Szépség nők Z generáció

„A nők azt hiszik, ha jobban néznek ki, jobb életük lesz” – a Z generáció tényleg a szépség megszállottja?

2024. szeptember 06.
A közösségi média hatására egyre több fiatal gondolja, hogy a szépségápolásra elköltött rengeteg pénzzel valójában a sikeres jövőjét alapozza meg. Csak szépnek kell lenni, és a világ a lábuk elé omlik.

Hazel Wood életében rendkívül fontos szerepet tölt be a szépségápolás. A 28 éves influenszer havonta körülbelül 500 fontot (több mint 230 ezer forintot) költ szépségápolási kezelésekre – ebből 80 font pedikűrre és manikűrre, 70 font szemöldök-laminálásra, és 60 font szempillaliftingre megy el. Mindezen felül körülbelül három-hat havonta botoxra is el szokott költeni 250-300 fontot.

Ezek a kezelések – elmondása szerint – létfontosságúak a számára. „A kezeléseknek köszönhetően úgy érzem, hogy a legjobb énemet mutatom a világ felé. Ha nem nézek ki elég jól, akkor nem érzem magam elég magabiztosnak, és produktívnak sem. Persze ez nem jelenti azt, hogy a szépség eléréséhez mindenféleképpen szükség van ennyi kezelésre” – teszi hozzá. De számára a szépségápolás elengedhetetlen ahhoz, hogy – ahogy fogalmaz – a magánéletében és a munkájában is jobban teljesítsen.

@hazelwoodx

Come with me to get my anti wrinkle treatment done! 🤍 no aging around here hehe #antiwrinkle #thelovelyclinic #drsarahtonks #beautymaintenance

♬ Sunshine – WIRA

Hazel Wood a mindennapjait a kamerák előtt tölti, a TikTok, az Instagram és a YouTube számára készít tartalmakat, amelyek nagy részét fast-fashion márkák szponzorálják. Saját pénzét és idejét fordítja a fent említett esztétikai kezelésekre. „Ha teljesen őszinte akarok lenni, nem különösebben élvezem végigülni ezt a rengeteg órát. Próbálok minél produktívabb lenni, és sosem kapom vissza azt az időt, amit ezek a kezelések elvesznek a napomból” – mondja.

Hogy akkor mégis miért csinálja?  „Azzal, hogy ennyi időt szánok különféle szépségápolási kezelésekre, reggelente időt tudok spórolni. Sokkal hatékonyabban indul a napom, mert nem kell időt töltenem a készülődéssel.”

Esztétikai kezelések az időspórolás jegyében

Az elmúlt években ellepték a közösségi médiát a szépségápolási rutinokról és különféle kezelésekről készült videók és posztok – különösen a TikTokot. Hasonlóan Hazel Woodhoz, a posztolók nagy része általában azt hangoztatja, hogy ezekre a féltartós kezelésekre (mint a műszempilla-építés, vagy szemöldöktetoválás) azért van szükségük, hogy időt takarítsanak meg a mindennapjaikban.

Az olyan hashtagek, mint a #beautymaintenance (amit előszeretettel használnak az ilyen videókhoz) mostanra több mint 112,7 millió megtekintést gyűjtöttek össze a TikTokon. 

@ashley.paiige

everything i do to look and feel put together 🤎 #maintenanceroutine #highmaintenance #girlsgirl #routine #nails #manicure #everythingshowers #showerroutine #foryou #foryoupage #thatgirl #cleangirlaesthetic

♬ original sound – ashley paige

Ám ezek a féltartós esztétikai kezelések nem kizárólag az időspórolás miatt lettek annyira felkapottak az elmúlt években. Egészen faramuci módon ezzel a rengeteg beavatkozással és kezeléssel a nők azt próbálják elérni, hogy a megjelenésük minél természetesebbnek tűnjön. Ahogy egy Vogue-cikk nemrég fogalmazott erről a jelenleg uralkodó trendről: „A make up segítségével manapság úgy akarunk kinézni, mintha egyáltalán nem viselnénk sminket.”

