Ha nő vagy, Hollywoodban nem sok jóra számíthatsz

Ha nő vagy, Hollywoodban nem sok jóra számíthatsz

2023. március 16.
Egy friss felmérés szerint Hollywood még mindig hanyagolja a nőket: 2022 száz legnagyobb bevételt hozó filmjének mindössze 33 százalékában volt női főszereplő.

Két évvel ezelőtti cikkünkben még kifejezetten bizakodók és talán egy kicsit naivak voltunk, mikor azt írtuk, hogy a középkorú nők végre megérkeztek a képernyőre. Akkoriban úgy tűnt, mintha elindult volna valamiféle változás: egyre több 45 feletti színésznő jelent meg a filmekben és sorozatokban, ahol fontos és komplex karaktereket alakíthattak. Még a 2021-es Emmy-díjátadónak is a középkorú nők lettek a legnagyobb nyertesei: az akkor 45 éves Kate Winslet Emmy-díjat kapott az Easttowni rejtélyek című sorozatban nyújtott alakításáért, de szobrocskát vihetett haza Hannah Waddingham (47) a Ted Lasso című sorozatból, Julianne Nicholson (50) szintén az Easttowni rejtélyekből, és az 53 éves Gillian Anderson A korona című sorozatért. A 70 éves Jean Smart pedig a legjobb főszereplőnek járó díjat kapta meg a Hacks című produkcióban nyújtott alakításáért. A 64 éves Jamie Lee Curtis pedig az idei Oscar-gálán vehette át élete első Oscar-díját a Minden, mindenhol, mindenkor című filmben nyújtott mellékszereplői alakításáért. 

Jamie Lee Curtis magyarul énekelt az Oscar utáni sajtótájékoztatón.

Jamie Lee Curtis magyarul énekelt az Oscar utáni sajtótájékoztatón

Az örömünk azonban úgy tűnik, kicsit korai volt. A legfrissebb adatok szerint ugyanis az elmúlt évben nemhogy a középkorú nők, de úgy általánosságban a színésznők sem sok lehetőséget kaptak Hollywoodban. A San Diegó-i Állami Egyetem Nők a Televízióban és a Filmben Tanulmányok Központjának új jelentése szerint a beszélő szerepek többségét még mindig aránytalanul a férfiak kapják. A tanulmány szerint 2022 száz legnagyobb bevételt hozó filmjének mindössze 33 százalékában volt női főszereplő. A férfi színészek uralták a filmek 67 százalékát. Másképp fogalmazva: csak minden harmadik férfi főszereplőre jutott egy női. Ezek a számok ráadásul nemcsak a tavalyi évet jellemezték – az elmúlt öt évben is rendkívül hasonló tendencia uralkodott a filmiparban. 

Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez a 33 százalék már egy jelentős növekedésnek számít: 2002-ben, az első évben, amikor ezt a felmérést elvégezték, még mindössze 16 százalék volt a fontos női szereplők aránya. Az elmúlt 20 év során tehát Hollywoodnak 17 százalékos növekedést sikerült produkálnia, ami azt jelenti, hogy évente majdnem egy százalékkal nőtt a filmekben a jelentősebb női karakterek aránya. Apró érdekesség, hogy mindeközben a horror műfajt kifejezetten a nők uralják: az elmúlt év horrorfilmjeiben sokkal gyakrabban szerepeltek női főszereplők, mint férfiak. Vajon Hollywood jobban szereti a nők rettegését és szenvedését nézni, mint a férfiakét?

2022 rosszabb év volt?

És a diszkrimináció itt még nem ér véget. A képernyőn látható színésznők többsége – nem olyan meglepő módon – továbbra is a fiatalabb korosztályból kerül ki: a 20-as és 30-as éveikben járó nők kapják a legtöbb szerepet, miközben a középkorú nők számára még mindig nem terem sok babér. Sőt, a felmérés szerint tavaly valójában rosszabb helyzetbe kerültek, mint korábban voltak: a 2022-es filmekben kevesebb 40 év feletti nő kapott szerepet (14 százalék), mint 2015-ben (20 százalék). És hogy mi a helyzet eközben a férfifronton?

