1. „Nem tudom hogy kell!”
A sikeres emberek lehet, hogy nem értenek minden új, ismeretlen dologhoz, de feltalálják magukat. Megfigyelik, mások hogyan csinálják, kérdeznek, és ha kell, maguk néznek utána a válaszoknak. Talán elsőre nem megy minden tökéletesen, de elszántsággal és gyakorlással végül a leglehetetlenebbnek tűnő feladat is megoldható. Erre mindannyian képesek vagyunk, ha a tanulást is feladatként fogjuk fel.
2. „Nincs rá időm.”
Mindannyian 24 órával gazdálkodunk – te is, én is és a világhíres szívsebész professzorok is. Ha azt mondod nincs időd valamire, annyit tesz: nem szeretnél időt szánni rá. Ha pillanatnyilag nincs is időd valamire, célravezetőbb konkrét magyarázattal és egy határidővel, vagy egyéb megoldással előállni, például így:
„Szívesen megcsinálom, de szükségem van X időre, amíg sort kerítek rá.”
„Mostanság Y dologgal foglalkozom, viszont lehet, hogy a kolléganő pont ráér megcsinálni, ha azonnal kell.” – elképzelhető, hogy a kolléganő, aki eddig nem kapott a képességeihez illő feladatokat, még hálás is lesz.
3. „Ehhez nekem semmi közöm!”
A sikeres emberek nem hárítják a felelősséget, főleg akkor nem, ha valójában az ő feladatkörüket érinti a probléma. A kihívás pozitívumként érinti őket, és nem a dicsőség az első szempont, amiért cselekszenek. Lehet, hogy pillanatnyi fejfájást okoz egy probléma, de nagy magabiztosságot adhat nekünk a későbbiekben, ha a környezetünk biztosan számít ránk, ad a véleményünkre, mert korábban vállaltuk a nehéz ügyek felgöngyölítését is.
4. „Ez igazságtalanság.”
Az élet néha igazságtalan. Bizonyára megtörtént már, hogy valakit igazságtalanul előléptettek helyetted, a kollégád nagyobb fizetést kapott, mint te, vagy épp ellopták a kreatív ötletedet és mást dicsértek meg érte. Felesleges ezen rágódni, ha jó vagy, akkor az idővel biztosan ki fog derülni, az arra érdemes emberek számára. Tarts ki és a mérleg biztosan feléd billen majd.
5. „Csak én tudom megoldani.”
Senki sem pótolhatatlan. Nem kell megszakadnunk, a legjobb vezetők erénye a feladatok leosztásának képessége. Bízzunk másokban, ezzel megkönnyítjük a saját életünket és önbizalmat adunk a környezetünknek is. Különbözőek vagyunk, könnyen lehet, hogy te a szervezésben vagy jó, ám kevésbé vagy kreatív, míg a munkatársad pont fordítva van a dologgal. Így együtt tudjátok kihozni magatokból a maximumot, amivel mindenki jól jár majd. Egyébként pedig hosszútávon érdemes gondolkozni. Ahhoz, hogy megőrizd a lelkesedésed és megelőzd a kiégést szükség van szabadidőre, amit csak magadra fordítasz.
+1. „Igenis!” – avagy nem mersz nemet mondani semmire
Ez lehet, hogy ellentmondásosnak tűnik a fentiek tükrében, de meg kell tanulnunk kedvesen és határozottan nemet mondani. Nem tudunk százfelé szakadni, nem lehetünk ott minden megbeszélésen és eseményen, amire meghívnak minket. Jobb időben, udvariasan és átgondolt indokokkal nemet mondani, mint később kudarcot vallani idő és energia hiányában. Állítsunk fel rangsort és a legfontosabb dolgokra szánjunk időt elsőként. Csakúgy, mint a második pontban, kommunikáljuk az indokainkat és a megoldásainkat azokra a kérésekre, amit azonnal nem tudunk teljesíteni.
A cikk a pamlag.cafeblog.hu-n jelent meg.
Fotó: Profimédia – Red Dot