Dzsungelfotózástól a Zandra Rhodes kampányig – Interjú Latiff Napoleon divatfotóssal

2015. október 27.
A divatfotózás mindig is az egyik legirigyeltebb szakmának számított a divatiparban, Mario Testino munkásságát és szupermodell baráti körét világszerte csodálják, és nem véletlen, hogy az Ördög Pradát visel Miranda Priestly-je is gyorshívószámon kereste napjában többször Patrick Demarchellier-t, a Vogue legendás divatfotósát.

Arról, hogy milyen világsztárokkal és világbrandekkel dolgozni, és mi zajlik valójában egy fotózás alatt, Latiff Napoleon indonéz származású Londonban élő divatfotóssal beszélgettünk, aki több világhírességeket is tudhat személyes ismerősei között, valamint olyan világmárkák London Fashion Week bemutatóit és kampányanyagait készítette, mint a John Rocha és a Zandra Rhodes.

Hogyan kerültél a divatfotózás világába?

Közel 25 éve dolgozom fotózás területén, karrieremet a the Plough Studios-nál kezdtem Londonban, mely olyan világhírű ügynökségeknek készített reklámanyagokat, mint a Saatchi & Saatchi és az Ogilvy.Ezt követően világmárkák Fashion Week divatbemutatóit és kampányait is fotóztam. A közelmúltban különösen nagy megtiszteltetés ért, mikor a világhírű divattervező Dame Zandra Rhodes felkért, hogy legújabb tavasz/nyár 2016-os teljes kampányát fotózzam, hiszen ő tervezőként nem csak legenda, hanem Freddy Mercury és Diana hercegnő ikonikus ruháinak is készítetője volt.

Az emberek úgy képzelik el, hogy egy fotózás alatt minden csupa fény és csillogás. Hogyan zajlik a valóságban egy magazin vagy világmárka fotózása?

Divatfotósként minden nagyobb projekten dolgozni rengeteg stresszel jár. Komoly csapatmunka húzódik meg a siker mögött, amiben a modelleken, sminkeseken és stylistokon át egészen a fotóasszisztensekig mindenkinek maximumot kell nyújtania és komoly együttműködés és sokszor kompromisszum is szükséges. A világ legnagyobb márkái és tervezői a végletekig maximalisták, ezért nem lehet tévedni, és ha bármi rosszul sül el, minden a divatfotóson csattan.

Mik voltak a legextrémebb, legőrültebb élményeid fotózások során?

Volt egy fotózás, melyet soha nem fogok elfelejteni. A Banana Republic világmárkának készítettünk fotóanyagot a Kalahari sivatag közepén, ahol olyan meleg volt, hogy szó szerint tojást lehetett sütni a kamerámon, amit vizes törölközővel kellett hűtenem folyamatosan. Emellett soha nem tudhattuk, hogy éppen oroszlánok, hiénák vagy milyen más vadon élő állatok látogatják meg a hívatlanul forgatást. Egyik alkalommal például a modell sikítva jött ki a sátorból, ahol éppen egy piton a lába mellett siklott el.

Milyen világcégekkel nem dolgoztál még, de szeretnél a jövőben?

Szerencsésnek érzem magam, hogy ennyi híres márkával dolgozhattam és különleges tapasztalatokat szerezhettem az évek alatt fotósként. Továbbra is keresem az új lehetőségeket, hiszem a mai napig a fotózás hobbim is egyben, ha van egy szabadnapom, akkor is tesztfotókat készítek különböző új modell-és divattervező tehetségekkel. Legnagyobb álmom, hogy a jövőben egy olyan márka, mint a Chanel vagy a Dior teljes nemzetközi kampányát elkészíthessem.

Mit tanácsolnák azoknak, akik fiatal pályakezdőként nemzetközi divatfotós karrierre vágynak?

A legfontosabb, amit divatfotósként tudni kell, hogy pontosan ismerje az divatipar működését. Fotósnak lenni nem csak azt jelenti, hogy gyönyörű modellekről képeket kattintgatunk.  Egy fotósnak, aki nemzetközi karrierre vágyik, ismernie kell a legújabb trendeket, és elengedhetetlen, hogy kialakítsa saját stílusát. Az inspiráció fontos, azonban másolni nem szabad, hiszen az egyediség a kulcs a sikerhez.

További információ: www.latiffnapoleon.co.uk

Szerző: Ravas Lili