Az érzékeny bőr évtizede – Így védekezz!

2021. augusztus 09.
Az utóbbi évek legégetőbb szépségápolási kérdéseként emlegetik az ekcémás, száraz bőr kezelését.

A szépségápolás egyik leggyorsabban fejlődő területévé nőtte ki magát az érzékeny bőr kezelése, a felmérések szerint ugyanis évről évre egyre több nő panaszkodik viszkető, feszülő, száraz bőrérzetről. Az International Forum for the Study of Itch (IFSI) szakmai szervezet kutatásai alapján az elmúlt évek alig 50 százalékos értékéhez képest ma már a nők mintegy 60-70 százaléka – de még a férfiak 50-60 százaléka – is észerevett magán bizonyos fokú bőrérzékenységet. De vajon minek tudható be ez a növekedés? Mert, hogy a DBMR piackutató cég előrejelzései szerint, az érzékeny bőr kezelése még intenzívebb figyelmet kap majd a következő években.

erzekeny-bor-szenzitiv

„Tény, hogy a fejlett világban az allergiások száma évről évre nő, és ez sokszor a bőrön is megnyilvánul valamilyen formában– kezdi Bernáth Gyöngyvér, a La Roche-Posay márkamenedzsere. – Egyre több a száraz, problémás bőrű ember, aki keresi a megoldást. Mi is érzékeljük ezt a megnövekedett igényt, amely leginkább a robbanásszerűen megugró eladásokon mutatkozik meg.”

A boltok polcain szép számban sorakozó, sensitive jelzővel ellátott szépségtermékek területe egyébként eddig sem volt kiaknázatlan: a nagy nemzetközi kedvencek (Dove, Mixa) mellett akadnak komoly múltú gyógyszertári márkák (La Roche-Posay, Uriage), de szép számban képviseltetik magukat új, a természetes kozmetikumok között felbukkanó versenyzők is (Anita Toth Organic Products, C’Est Moi).

Hógolyóhatás

Egyfajta „snowball effect”, azaz hógolyóhatás indult meg ezen a területen. „Ahogy a vásárlók egyre tudatosabbá váltak a szépségápolásban, úgy fordultak egyre többen az érzékeny, kipirosodásra, viszketésre hajlamos bőrükkel szakemberekhez, akik kifejezetten erre a célra kifejlesztett – sokszor gyógyszertári – termékeket ajánlottak a pácienseknek – magyarázza Gyöngyvér. – Mivel ezek a készítmények beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, a tünetek javultak tőlük, egyre többen bátorodtak fel, és kérték szakértő segítségét bőrprobléma esetén. Így követelt magának ez a kezdetben szerényebb szegmens egyre nagyobb figyelmet. Ma már sokkal több a témában képzett gyógyszerész és szakember is, akik célzottan ajánlják ezeket a speciális termékeket. A sensitive kozmetikumok népszerűségén az is sokat lendít, hogy a közösségi médiában hamar híre megy a hatásos készítményeknek.”

erzekeny-bor-szenzitiv

Azt egyébként, hogy a bőrünk érzékeny-e, számos reakció mutathatja. „Ilyen például, hogy gyorsan reagál a külső behatásokra (vagyis hirtelen kipirul, vörös foltok, pöttyök keletkeznek rajta), de sajnos az is tipikus tünet, hogy könnyen felborul az egyensúlya – veszi át a szót dr. Pellion Szilvia bőrgyógyász. – Ilyenkor csípő, égő, bizsergő, kellemetlen bőrérzet keletkezhet. A bőr érzékenysége lehet velünk született, de hosszabb-rövidebb ideig fennálló átmeneti állapot is, amely valamilyen külső vagy belső befolyás, így stressz vagy allergia hatására alakul ki.”

De mitől is másabb egy, az érzékeny bőrt kezelő termék? Bernáth Gyöngyvér azt mondja, az érzékeny bőrűeknek készült kozmetikumoknál egyrészt sokkal több figyelmet igényel a hatóanyagok összeválogatása, másrészt fontos az olyan speciális formulák kidolgozása is, amelyek nem terhelik, annál inkább nyugtatják a bőrt – ilyen a leheletkönnyű púder vagy a háromfázisú emulzió. Persze ezen túl is vannak igények, lehet például szempont a gyártásnál a steril csomagolás is.

Az innovatív, top összetevők között említhetjük a nyugtató hatású termálvizet, a prebiotikus hatóanyagokat, de egy új, izgalmas csapásirány a területen az olyan különleges csomagolásformák kidolgozása is, amelyek már lehetővé teszik a konzerválószerek teljes elhagyását. Nem csoda, hogy a natúrkozmetikumok piacán is egyre több a kifejezetten érzékeny bőrre szánt termék. Bár azért fontos megemlíteni: attól, hogy egy készítmény bio vagy vegán, még nem biztos, hogy megfelel az érzékeny bőrűeknek.

Új szereplők, új irányok

A tengerentúlon is nagyon ráéreztek a témára: a szegmensben találunk feltörekvő márkákat, de a nagy favoritoknak is adhatunk egy esélyt. A sensitive kategóriában keresgélő amerikaiak egyik kedvence a Tower 28 nevű clean beauty cég: egészen elképesztő, hány toxikus összetevőre mondtak nemet, termékskálájuk a szigorúbb EU-s szabványoknak is simán megfelel. A tiszta, de szűk palettájukon elsősorban sminktermékeket találunk. A vidám, figyelemfelkeltő csomagolású SkinFix ezzel szemben már komoly múlttal bír, és a nyugtató, gyógyító balzsamok és szuperkencék terén tarol. Persze népszerűséget és derűs dizájnt illetően az éppen második életévét betöltő, sminkszereket, arc- és testápolási termékeket kínáló C’est Moi sem panaszkodhat: a márka az új generációs formuláival főként az érzékeny bőrű tinédzsereket és a fiatalokat célozza meg.

Fotó: Getty Images

Ez a cikk a Marie Claire 2020. márciusi lapszámában is megjelent.

Olvass tovább!