- Az infláció miatt egyre kevesebbet ér a fizetésünk.
- Akár régóta dolgozunk egy cégnél, akár most váltunk munkahelyet, mindig kényes kérdés a fizetésemelés kérése és a bértárgyalás, de ez is olyan műfaj, ami tanulható. Ráadásul a nők sokkal ritkábban kérnek fizetésemelést, mint a férfiak.
- Cikkünkben nemzetközi szakértők mesélik el, melyek a legnagyobb hibák, amiket elkövethetünk a műfajban és miért érdemes akkor is megejteni a beszélgetést, ha a végén nemleges választ kapunk.
Statisztikák támasztják alá, hogy a nők lényegesen kisebb valószínűséggel kérnek fizetésemelést, mint a férfiak. Több évtizedes munkavégzés során ez évről évre nagyobb jövedelemkülönbségeket eredményezhet. Vicki Salemi amerikai vállalati toborzó szerint tízből kilenc esetben a nők nem tárgyalnak a bérükről, hanem rábólintanak az ajánlott összegre, a férfiaknál ez a szám pont fordítva van, tízből kilencszer bértárgyalnak munkahelyi jelentkezéskor. Bár minden nőnek más a megközelítése, Salemi azt mondja, hogy van néhány visszatérő ok, amiért a nők hajlamosak lebeszélni magukat a fizetésemelés kéréséről. „Szerencsés vagyok, hogy egyáltalán van munkám”, „Nem akarok kapzsinak tűnni”, „Szerintem nincs pénzük fizetésemelésre, akkor minek foglalkozzak vele?” – az ehhez hasonló önszabotáló, nőkre jellemző mondatot sora végtelen. Az önlebeszélő okok másik nagy csoportja az, hogy sok nő kényelmetlenül érzi magát akkor, ha pénzről kell beszélnie és mindenáron kerülni szeretné a konfrontatív beszélgetéseket, így saját kárára lemond a fizetésemelés lehetőségéről.
A jó hír az, hogy ez a mentalitás felülírható. Függetlenül attól, hogy már több éve töltjük-e be a jelenlegi pozíciónkat vagy éppen most érkezünk egy új céghez és szeretnénk, ha ez anyagi előrelépéssel járna, jó, ha megtanulunk kiállni magunkért és megfelelően értékeljük az általunk elvégzett munkát. Salemi szerint az önbizalom felépítése elengedhetetlen ahhoz, hogy pénzügyi értelemben is előrébb léphessünk:
„Az egy dolog, hogy megkapjuk-e az emelést vagy sem, de a kérés maga már azt jelenti, hogy értékeljük magunkat és a munkánkat.”
Támasszuk alá az érveinket!
Dokumentáció és precíz kimutatások nélkül lehet, hogy a főnökünk azt érzi, nincs oka rá, hogy megadja a kért plusz pénzt. Úgy érdemes érvelni a fizetésemelés mellett, ahogyan például egy főiskolai vizsgán alá kellett támasztanunk a mondanivalónkat. Ne mondjunk csak úgy, a levegőbe olyan mondatokat, hogy „Azt hiszem, többet kellene fizetniük nekem”, inkább mutassuk meg, miért gondoljuk ezt! A nagy beszélgetés előtt készítsünk prezentációt, mutassunk számokat, gyűjtsünk be elismeréseket kollégáktól, ügyfelektől, szállítóktól stb. Vázlatosan soroljuk fel a projekteket, amiket az elmúlt időszakban dolgoztunk, a megközelítésmódokat, egyedi módon ránk jellemző tulajdonságokat, ami mind mellettünk érvel.
Persze a prezentációnknak nem egy animált PowerPoint-bemutatónak kell lennie, mint az iskolában, de a vizuális bemutatás mindig segít átláthatóbbá tenni a szituációt. Készítsünk egy 5-10 perces bemutatót, ami megmutatja, hogy milyen értéket adunk a vállalatnak, és hogyan szeretnénk tovább növekedni a céggel együtt.
