Így utazunk mi: rejtett kincsek a szlovén Alpokban

2019. szeptember 12.
A Golte régió a magyarok körében elsősorban közkedvelt családi síterepként ismert, az idelátogató vendégek több mint negyede télen Magyarországról érkezik. Pedig sokkal több ennél.

A sípályákat és a hozzá tartozó négycsillagos szállodát üzemeltető szlovén és ukrán tulajdonosok nagy vágya, hogy ezt a gyönyörű vidéket izgalmas sport- és gasztronómiai programokkal más évszakokban is vonzóvá tegyék a turisták számára. Igyekezetük abszolút érthető, hiszen a lenyűgöző hegyvonulatok, a tágas fennsíkok, a sűrű fenyves erdők nyáron és ősszel is csábító díszletül szolgálnak a kikapcsolódáshoz, a helyiek kedvessége pedig még a legmorcosabb vendéget is leveszi a lábáról. Nemrégiben mi is meghívást kaptunk hozzájuk, és a saját bőrünkön tapasztalhattuk meg e régió rejtett kincseit.

Budapestről autópályán kicsivel több mint négy óra az út a szlovén–osztrák határ közelében elterülő Golte Nemzeti Parkba, melynek legmagasabb pontján, Mozirje városa felett helyezkedik el a Golte sí- és üdülőközpont. Különlegessége, hogy ide egy kabinos felvonóval lehet feljutni, ami 8 perc alatt teszi meg az utat az 1410 méter magasan fekvő Medvedjak állomásra. Még az enyhe tériszonnyal küszködő utastársaink is beismerték, megérte a 8 perc szorongás, a lehengerlő panoráma, az égbe törő fák, a zöld különböző árnyalatiban pompázó táj látványa mindenért kárpótolta őket. A Medvedjak magyarul egyébként azt jelenti, hogy a medve otthona, ebből a medvék jelenlétére következtethetünk ezen a vidéken. Házigazdáink megerősítették ezt a feltételezést, és a túrautak mentén található táblákon is gyakran láttunk medvefotókat. A valóságban azonban békésen legelésző tehéncsordákon és körülöttük bóklászó kecskéken kívül más négylábú állattal nem találkoztunk túrázásaink során. Míg lent a völgyben tombolt a kánikula, felérve a hegyre legalább 10 fokkal hűvösebb levegő fogadott minket, ideális hőmérséklet a szabadtéri programokhoz.

Romantikus hegyi szálloda, szórakoztató programok

A kabinos felvonó felső állomása közvetlenül a nemrégiben felújított, négycsillagos szállodába nyílik, ahol hangulatos étterem és bár is várja a vendégeket. Szobánk a lankás sípályákra nézett, reggel a teraszunkról csodálhattuk meg az ébredező tájat, a szunyókáló felvonókat, és szívtuk magunkba a kristálytiszta, friss, hűvös levegőt. Napközben kipróbáltunk néhány kültéri programajánlatot. Megmásztuk a szálloda egyik külső falán kialakított mászófalat, többször lecsúsztunk a hotel saját zipline pályáján, ami a sípálya közepéről indult, és ahová gyalog kellett felmásznunk. A nemzeti park területén közel 100 km hosszú túraösvény található – különböző erősségűek, mindegyik fantasztikus területeken vezet át. A bátrabbak kerékpárral fedezték fel őket, ami tényleg izgalmas kaland volt. A hegyi kerékpározás más műfaj, mint amihez mi, városlakók szoktunk: lefelé gurulva a meredek, kövekkel tarkított utakon észnél kell lenni, hogy elkerüljük a nagy eséseket. Az elektromos rásegítés viszont nagyon hasznosnak bizonyult, visszafelé könnyen vettünk az emelkedőket, dalolva tekertünk felfelé.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lelassulás a léleknek, adrenalinbomba a testnek #gogreenmarieclaire #ilovemywork #szlovenia #backtothenature

Krisztina László (@laszlokriszta) által megosztott bejegyzés,

Szlovén ételek, helyi specialitások

A kerékpártúra után megéhezve estünk be egy, az osztrák hütték hangulatát idéző vendégházba, ahol csupa helyi alapanyagból készült finomságot kóstolhattunk meg. A Visočnik biofarmon házigazdáink maguk készítik a friss sajtokat, a joghurtot, a lekvárt, és a hozzájuk tartozó, szomszédos épületben hónapokon át füstölik a szalámit, ami ettől egészen különleges ízt nyer. Az erdők-mezők kincsei is az asztalunkra kerültek, szárított, olajban eltett gombák, bogyós gyümölcsökből készült szörpök, és az itt készült méz. Megnéztük, hogyan sütik hagyományos recept alapján a csörögefánkra emlékeztető flancati nevű tésztát, amit este a szállodában desszertként el is fogyasztottunk.

Alpesi kert

Igazi különlegességnek számít Európa egyik legmagasabban fekvő alpesi kertje, ahol saját környezetükben csodálhatjuk meg a „magaslati” növények széles kínálatát. A zárt kert legmagasabb pontjáról lélegzetelállító kilátás nyílt a csupa zöld tájra, állítólag itt koncentrálódnak a környékből érkező pozitív energiák, amiktől megújult erővel térhetünk vissza a hétköznapokba. Így is történt. A természet szépsége, a helyiek kedvessége, a friss levegő és a sok mozgás valóban felturbózta a boldogsághormonjaink működését, eredménye még napokig érezhető volt a szürke nagyvárosba visszatérve.