Lehet más a tanulás: „Mi visszük át a nyelvtanítás iránti szerelmet a túlsó partra.”

2020. október 20. |

Az iskolák újra nyitva vannak. Az oktatási színvonal régi problémái újra aktuálisak. Ha keressük a hagyományos tantermi órák minőségén túlmutató megoldásokat, seregnyi játékos tréning és kreatív foglakozás széles kínálatával találhatjuk szemben magunkat. Hogy némileg megkönnyítsük a választást, az egyik ilyen csapatot most bemutatjuk nektek.

Somkövi Bernadett a Szent László Gimnázium olasztanáraként, a Pozitív pszichológia a tanteremben módszertani koordinátoraként azon dolgozik, hogy diákjai és pedagóguskollégái számára a tanítási-tanulási folyamat belső motivációból fakadó, eredményes és egyben jóllétet, személyes növekedést biztosító folyamat legyen. Harsányi Bencét angol nyelvtanárként, a Momentán Társulat vezetőjeként, trénerként és színpadi játékosként is a kapcsolódás és a játékosság foglalkoztatja: meghallani és megérteni egymást, közösen építkezni, örömmel elfogadni egymás ötleteit, felismeri és elismerni a bennünk rejlő erősségeket. Állítja, hogy a nevetés, a felszabadult játék megmutatja a legjobb arcunkat, amivel meglephetjük magunkat és a környezetünket is. Ők ketten gyakran párban dolgoznak. Adta magát, hogy páros interjúban kérdezzük őket.

Somkövi Bernadett és Harsányi Bence

Bemutatnátok egymást?

Bernadett: Bence a legnagyvonalúbb ember, akit ismerek. Szívesen támogat minden jó ügyet, mindig lehet számítani rá. Figyelmes, őszinte, érdeklődő. Megnevettet, elgondolkodtat, inspirál. Öröm vele az együttműködés.

Bence: Betti a meglepetések embere. Halk és törékeny olaszos, mosolygó és kedves felkészítő, akinek a tanítványai országos sikereket érnek el. Alapos, a programokra való felkészülés során minden apró részletre figyel, és felkészül a lehetetlenre is, hogy a playshop közben bármit lazán elengedjen a siker érdekében. Nemcsak tanítja, hanem az élete és munkája során használja és átéli a pozitív pszichológia bölcsességét.

Hogyan találkoztatok, és azóta mit tanultatok egymástól?

Bernadett: A Pozitív pszichológia konferencián találkoztunk először, aztán az Impróban, a Momentán Társulat előadásain és workshopjain. Bence lendülete, humora, spontaneitása nagy hatással volt rám.

Bence: Gyorsan kiderült, hogy közös szenvedélyünk a tanárképzés, amibe Betti a pozitív pszichológiát, a gyakorló középiskolai nyelvtanár és osztályfőnök szempontjait, én az improvizációt és a drámapedagógiát hozom be. Rengeteget tanulunk egymástól, kiegészítjük egymás erősségeit.

Sokat beszélünk az oktatási rendszerünk hiányosságairól. Jó lenne, ha előbb mondanátok öt olyan erősséget, amit a magyar iskolarendszerben tanulóknál gyakorta tapasztaltok!

Bernadett: Irányított önálló munkában való jártasság, éleslátás, fejlett kritikai érzék, leleményesség, humor.

Bence: A jég hátán is megélnek, lehetetlen elvárások között lavíroznak, érzékenyek a globális problémákra, rutinosan használják a digitális eszközöket; akit nem roppant meg, vagy darál be a rendszer, komoly tárgyi tudással rendelkezik.

Mit láttok a magyar oktatási rendszert bénító nehézségekből? Munkátok során ti melyikkel küszködtök a legtöbbet?

Bernadett: Az esélyegyenlőtlenséget látjuk az egyik legnagyobb problémának. Erdős Virág után szabadon: ebben az iskolarendszerben mindenki gurulós iskolatáskát húz, csak nem mindegyiknek van kereke.