Rendkívül népszerű videóikban a felhasználók aprólékosan dokumentálják a körömszalonokban, a szemöldök- és szempilla-specialistáknál tett látogatásaikat, de még a lézeres szőrtelenítő kezeléseiket is bemutatják. A felvételek ironikus módon pont arra mutatnak rá, hogy ez a hőn áhított természetes megjelenés nem több egy újabb korlátozó szépségideálnál – amelynek elérése érdekében a nők egy vagyont hajlandók elkölteni minden hónapban.

A szépségkultusz térnyerése

Hogyan jutottunk el idáig? A nőkre nehezedő nyomás, hogy egy bizonyos módon nézzenek ki, valamint hogy időt és pénzt szánjanak az irreális ideálok elérésére, természetesen korántsem új keletű. A világjárvány óta azonban érezhető módon még a korábbinál is nagyobb teret nyert az életünkben a szépségkultusz.

Bár a koronavírus idejére a különféle szépségszalonok jó időre bezártak, ezzel párhuzamosan az otthoni szépségápolási trendek és a közösségi médiát ellepő beauty influenszerek egyre népszerűbbé váltak. Egy 2022-es tanulmány például arra az eredményre jutott, hogy a koronavírus-járvány alatt a 16-24 éves nők 38%-a változtatott szépségápolási rutinján. 

Charlie Shepherd, 29 éves londoni kommunikációs menedzser is a karantén okozta bezártság alatt kezdett el tudatosan foglalkozni a bőrével, és alakított ki magának egy bőrápolási rutint. Ami néhány éve egy egyszerű időtöltésként indult, mostanra a mindennapjai meghatározó részévé vált. Beszámolója szerint havonta 80 fontot költ körömépítésre és 60 fontot szépségápolási termékekre.

Néhány havonta ezenfelül további 200 fontot szán arckezelésre és fodrászra. „Az élményről szól” – mondja Shepherd. „Ez valami olyasmi, amit csak magamért csinálok, és az önbizalmamat is növeli” – teszi hozzá.

A világ jól megszokott rendje a Covid után meglepően gyorsan állt helyre – felmérések szerint az Egyesült Királyságban 2023-ban több mint 8 milliárd fonttal többet költöttek el a nők a szépségszalonokban és fodrászoknál, mint 2022-ben. Ez pedig azt jelenti, hogy a költés volumene majdnem visszatért a járvány előtti szintre. 

A szépségápolási trendek újjáéledésére és fellendülésére a beauty influenszerek is jelentős hatással voltak. A Forbes szerint 2023-ban a globális influenszermarketing iparág becsült értéke 21,1 milliárd dollár volt. Ami azt jelenti, hogy a hirdetők a tavalyi évben egy rakás pénzt fizettek az influenszereknek azért, hogy a követőiket fogyasztásra ösztönözzék.

A beauty influenszerek esetében pedig sok esetben az a cél, hogy a követők olyanná akarjanak válni, mint a „bálványuk”, és hajlandók legyenek mindazt a szépészeti kezelést és terméket megvásárolni, amire ehhez szükségük van.

@upkeepbeauty

#greenscreen my in-depth high maintenance routine to be a low maintenance girlie 💉🫧🧼✨ Book all your fav MedSpa treatments from pre-vetted providers, only on Upkeep🧚 #maintenanceroutine #highmaintenancetobelowmaintenance #beautyroutine #myroutine #beautytips

♬ original sound – Upkeep

Szépnek lenni egy jobb élet reményében

A szépségideálok meggondolatlan hajszolása nem várt következményekkel is járhat. Hazel Wood őszintén bevallotta, hogy néhány hónapja elszánta magát és kioldatta a hialuronsavat az ajkaiból. Mint mondja, 22 éves korában próbálkozott először a fillerekkel. „Azt hiszem, az a probléma az ajakfeltöltéssel, hogy ha egyszer elkezded, nem veszed észre, hogy idővel milyen óriásira nő a szád. Egyre többet és többet töltetsz bele” – mondja.

„Nagy a nyomás, mert azt látod a közösségi médiában, hogy mindenki tölteti a száját. És ezért azt gondolod, hogy te nem leszel elég szép, ha nem tölteted fel te is.”

