Öt autentikus dolog Marrákesben, amit vétek kihagyni

2018. április 27.
Marrakesh Tel-Avivval és Kelet Ázsia szinte összes városával már régóta vezette a bakancslistám, most pedig egy last minute akciónak köszönhetően végre elérkezett az idő, hogy kedvenc útitársammal felfedezzük a világ egyik legnagyobb kereskedővárosát. A medinában található paloták és riadok tényleg nagyon népszerűek a divat és lifestyle bloggerek körében is, mi azonban megpróbáltuk a város legautentikusabb oldalát megismerni. Következzen öt dolog, az igazi marokkói életérzés jegyében!
  1. Teraszozás a piac felett

A medinában, főleg a Jemaa-el Fnaa piac vonzáskörében szinte minden épület tetején működik egy tetőteraszos étterem, mivel innen a legjobb a kilátás a vibráló forgatagra. A Nomad és a La Terrasse des Epices tudomásom szerint a legnépszerűbb a Soukban (piacon), mi mégis egy kevésbé hipszter, annál inkább marokkói teraszt választottunk, ahonnan tökéletesen ráláttunk erre a két rooftop bárra is. Az étlapok választéka nem túl széles, ám annál könnyebb választani annak, aki hozzánk hasonlóan kevésbé volt jártas a marokkói konyhában, sőt a felszolgálók egy kevés angol tudással örömmel segítségünkre lesznek.

1. Tajine és mentatea

Mire elérnénk a legszimpatikusabb teraszt, nem kerülheti el a figyelmünket a minden sarkon kapható szuvenír tajine, amely nem véletlenül Marokkó egyik szimbóluma. Amit csak tehetnek ebben a kerámia sátortetejű edényben főznek, így lesz az ugyancsak tajine névre hallgató zöldségmix annyira puha. Vegetáriánusoknak ezért is kiváló gasztro úti cél a város, mivel szinte minden fogásból kapható húsmentes verzió, legyen szó kuszkuszról vagy tajine-ról. A kedvencünk a képen is látható Kefta Mkaouara volt, ez tojással, darálthússal és paradicsomszósszal készül. Kávé helyett pedig melegen ajánljuk a menta teát, arra viszont rá kellett jönnünk, hogy 3-4 kockacukor nem árt neki, nem véletlenül isszák így a marokkóiak is.

1. Válassz egy babouche-t!

Legszívesebben hatalmas kézzel szőtt szőnyegekkel és rézlámpákkal tértünk volna haza – ha a pénztárcánk és a légitársaság engedte volna, mivel a soukban külön negyedet birtokolnak a szőnyeg-, a lámpa- és a papucsárusok. Persze nem árt határozottnak lenni, különben úgy jársz, mint én, aki minden második árus marketingszövegét végighallgatta. A papucsárusoknál nem lesz könnyű választani, szebbnél szebb kézzel készített, hegyes orrú papucsok borítják el az üzletek falait egészen a plafonig, így nincs olyan méret vagy anyag, amiből ne tudna mutatni nekünk az árus, ha kell akár a szomszédos üzletből is.

1. Riksázás a városban

A taxi és lovaskocsi mellett Marrákesben a riksa a legmenőbb tömegközlekedési eszköz, de ahogy a piac és a taxisofőr(!) esetében, itt is kötelező előre lealkudni a fuvar árát! Mivel a Jardin du Majorelle gyalog kicsit kiesett a központból, ad hoc módon felszálltunk egy kedves úriember riksájára, aki visszavitt minket a főtérre. A városra jellemző kaotikus közlekedést pedig így lehet csak igazán megtapasztalni.

1. Túra a berber falvakba az Atlasz hegység ormain

Négy nap alatt Marrákes laza menta teázgatásokkal és ebédelésekkel is kényelmesen bejárható, így az utolsó napunkon egy szervezett túra keretein belül az Atlasz hegység felé vettük az irányt. Az alig két órára fekvő Ourika-völgyben a fővárossal ellentétben még a természet az úr, berber falvak csak elszórtan akadnak. Úton a Setti Fatma vízesés felé egy meglepően meredek útvonalon még mindig találkoztunk árusokkal, akik ásványokat és kólát árulnak a pihenőpontokon. A legjobb szuvenír mégis a helyi argánból készített olaj és kozmetikumok, amit a szemünk láttára készítenek a helyiek az útmenti házikókban.