Somkövi Bernadett

„Mi történik, amikor a pozitív pszichológia alapú szemlélet improvizációs technikákkal gazdagodik? Ilyenkor a kapcsolódásé, a vidámságé és a kreativitásé a tér. Így lépünk a tanulási zónába. Tanulunk egymásról, meg önmagunkról.” Ez az idézet tőletek van. Mesélnétek erről egy kicsit bővebben?

Bernadett: Az általunk fejlesztett ImPro playshoP – egy pozitív pszichológiai alapokra épülő, improvizációs gyakorlatokokból álló, sajátélmény-alapú program pedagógusoknak, pszichológusoknak és diákoknak. Egy hármas összefogás eredménye: az elméleti hátteret dr. Kovács Eszter gondolta át velünk, az improvizációs gyakorlatokban való jártasságát Bence adta bele, én pedig gyakorló tanárként azt keresem, hol és hogyan van helye ennek a tanórán. Az improvizációs gyakorlatokkal Barbara Fredrickson Broaden & Build elméletét helyezzük pedagógiai gyakorlatba. Üdvözüljük a résztvevők ötleteit, humorát, kreatív gondolatait, együtt építkezünk. Önreflexióra is hívjuk őket, illetve teret adunk a tényekre alapuló, pozitív visszajelzésnek. Egy nyelvórai példával érzékeltetve: a térben való elhelyezést lehet úgy is tanulni, hogy két diák a padban ülve leírja egymásnak az otthonát, vagy úgy is, hogy azt játsszák, hogy vendégségbe mennek egymáshoz, és a térben járkálva kérdéseket tesznek fel a házigazdának, például, hogy „Miért van a plafonon egy zongora?”, amiket a másik bizonyosságnak vesz, és teljes természetességgel megmagyaráz. Óriási, amikor felcsillan a szemekben az érdeklődés és a kíváncsiság.

Szükséges bármilyen előképzettség ahhoz, hogy valaki részt vegyen egy ilyen tréningen? Általában honnan érkeznek a megkeresések felétek?

Bernadett: Nem szükséges. Az improvizáció mindenkié. Sokféle felkérést kapunk, úgy is mint alkalmazott pozitív pszichológia, és úgy is mint alkalmazott improvizáció. Dolgozunk pedagógusokkal, pszichológusokkal és diákcsoportokkal. Állandó vendégei vagyunk a szakmai konferenciáknak, örömmel fogadunk minden felkérést, ahol hozzáadott értéket tudunk képviselni.

Mind az improvizálás, mind a csoportos tréning import technikák. A magyar nyelvi közegben egyedi sajátosságokra kell figyelnetek? Más, amikor nemzetközi terepen dolgoztok?

Bence: Az improvizáció valóban angolszász irányból érkezett, mára már több évtizedes hazai hagyománnyal rendelkezik. A Momentán Társulat, amelyet 2003-ban alapítottunk, már 2500 előadást játszott, számtalan workshopot, tréninget, tábort tartottunk több tízezer lelkes résztvevőnek. Csak arra kell figyelnünk, hogy ne figyeljünk arra, hogy kicsik, nagyok, külföldiek, vagy magyarok alkotják éppen a csapatot. Járt már a workshopunkon impró nagymester Seattle-ből, vagy vitt tudást és tapasztalatot a pozitív pszichológiáról chicagói vendégtréner, aki egy 1950-es évek óta működő színházból érkezett.

Bernadett: Amire kiemelt figyelmet fordítunk a playshopokon, az a sajátélmény-szerzési lehetőség, a fokozatosság és a jól működések kiemelése. Magyar, angol és olasz nyelven tartunk programokat. A cél minden esetben a bővíts-építs légkör megteremtése.

Nemrég hunyt el a sokakat inspiráló oktatáskutató, Ken Robinson. Nektek van szakmai példaképetek?

Bence: Földessy Margit drámastúdiójába jártam szinte a kezdetektől, sok-sok évig dolgozhattam vele asszisztenseként is. Rugalmasságot, kitartást, kifogyhatatlan érdeklődést és számtalan játékot tanultam tőle.

