A bezártság és a bizonytalanság időszaka fenekestül felfordította szépségápolási szokásainkat. Az elengedett hajfestés, az otthon kotyvasztott pakolások, sminkrutinunk minimalizálása és bőrápolási rutinunk egyszerűsítése mind a pandémiás időszakban született szépségtrendek, amelyek alapvetően önmagunk elfogadását és szeretetét erősítették. De vajon ezek az új szokások megmaradnak a járványhelyzet után is? Az Avon szakértői körében végzett felmérést azzal kapcsolatban, hogy milyen szépségápolási trendek várhatók 2022-ben.
Szépségszalon a fürdőszobánkban
Az elmúlt években fürdőszobánk igazi szépségszalonná alakult. A pandémia kezdete óta ugrásszerűen megnövekedett az arctisztítók, a fürdő- és masszázstermékek eladása, hiszen a szépségszalonok, kozmetikák és wellness központok bezárása házi kezelésekre kényszerítettek bennünket. „A szalonok újranyitásával a professzionális kezelések terén rövid távú kiugrás és »bosszúköltés« figyelhető meg, de a fogyasztói ismeretek bővülésének, a magánszemélyek által is beszerezhető kozmetikai termékek minőségjavulásának és a megnövekedett kísérletezési kedvnek köszönhetően, az otthoni luxuskezelések beillesztése a jövőben is szépségrutinunk része maradhat” – állítják a szakértők.
„Skinimalizmus” elterjedése
Az elmúlt évtizedekben elterjedni látszottak a több, egyfunkciós terméket használó bonyolult szépségrutinok, amelyek térhódítását a pandémia felerősítette. A világ újranyitásával azonban ezek a trendek hanyatlani látszanak, miközben új trend alakul, amelynek hosszú jövőt jósolnak. A szakemberek kutatásából kiderül, hogy manapság a nők csupán 10%-a használ naponta ötnél több bőrápoló terméket, 64%-uk pedig legfeljebb hármat. Az összetett, időigényes – nem mellesleg, jóval költségesebb – több terméket rétegező rutinok helyett visszatérnek a többfunkciós termékek használatához, elterjedni látszik a „skinimalizmus” trendje.
A tudományba vetett bizalom erősödése
Mivel a világ egészségének jövőjét folyamatosan fenyegeti a Covid járvány, a hatékony vakcinák kifejlesztésének nyomán a tudósok igazi hősökké váltak. A tudósok és kutatók iránti bizalom hatalmasat nőtt az elmúlt időszakban, a lakosság 64%-a megbízik tanácsaikban. Ennek nyomán sok szakértő joggal feltételezi, hogy fellendülés várható azon bőrápolási termékek piacán, amelyek tudományos bizonyítékokon alapuló hatékonyságot mutatnak és kifejlesztésük középpontjában a tudomány áll.
Az öregedés újragondolása
Az Avon kutatása szerint az 55 év feletti nők közül ötből kettő már nem sorolja a ráncokat és a finom vonalakat legjelentősebb bőrhibái közé. A világjárvány felerősítette az élet törékenységének tudatosságát, melynek következtében az öregedéshez való hozzáállás jelentősen megváltozott. Az emberek most jobban értékelik az életet, mint valaha, úgy gondolják, az öregedés egy ajándék, és ennek megfelelően változott az öregedéshez, mint szépségproblémához való hozzáállásuk is. Sok éven keresztül a fiatalság volt a szépség legfőbb forrása, de manapság az autentikus öregedés a legújabb szépségideál. Azok a termékek, amelyek azt állítják, hogy megőrzik, utánozzák vagy visszahozzák a fiatalságot, már nem ugyanúgy szólítják meg a vásárlókat. Napjainkban egyre nagyobb az igény arra, hogy az öregedést elfogadják ahelyett, hogy menekülnének előle, a bőrápoláson túl pedig a szépségápolásban is elmozdulás tapasztalható, például egyre több nő szeretné letenni a hajfestéket és elfogadni haja természetes őszülését is.
Az öregedés felértékelődésével párhuzamosan az aktuális trendek is hozzájárultak ahhoz, hogy a narratíva olyan irányba változzon, ahol a szűrő nélküli hitelességet a látszólagos tökéletesség elé helyezik. Ezt jól alátámasztja például a TikTok közösségi médiaóriás felemelkedése is, amely globális platformot adott az „igazi” embereknek, és ezzel ellentrendet hozott az Instagram nagyon csiszolt világával szemben, amely oly sokáig dominált.
Végeredményképpen, a trendváltozás a bőrápolás és a szépségápolás szempontjából nem az öregedés elleni küzdelem megszűnéséről szól, hanem a hiteles öregedés felértékelődéséről és elfogadásáról. Megértjük a bőrünket és meg akarjuk adni neki, amire szüksége van ahhoz, hogy egészséges, erős és ragyogó legyen, bármilyen életszakaszban is vagyunk. Saját magunkból szeretnénk kihozni a maximumot, nem pedig mások ideáljainak megfelelni.
Digitális fejlődés
A digitális átalakulás nem új fogalom a szépségipar számára, de mostanra prioritássá vált. Megnövekedett a szépségápolási termékek online beszerzése, így a legtöbb szépségipari vállalat mára üzemeltet webshopot, amelyek tekintetében törekednek hasonló vásárlói élményt nyújtani, mint a személyes értékesítés során. Mivel a nők 44%-a állítja, hogy sminktermék vásárlásakor nehezen találja meg a számára legmegfelelőbb árnyalatot – amely problémát az üzletek bezárása tovább fokozott –, az iparág digitális környezetben újraalkotta a színek próbálgatásának élményét. Egyre elterjedtebbek a megfelelő smink és kozmetikum árnyalatok kiválasztását segítő online programok, és úgy tűnik, hogy a fogyasztók ugyanolyan lelkesen kísérleteznek és játszanak online, mint személyesen.
Visszatérnek az élénk színek
A járvány előtti- és alatti időszakban a sminkelési trendek polarizálódása nyilvánvaló volt. Mivel világszerte jellemző volt a kötelező maszkviselés, 2020-ban a rúzsok eladása jelentősen visszaesett. A kutatásában résztvevő nők 67%-a mondta azt, hogy a világjárvány lehetővé tette számára, hogy természetesebb megjelenést válasszon, azonban a jelentésből az is kiderül, hogy a nők vágynak arra, hogy újra kiöltözhessenek, újra szép és feltűnő sminkeket használhassanak, így a pandémia lecsengése után várhatóan előkerülnek az élénk árnyalatok, hódítani fognak a színes szemhéjak és vibráló rúzsok.
Fotó: Unsplash, Forrás: Avon – Post Pandemic Report