Nos, a nőkkel szemben a férfiak 30-as és 40-es éveikben kerülnek a csúcsra, ez a korosztály jut ugyanis a legtöbb szerephez. Ezek a friss adatok is tökéletesen bemutatják azt a kettős mércét, amit a filmipar még mindig előszerettel alkalmaz a nőkkel és a férfiakkal szemben. Míg a férfiak életkoruktól függetlenül is találhatnak szerepeket, a nőknek az évek előrehaladtával nagyban beszűkülnek a lehetőségeik. A színésznőknek számolniuk kell azzal a veszéllyel, hogy mihelyst beköszönt az életükbe a perimenopauza, a képernyőnek is búcsút inthetnek. Ahogy Sophie Dancourt francia újságíró írta, „mintha a színésznők nem öregednének, hanem egyszer csak láthatatlanná válnának. Egy bizonyos kor után már nincs szerep számukra”. Ugyanakkor az is igaz, hogy ezeknek az eltűnt színésznőknek egy része néhány év múlva újra munkába szokott állni – mellékszereplőként, általában szenilis vagy különc nagymamaként, gonosz mostohaként, esetleg aggszűz nagynéniként térnek vissza a képernyőre.

Míg korábban hősnők voltak, 45 év felett örülhetnek, ha egy neurotikus vénasszonyt eljátszhatnak.

De Martha Lauzen, a Központ alapítójának és ügyvezető igazgatójának meglátása szerint nemcsak az idősebbeket, hanem ugyanúgy a fiatalabb színésznőket is előszeretettel skatulyázza be a filmipar: „Ha egy női karakter viszonylag fiatal, akkor a történetben valószínűleg nem fog hatalmi pozícióba kerülni – sem személyes, sem szakmai téren. Viola Davis és Cate Blanchett kiváló színészek, de azért is meggyőzőek, legalábbis részben, mert már van olyan élettapasztalatuk, ami az ilyen szerepek eljátszásához szükséges.”

Az ageizmus az egész világon problémát jelent, de hatványozottan erősebben érvényesül a szépséget és a fiatalságot dicsőítő Hollywoodban. Egy felmérés szerint egyébként maguk az átlag amerikaiak is a bőrükön érzik az életkor alapján történő diszkriminációt: a kutatásban részt vevő idősödő felnőttek 82 százaléka számolt be arról, hogy rendszeresen megtapasztalja mindennapjaiban az ageizmust. Egyre kevésbé érzik magukat hasznosnak, vonzónak és kívánatosnak. A nők ráadásul – és ezt is kimutatta a kérdőív – mindezt a férfiaknál sokkal intenzívebben tapasztalják. Az esetükben ugyanis az ageizmus és a szexizmus egymást erősítve jelenik meg a társadalomban. De a válaszadók nagy része egy érdekes pozitív változást is említett az idősödéssel kapcsolatban: 88 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy idősebb korukban egyre jobban kezdték érezni magukat a saját bőrükben.

A társadalom átalakul, Hollywood mikor fog?

A nyugati országok demográfiai mutatói az elmúlt években átalakultak: a társadalmak elöregednek, az adatok szerint sosem élt még ennyi 50 év feletti nő a világon, mit manapság. Ezeknek a 21. századi ötvenes nőknek a jó része pedig köszöni szépen, nagyon is jól van – erősek, egészségesek, aktívak, és nem biztos, hogy arra vágynak, hogy visszatereljék őket a konyhába vagy, hogy a szabadidejüket csak és kizárólag unokázással töltsék. Az öregedés ma már nem feltétlenül jelent egyet a visszavonulással. Éppen ellenkezőleg: sokaknak ez lesz az az időszak, amikor valami újba kezdhetnek, önmagukra, saját kiteljesedésükre koncentrálhatnak. Ráadásul nemcsak tovább, de jobban is élünk, mint akár csak 100 évvel ezelőtt. Ezek a változások elkerülhetetlen nyomot fognak hagyni Hollywoodon is.

Hollywood egyre jobban rá lesz kényszerítve, hogy tartalmakat gyártson ennek a hatalmas számú nézőközönségnek. Hogy olyan filmeket készítsen, ami számukra is szórakoztató tud lenni, olyan szereplőkkel, akikkel ők is azonosulni tudnak. 

Forrás: The Hollywood Reporter, Fotó: Getty Images