják azok a közelmúltban kirobbant pedofilbotrány kapcsán napvilágra került riportok, ahol felfedték, sokan az ismerősök Facebook-profilját használják forrásnak, vagy a publikusra állított képeket egy egyszerű kereséssel letölthetik. Talán ezért is van az, hogy a kutatásban résztvevők inkább a történeteket használják, és elővigyázatosságból csak Facebook vagy Instagram-storyba töltenek fel képet gyermekükről. A történetek 24 óráig láthatók csak, és bár képernyőfotó készíthető róla, mégis biztonságosabb alternatívának mutatkoznak az idővonalra feltöltött képekkel szemben.
A válaszokból az is kiderül, hogy a döntő többségnél látszik a gyerek arca, viszont az anyukák odafigyelnek az egyéb tényezőkre. A résztvevők közel 90%-a gondosan odafigyel arra, hogy a gyermek minden fotón felöltözve szerepeljen, teljes ruházatban, sőt, arra is ügyelnek a szülők, hogy a baba ne szerepeljen kompromittáló vagy félreérthető pózokban, és lehetőség szerint más szülő gyereke se szerepeljen a képen.
Rossz anya vagyok?
A posztoláson kívül az édesanyák másik dilemmája az a rengeteg információ, amelyet az interneten találhatnak gyereknevelés és babás témák kapcsán. Mindenkinek van egy tuti tippje, és mindenki jobban tudja nálad – tudni véli –, mi a legjobb a gyereknek. Bár a babás-mamás csoportok és fórumok látszólag pörögnek, a válaszadók mindössze negyede az, aki aktív felhasználója az ilyen online közösségeknek. Azok a válaszadók azonban, akik aktívak, nagyon hasznosnak találják ezeket a csoportokat, és sok segítséget kaptak már innen.
Az influenszerek virágkorában a celebanyukák is nagyon hasítanak, mégis, a kutatásban résztvevők nagy többsége (70%) nem követ híres mamikat egyetlen közösségi csatornán sem.
A közösségi médiából érkező nyomás kapcsán az anyukák nagyjából egy véleményen vannak, 75% gondolja úgy, hogy nem rosszabb anyuka, mint Facebookon vagy Instagramon látott anyatársai.
Forrás: TZMO Hungary