A világ legfiatalabb vezérigazgatója megmenti a méheket

2019. június 06. |
Central Médiacsoport Zrt.

Egy kicsit a jövőbe láthattunk Európa legnagyobb jövőfesztiválján, az idén ötéves Brain Baron. A kétnapos eseményen több helyszínen összesen 63 előadó várt minket, hogy a világ legizgalmasabb gondolkodóinak személyes történeteiből inspirálódjunk. Az idei egyik legizgalmasabb előadó Mikaila Ulmer, a Me & the Bees Lemonade (egy sikeres amerikai limonádémárka) 14 éves vezérigazgatója volt.

Harmadik éve ülöm végig lelkesen a kétnapos rendezvényt, és mindig feltöltődve, új ötletekkel és lelkesedéssel gazdagon térek utána haza. Az idei rendezvény legnagyobb wow-élménye a Mikaila Ulmer, a Me & the Bees Lemonade (egy sikeres amerikai limonádémárka) 14 éves vezérigazgatójának beszéde és az utána vele és édesanyjával, D’Andra Ulmerrel folytatott kerekasztal-beszélgetés volt.

Már az előadás alatt is lenyűgözve hallgattam Mikailát, aki több évtizedes tapasztalattal rendelkező felnőtteket lepipálva, elképesztő lazasággal, lelkesedéssel és összeszedett gondolatokkal beszélt vállalkozásáról és a méhek megmentésére törekvő missziójáról. Mindezt úgy, hogy cseppet sem izgult, sőt látszott rajta, hogy kifejezetten élvezi, hogy a színpadon lehet és megoszthatja velünk az őt annyira lelkesítő gondolatait. Ez nekem kicsit science fiction kategóriába illett! Egy 10 és egy 13 éves kiskamasz édesanyjaként és gyerekekkel foglalkozva azt tapasztaltam, hogy a prezentáció gondolata a legtöbb gyerekből leginkább rettegést vált ki, ezerszer mosogatnának vagy kitakarítanák a szobájukat. Trénerként is foglalkozom prezentációs technikákkal és a felnőtt résztvevők is ugyanezzel a problémával küzdenek. Ehhez nagyban hozzájárulnak az oktatási rendszerünk számonkérési módszerei, személy szerint mind a mai napig hidegrázásom van, ha visszagondolok a szóbeli feleltetésekre.

A mai világban nagyon sok múlik azon, hogy mennyire hatékonyan és meggyőzően tudunk kommunikálni. Mind szakemberként, mind anyaként folyamatosan keresem az utat, hogy hogyan segíthetnék a sikeressé válásban és izgalommal vártam az előadást követő kerekasztal beszélgetést, reménykedve, hogy sikerül betekintést kapni Mikaila sikerének “titkos receptjébe”.

A kérdéseinkre adott válaszai alapján 2 meghatározó tényezőt emelnék ki, aminek minden bizonnyal nagy szerepe volt sikerében. Szívvel-lélekkel hisz abban amit csinál, és a családja támogató viselkedésének köszönhetően hisz önmagában.

Mennyire volt nehéz számodra elindítani a vállalkozásodat és a méhek megmentésére irányuló küldetésedet?

Mikaila Ulmer: Nekünk sajnos nincsenek méheink, mert a belvárosban lakunk, bár nagyon szeretném… Viszont szerintem apróbb gesztusokkal is tudunk mindannyian segíteni a méhek megmentésében, már azzal is ha virágokat ültetünk vagy helyi termelésű mézet vásárolunk. Vállalkozást elindítani sokba is kerülhet, de én például a sajátomat a megspórolt 50 dollár zsebpénzemből és a szüleimtől kapott 25 dolláros kölcsönnel indítottam. Ebből vettem meg az alapanyagokat a limonádéhoz és az első standomat. A növekedés már több pénzt igényel, de egy vállalkozás indításához nem kell milliomosnak lenni.

Hogy reagáltak a szüleid az ötletedre?

Mikaila Ulmer: Mindig is nagyon támogatóak voltak, apukám segített megépíteni az első limonádés standomat, anyukám segített a posztereket készíteni. Megtanították, hogyan kezdjek neki, hogyan állítsak össze költségvetést, hogyan kezeljem a pénzemet és sok egyebet. Szerintem nagyon fontos, hogy bármi is legyen a gyereked álma, ne próbáld meg lebeszélni róla, hanem mondd el neki, hogyan lehet megvalósítani és hagyd, hogy megpróbálja.