A szépségkultusz egyre erősebb térnyerésének következtében Heather Widdows filozófus szerint mára odáig jutottunk, hogy egészen megváltozott az, ahogyan az emberek a szépségről gondolkodnak. Véleménye szerint a szépségre ma már nem értékként, hanem elvárásként tekintünk.

„A nők azt gondolják, hogy ha jobban néznek ki, akkor jobb életük is lesz. Elhitettük magunkkal, hogy szükségünk van a szépségre ahhoz, hogy jobb kapcsolataink, jobb munkánk legyen. Mostanra az emberek számára az egyik legdominánsabb értékké vált” – mondja.

Szembemenni az árral

Ám még ennek ellenére is vannak nők, akik igyekeznek szembe menni a szépségkultusz nyomásával. A 23 éves Nifemi Kesinro is közéjük tartozik. „A hajam és a körmeim mindig is abszolút prioritást élveztek. Egy sor szolgáltatást igénybe vettem régebben. Még a hajmosásért és a hajszárításért is hajlandó voltam fizetni.”

A rendszeres fodrászhoz és körmöshöz járásért Nifemi Kesinro alkalmanként 150 és 170 font körüli összegeket fizetett ki. Egy idő után azonban úgy érezte, hogy a szépségápolás anyagi terhei tarthatatlanná váltak. „Túl drága volt; rájöttem, hogy egy olyan életmódot próbálok fenntartani, ami irreális” – mondja.

Kesinro úgy érzi, a döntésének köszönhetően az élete is felszabadult. De azt azért elismeri, hogy az útnak még nincs vége. „Sok türelmet és következetességet igényel. A digitális korban élve nem könnyíti meg a dolgot, hogy az interneten olyan nők posztjait látjuk, akik egy bizonyos módon néznek ki. De az önbizalom belülről fakad, és sokszor mondogatom magamnak, hogy a kezelések nélkül is gyönyörű vagyok.”

Ne a szépség legyen a cél

Bár Kesinro megtette az első lépést, a problémának még ő sem ásott a gyökeréig. Lemondott ugyan a méregdrága beavatkozásokról, és próbálja nem hasonlítgatni magát másokhoz, a szavaiból mégis úgy tűnik, hogy továbbra is a szépség elérése a célja. Pedig valószínűleg sokkal felszabadítóbb lenne – nem csak neki, hanem minden nő számára –, ha végre valahára megpróbálnánk leszámolni azzal a mérgező szemlélettel, miszerint a nők értékét a megjelenésük és a szépségük határozza meg.

@np.miranda

Now this is just what i get done! Everyone is different and thats why its so important to come in for a consult detmine whats best for you #antiaging #injectables #botox #filler #viral #fyp

♬ original sound – Np.Miranda

Fontos lenne látni, hogy a szépségkultusz nemcsak rendkívül káros és elnyomó keretekbe kényszeríti a nőket, de ezzel párhuzamosan a nemek közötti egyenlőség megvalósulását is hátráltatja. Miközben a lányoknak és nőknek a mai napig azt tanítja a társadalom – és ezt a digitális kor, úgy tűnik, csak felerősítette –, hogy a legfontosabb értékük a szépségük, addig a férfiakat és fiúkat a teljesítményre, a hatalom megszerzésére szocializálja.

Amíg tehát a férfiak ezekért a célokért dolgoznak, és próbálnak minél több pénzt, hatalmat és státuszt szerezni a világban, mi nők a saját tükörképünkkel vagyunk elfoglalva. Azzal foglalkozunk, hogyan fessük a hajunk, hogyan diétázzunk – hogyan tűnjünk minél vonzóbbnak mások szemében. És mindeközben az égvilágon semmilyen hatalmat (pénzt, tudást, erőforrásokat) nem szerzünk.

El sem tudjuk képzelni, mire lennénk képesek mi, nők, ha a kinézetünkbe fektetett energia és pénz egyszer felszabadulna.

Fotó: Getty Images Forrás: The Guardian