Ne kérjünk bocsánatot miközben kérünk valamit
Marc Cenedella vezérigazgató szerint a nők (és a férfiak is) sokszor bocsánatot kérnek miközben fizetésemelést kérnek. „Ne kérj bocsánatot, és ne magyarázd el, hogy megérted, ha nem tudnak több pénzt adni. Ne mondd azt, hogy rosszul érzed magad, hogy ezt kell kérned. A munkavállalás egy üzleti tranzakció: értéket adsz és ők fizetnek érte” – mondja.
Mennyit kérjünk?
Szerencsére nem kell a munkatársainkat faggatnunk a fizetésükről ahhoz, hogy belőjük, mennyi fizetésemelést érdemes kérni. Ha az iparágban dolgozik egy barátunk vagy egy megbízható mentorunk, akkor persze érdemes őt megkérdezni a fizetésekről, de szerencsére vannak webhelyek is, ahol a piaci értékünket meghatározhatjuk. Böngésszünk ezeken a webhelyeken (az egyik leghíresebb talán a PayScale), majd az ott tapasztaltak alapján találjunk ki egy számot, amelyet kérhetünk.
Mindig legyen írásos nyoma a fizetésemelés kérésének
Ha nincs írásos nyoma egy beszélgetésnek, akkor az olyan, mintha meg sem történt volna. Ami szóban elhangzik, az az emberek egyik fülén be-, a másikon pedig kimegy. Ha a munkáltató pozitívan reagál a több pénz iránti vágyunkra, akkor minél előbb foglaljuk írásba – e-mailben vagy hivatalos levélben. „Jegyezzük le írásban is azt, amiben maradtunk a szóbeli beszélgetés során és kérjük meg levélben a főnökünket, hogy erősítse meg a szóban elhangzottakat válaszlevél formájában.” Túlzásnak tűnik? Sosem tudhatjuk, mi történik másnap. Ha kirúgják a főnököt vagy hirtelen betegszabadságra kényszerül menni és helyettesíteni fogják, akkor sem marad annyiban majd az ügyünk.
Nem mindegy az időzítés sem
Gary Bergmann massachusetts-i karriermenedzsment tanácsadó, a Bostoni Egyetem Questrom School of Business korábbi oktatója és vezető tanácsadója szerint a kérés időzítésén múlik minden. Voltak mostanában új feladatok, ami extra terhet jelentett a munkában? Sikeresen teljesítettünk egy nagyobb projektet? Akkor az összegző meeting után például nagyszerű alkalom fog nyílni a fizetésemelés kérésére. Másik ügyes taktika az, ha néhány hónappal az éves elbeszélgetés előtt ülünk le a főnökünkkel beszélni, amikor a vezetés még dolgozik a következő évi költségvetésen. Az éves beszélgetéskor már valószínűleg elkéstünk a fizetésemelés kérésével.
És ha nem járunk sikerrel?
Ez is benne van a pakliban, de mindig jobb megpróbálni, mint nem tenni semmit. Szakértők szerint nemleges választ követően érdemes még szót ejteni az egyéb juttatásokról, amelyek valamelyest pótolhatják a pénzhiányt: például egy extra hét szabadságról, emelt részvény- vagy cafeteriajuttatásokról.
Ha a munkáltató megtagadja a fizetésemelési kérelmet, akkor ne csak annyit mondjunk, hogy „oké” és duzzogva visszamásszunk az asztalunkhoz. Bergmann szerint ilyenkor jó benyomást kelt és a fejlődésünket is elősegítheti, ha visszajelzést kérünk. Például: „Segítene megérteni, hogy miért nem lehetséges a fizetésemelés? Túlóráztam, a munkakörömön túlmutató feladatokat is vállaltam.” A lényeg az, hogy igazán kiemeljük, miért érdemelnénk meg az emelést és éreztessük azt is, hogy tényleg érdekel minket a cég oldala és az, hogyan fejlődhetnénk a pozíciónkban. Így elültetjük a főnökség fülében a bogarat, hogy ha most nem is, a következő adandó alkalommal mindenképpen gondoljanak ránk az emeléskor.
Forrás: Reader’s Digest, Elite Daily