Mondta már neked valaki, hogy úgyse fog menni mert túl fiatal vagy?

Mikaila Ulmer: Hát persze! Sokszor, amikor szóba kerül, hogy limonádégyártó céget vezetek, legtöbbször az “Ó, de cuki!” reakciót kapom rá, pedig tényleg céget vezetek. Sokszor nem egyszerű gyerekként, nőként, színesbőrűként, úgy általában kisebbségiként saját céget indítani. A fontos, hogy a célodtól eltántorítani akaró negatív üzeneteknek ne engedd, hogy megállítsanak abban amit csinálsz, hanem inkább használd motivációként!

Mi a legfontosabb tudás, amit cégvezetőként szereztél?

Mikaila Ulmer: Az egyik fontos dolog, hogy tudnod kell, hogy kik tartoznak a “méhrajodhoz”, így hívom a csapatunkat. Fontos, hogy a csapatod tagjai higgyenek a missziódban, és hasonló dolgok inspirálják őket. Egy másik fontos dolog, hogy kérj segítséget, amikor szükséged van rá. Sokszor a vállalkozók csak önmagukra hagyatkoznak, de nagyon hasznos tud lenni, ha kikérjük olyanok véleményét, akik már voltak hasonló helyzetben és megpróbálunk tőlük tanulni.

Mennyire segítőkészek mások, ha segítséget kérsz tőlük?

Mikaila Ulmer: Amikor elkezdtem építeni a cégemet 4-5 évesen, és még 10 évesen is, nem gondoltam volna, hogy más vállalkozók akarnának nekem segíteni tanácsokkal, de elég hamar rájöttem, hogy a vállalkozók közösségének nagy része (persze vannak olyanok is, akik nem szívesen segítenek tanácsokkal) szívesen segít. Főleg nőként fontos szerintem, hogy a többi női vállalkozót segítsük. Azt mondom, a legjobb dolog kérdezni, ha szükséged van, a legrosszabb esetben is csak nemet mondanak, vagy nem tudják a választ a kérdésre. Úgyhogy csak kérdezzetek bátran!

Hogy tudod összeegyeztetni a tanulmányaidat a vállalkozással és azzal, hogy még élvezd is a gyerekkorod néha?

Mikaila Ulmer: Elég nehéz egyensúlyt találni az iskola, a cégvezetés és a barátokkal töltendő idő közt. Mindenképp szükség van egy nagyon jó naptárra, és időnként elkerülhetetlen hogy egyik-másik terület kárára áldozatot hozzunk. Van olyan, hogy nem tudok iskolába menni egy fontos prezentáció miatt, de van olyan, hogy vissza kell utasítanom megjelenést, mert egy fontos vizsgára kell készülnöm. Elsőbbséget élvez az iskola, de a cég és a magánélet is fontos számomra. Egy jó naptár és a prioritások felállítása sokat segít az egyensúlyozásban.

Hogyan álljunk helyt szülőként, ha gyerekünk vállalkozni szeretne?

D’Andra Ulmer (Mikaila édesanyja): Mi az elejétől kezdve megadtuk a kezdeményezés lehetőségét Mikailanak. Ő eldöntötte, hogy mit szeretne csinálni és mi támogattuk benne, ha többet akart abban, ha kevesebbet abban. Szerintem minden gyermekben van vállalkozókedv. Amikor előáll egy ötlettel mondjuk neki, hogy “ok, csináljuk”, de ha valamit nem akar azt is elfogadjuk. Ha valamire azt mondja, hogy csinálni szeretné és megegyezünk benne, és később meggondolja magát, olyankor kérni szoktuk, hogy fejezze be amit elkezdett mert szerintünk fontos betartani a szavadat.

Tudjuk, hogy fontos számodra a környezet, hogyan biztosítod, hogy a  vállalkozásod környezetbarát legyen?

Mikaila Ulmer: Nálunk a palackokkal kezdődik a környezetbarátság,  újrafelhasználható üvegpalackokat használunk a műanyag helyett. Még díjat is nyertünk vele! A limonádékészítéshez pedig nem használunk vegyszereket, és így ökobarátok a termékeink, a bevételünk egy részét pedig a méheket segítő szervezeteknek adományozzuk.

