Gyere velem vidékre: romtúra bakancs nélkül a Balaton-felvidéken

2018. augusztus 24. |

Nyáron felejtsd el a kimerítő túrákat, keresd a víz közelségét és az árnyas helyeket, de a fürdőruhádat azért mindig tartsd készenlétben.

Az utóbbi hetekben szögre akasztottam a túrabakancsomat, helyette előkerült a fürdőruhám és a naptej, és amikor elszabadultam Budapestről, célba vettem a Balatont. Sokat jártam haza, Veszprémbe is, ahonnan a kedvenc, északi parti strandjaim – a családias budatavai vagy a fűzfaárnyékos alsóörsi – mindössze fél óra autóútra vannak. Ilyenkor azért néha előfordult, hogy reggel nem pizsamában loholtunk a vízhez, hanem kirándultunk is egy kicsit, persze szigorúan autóval. A vidék felderítéséhez ezúttal anya is csatlakozott, mi több, ő vitt el a kedvenc Balaton-felvidéki helyeire. Forrásvizet ittunk és templomromokat látogattunk.

Vászoly, a nyugalom mesefalva

Vászoly tipikus Balaton-felvidéki falvacska a nádtetős házikóival és megdöbbentő nyugalmával, Veszprémtől 28 kilométerre. Csordogáló vízér mellett, dús lombú fák alatt parkoltunk le. Természetesen nem tudtam megállni, hogy lekapjam a cipőmet és azonnal a jéghideg vízbe gázoljak, ahonnan csak akkor jöttem ki, amikor zsibbadni kezdett a talpam. Az ér a tőle nem messze fakadó Szent Jakab forrásból csordogált, ami egy közeli tisztáson szélesedett tavacskává. A partján egy fiú meditált, a kifolyásánál apa és kislánya tisztogatta a medret a felgyülemlett hordaléktól – már a saját kertjükben. A forrás körül kemence, tűzrakó hely, padok és piknikpokrócnyi füves területek adnak lehetőséget szinte minden szabadban űzhető tevékenységhez. Óvatosan közelítettük meg a legenda szerint szépítő hatással bíró vizet, hogy vajon ihatunk-e belőle. Ahogy tanakodtunk a forrás felett kék szemű kislány bukkant fel. Nem lesz tőle bajotok – trillázta – én már sokszor ittam belőle – aztán tovább röppent, mint egy vízi tündér.

Dörgicse és a három templomrom

Dörgicse Vászolytól mindössze 5 kilométer, ezért ha nem játszanának közre olyan tényezők mint a tűző napsütés és a perzselő meleg, valószínűleg azt tanácsolnám, hogy sétálj át egyik faluból a másikba, de bevallom, hogy ezt a rövidke utat mi is kocsival tettük meg. Dörgicse – arányait tekintve – igazi spirituális fellegvár, ugyanis háromszáz lakosára összesen hét templom jut, ebből három a középkorból maradt rájuk, amik már csak romjaikban látogathatók. A felsődörgicsei Szent Péter templomrom nem csak annak köszönheti a látogatóit, hogy ritkán szalad az ember 800 éves épületbe. A rom mögött bújik meg a Dörgicsei Levendula Major, aminek a kertjét megnyitották a nagyközönség felé is, ráadásul a hozzá tartozó boltocskában olyan helyben is elfogyasztható levendulás finomságokat is lehet kapni mint a levendula szörp vagy a levendulás sör.

Ha lézetik felsődörgicsei templomrom, miért ne létezne alsódörgicsei is? A Boldogasszony templomrom hasonlóan szép kort élt már meg, mint a Szent Péter. Ide ugyan már nem jutottunk el, megrettenve a negyven fokban ránk váró emelkedőtől, viszont a kisdörgicsei templomromig – bizony ilyen is van – elzarándokoltunk. Az út túloldalán Csabi felfedezte a helyiek által csak Kővülgyet áthidaló hídként emlegetett 18. századi kőépítményt, amit sokan inkább római korinak vélnek. Egy biztos, ha a trollok őshonosak a Balaton-felvidéken, éjszakánként alatta hajtják álomra a fejüket. Ugyan nem tartozik szervesen a tájhoz, de ismét belefutottam egy pocsolya körül pihengető pillangó rajba, akiket csak hosszas barátkozás után tudtam magukra hagyni. A fasoron túlra vezető ösvény egyenesen a kicsi, bár bájos kisdörgicsei templomromhoz vezet, ami egy rét közepén áll már a 12. század óta.Miután körbejártuk a környék romantikus zugait és középkori romjait, azért előkerült a csomagtartóból a fürdőruha és a törölköző és megmártóztunk az örvényesi strandon.

Gyere velem romtúrázni a Balaton-felvidékre!

A dörgicsei templomromok látogatása ingyenes. A Dörgicsei Levendula Major kertjébe a felnőtt belépő 1500, a diák (18 éves korig) 1000 forint, hat éves kor alatt pedig ingyenes, hétfőtől szombatig 10 és 18 óra között tart nyitva, vasárnap egy órával korábban zár.

Szólj hozzá te is!

Még több Utazás

Már lehet utazni, de biztos, hogy kell is? covid-19

Már lehet utazni, de biztos, hogy kell is?

Három bakancslistás hely Magyarországon bakancslistás helyek