Jessica Chastainnek nem tetszik, hogy a Trónok harca a nemi erőszak által emeli fel a nőket

2019. május 08. | marieclaire.hu

Elég sokan problémáznak a Trónok harca záróévada miatt, de Jessica Chastaint nem esztétikai vagy történetvezetési kérdések zaklatták fel, hanem az, ahogy a sorozat a nemi erőszakhoz viszonyul.

Amennyire várta, annyira elégedetlen a világ a Trónok harca záróévadával. A múltkori epizód túlságosan sötét volt, a legutóbbiban benne maradt egy Starbucksos pohár, de ezeknél a millió cikkben taglalt bakiknál azért sokkal súlyosabb gondok is vannak. Legfőképpen az, hogy a George R. R. Martin mennyei mannájából kifutó stáb már nem képes a régi (nem-konvencionális és épp ezért korszakalkató) elvek mentén vinni a show-t, ezért a váratlan fordulatok, árnyalt karakterek és megdöbbentő halálok helyett ugyanazt kapjuk, mint amint a Trónok harca előtti történetmeséléstől megszokhattunk: a közönséget kiszolgáló románcokat, utolsó pillanatban, csodálatos módon megmenekülő hősöket, kétdimenziós, szélsőségesen jó vagy rossz karaktereket.

De nem emiatt akadt ki a Twitteren Jessica Chastain a legutóbbi epizód után. A Last of The Starks című rész egyik jelenete zaklatta fel a filmtörténet egyik legpocsékabb házi bulijából, ahol Sansa Stark és Sandor Véreb Clegane nosztalgiázott néhány perc erejéig. Clegane megjegyezte, hogy Sansa mennyire erős nővé vált, mikor régebben csak egy “kismadár” volt, és sajnálkozott egy sort, amiért annyi rossz dolog történt a lánnyal. Sansa pedig azzal felelt, hogy ő tulajdonképpen nem is bánja a dolgot, mert a vele történt szörnyűségek miatt lehetett belőle az, aki. Ez alatt nyilvánvalóan arra gondolt, hogy az elmúlt évadok során egyszer megpróbálták hozzáadni egy pszichopata vadállathoz, egyszer egy olyan férfihoz, akit egyáltalán nem szeretett, végül pedig hozzá is ment egy újabb pszichopata vadállathoz, aki megerőszakolta őt.
Chastain erre reflektálva azért bírálta a Trónok harcát, mert a nemi erőszakot a női karakterek felemelésének eszközeként használják: “A nemi erőszak nem egy eszköz, amivel erősebbé tehetünk egy karakter. Nem kell áldozati szerepbe raknunk egy nőt, azért, hogy pillangóvá váljon. A #kismadár mindig is főnix volt! A mostani erejét önmagának köszönheti. Kizárólag önmagának.”

Ezt a húzást egyébként több külföldi oldalon is kritizálták, (például itt) mondjuk nem érdemes elfelejteni, hogy a sorozat – hiába próbál a végjátékban kirakat-feminista szerepbe állni – sosem volt igazán erős a korrekt (vagyis se nem szexista, se nem tárgyiasító) nőábrázolásban. Valószínűleg ezen a ponton már nem nagyon van olyan, amiért az elképesztő méretű rajongótábor elfordulna a Trónok harcától, de azért a sorozat eléggé próbára teszi az emberek kötődését.

Fotó: Profimedia – Red Dot

Szólj hozzá te is!

Még több Riporter

Előbb posztolunk temetésről, mint a hálószobából digitális

Előbb posztolunk temetésről, mint a hálószobából