Szerinted a kampányaitokkal sikerült változást elérnetek az emberek gondolkodásában?

Mikaila Ulmer: Szerintem igen. A Microsoft az egyik legnagyobb partnerünk és sokat segítenek a méhekkel kapcsolatos kutatásokban. Kutatják például, hogyan lehetne mikroszámítógépeket rakni a méhkasokba, hogy még több adatot tudjunk gyűjteni a méhekről. A közösségi médián is sok megerősítő visszajelzést kapunk, az emberek megosztják a posztjainkat vagy a limonádénkról készített képeiket és támogatásukról biztosítanak. Néha kapok emailt gyerekektől is, hogy inspiráltam őket abban, hogy ők maguk is készítsenek limonádés standot és vállalkozzanak. Sok amerikai államban illegális a házad elé limonádés standot állítani, csak mindenféle bonyolult hivatalos engedéllyel lehet. Nemrég összefogtunk a Lemonade Day nevű szervezettel, ennek keretében a bíróság előtt adhattam elő, hogy milyen hasznos lehetőség lehet a gyerekeknek a standozás arra, hogy vállalkozást tanuljanak. Ennek hatására Texasban már el is fogadták a törvényt, amely legalizálja a limonádés standokat.

Mit tekintesz a legnagyobb sikerednek?

Mikaila Ulmer: Számomra a legnagyobb siker a Healthy Hive (Egészséges Méhkas) Alapítványunk létrehozása volt. Ez a szervezetünk támogatja a méhekkel kapcsolatos kutatásokat, megőrzésüket és az emberek ezzel kapcsolatos oktatását. Legfontosabb személyes sikeremnek tartom, hogy 2016-ban a United States of Women konferencián én konferálhattam fel Barack Obamát több mint ötezer ember előtt. Azért is fontos mérföldkő számomra, mert ő az egyik legnagyobb példaképem. Jelenleg könyvet is írok “Bee Fearless” címmel, amelyben a vállalkozásom története és kihívásai lesznek benne, na meg pár tanács vállalkozásindításhoz.

Milyen terveid vannak a közeljövőre?

Mikaila Ulmer: A legközelebbi nagy terv a könyvem befejezése, de emellett  dolgozunk azon, hogy hamarosan az egész U.S.A.-ban kapható legyen a limonádénk és utána nemzetközileg is szeretnénk majd forgalmazni. Ja, és most kezdjük el forgalmazni az új, méhviaszból készült ajakbalzsamunkat is.

Van esetleg olyan tanács amit megosztanál más fiatal vállalkozóval?

Mikaila Ulmer: A legfontosabb, hogy használjátok a rendelkezésre álló technológiát. Beleszülettünk egy technológiailag fejlett korba, mindenkinek van okostelefonja, tudjuk is használni, a fontos, hogy használjuk is ki. Most már van többféle ingyenes applikáció, ami megtanít eladni a termékedet, logót csinálni vagy honlapot készíteni. Hát használjátok ki és esetleg tévézés vagy számítógépes játékok helyett tanuljatok valami újat, sok előnyötök származhat belőle.

Mi szerinted jelenleg a legnagyobb kihívás a mostani fiataloknak és mit üzennél nekik?

Mikaila Ulmer:  Nagy hangunk van, de van egy olyan érzésünk, hogy az idősebb generáció nem akarja meghallani. Mindegy, hogy környezetvédelemről vagy fegyverek elleni aktivizmusról van szó, a fontos, hogy fogjunk össze, találjuk meg azokat az embereket, akik ugyanúgy gondolják, használjuk a közösségi médiát és segítsük egymást. Az egyik nagy kihívás, hogy a nagy tenni akarás ellenére sem cselekszünk, nem visszük végbe a terveket a megoldásig. Épp ezért azt üzenném, hogy bármekkora hangod van, bármi legyen is az amiért lelkesedsz vagy az a termék amit meg szeretnél valósítani, próbáld meg és meglátod mi lesz belőle. Mindig kövessétek a szenvedélyeteket!

Me & the Bees – The Story

A Brain Bar 2019 videói megtekinthetőek az alábbi linkeken:
Brain Bar 2019 Day1 – Big Hall

Brain Bar 2019 Day2 – Big Hall

szerző: Sütő Réka Noémi – tréner, kommunikációs tanácsadó

Szólj hozzá te is!

Még több Riporter