Bernadett: Közös példaképünk dr. Kovács Eszter, a pozitív pszichológia magyarországi meghonosításának úttörője. Neki köszönhetjük, hogy személyesen találkozhattunk Csíkszentmihályi Mihállyal, Barbara Fredricksonnal. Az elmúlt tíz évben én Esztertől tanultam a legtöbbet a pozitív pszichológia alkalmazási lehetőségeiről, társadalmi felelősségvállalásról, az életről.

Harsányi Bence

Terveztek könyvet vagy interaktív kiadványokat megjelentetni azoknak, akik nem tudnak eljutni az élő foglalkozásokra?

Bence: Az online működésmódnak ez lesz az egyik előnye, hogy országos szinten elérhetőek lesznek a programjaink. Fontosnak tartjuk, hogy az érdeklődő tanárok saját élményt tudjanak szerezni, pontosan értsék, mire érdemes a hangsúlyt helyezniük. Meglátásunk szerint egy gyakorlati kézikönyv ezután tud igazán hasznosnak bizonyulni. A résztvevőink a playshop után megkapják a feladatok leírását, és együtt ötletelnek a tanórai adaptáción. Mindeközben mi is gyűjtjük a tapasztalatokat, a fejünkben már összeállt ennek a megjelenítési formája, már csak papírra kell vetnünk.

Szívesen meghallgatnék tőletek egy-egy rövid élményt, amiben számotokra is kézzelfoghatóvá vált, hogy milyen hatással van a munkátok másokra.

Bence: Nyelviskolák Szakmai Egyesületének éves konferenciája, nagyelőadó, több száz tanár, szombat reggeli workshop. A nevetéstől térdüket csapkodó tanárkollégák, kirobbanó energia, a termet megtöltő, felszabadult jóllét. Felejthetetlen.

Bernadett: Óriási élmény volt számomra az ELTE angoltanárképző szaktekintélyeivel együtt dolgozni, és az ő lelkes, megerősítő, bátorító visszajelzéseikkel gazdagodni. Azt írták nekünk, hogy „mi visszük át a nyelvtanítás iránti szerelmet a túlsó partra”.

Ne várjunk a boldogságra, magától nem jön el!

Ne várjunk a boldogságra, magától nem jön el!

A boldogságra sokan úgy gondolunk, mint egy jövőbeli álomképre, amely egyszer majd berobban az életünkbe és végre minden a helyére kerül. Valójában azonban egy apró lépésekben tanulható, megteremthető állapotról van szó, amelyre nem érdemes tovább várni. Dr. Nagy Henriett pszichológus mondja el, miért.

Nem ti vagytok az egyetlen imprós és tanulási alternatívákat népszerűsítő csapat. Szerintetek minek köszönhető a kiemelt ismertségetek, és legfőképp: mit kezdtek vele?

Bence: Valóban sok kiváló improműhely, alternatív tanoda működik az országban. Az ismertség abban segít, hogy még több és több helyre juthassunk el, újabb és újabb együttműködések keretében találkozhassunk újabb és újabb résztvevőkkel.

Bernadett: Szakmai körökben a nevünk egyre inkább a playshoppal forr össze. Örülünk neki, hogy a résztvevők hasznosnak találják, szeretik és élvezik azt, amit csinálunk.

A mostanában zajló egyetemi megmozdulások kapcsán sokan sokfélét cikkeznek a fiatalabb generációk habitusáról, értékrendjéről és öntudatáról. Ti tapasztaltok szignifikáns gondolkodás- vagy viselkedésbeli elmozdulást?

Bence: Igen, szerencsére. Más a világ. Más a tét. Hajrá, diákok!

Bernadett: Igyekszünk képben lenni, de persze előfordul, hogy menet közben újra kell hangolnunk a mondandónkat, mert nem ül egy példa. Más korban, más meséken nőttünk fel, mások a vonatkoztatási pontjaink. Ez nem jobb vagy rosszabb, csak más. Az osztályommal közösen tudtunk hinni abban, hogy „Csak akkor születnek nagy dolgok, ha bátrak, akik mernek”.

Mit tanultatok legutóbb magatokról az iskolások visszajelzésén keresztül?

Bernadett: A diákjaim, volt diákjaim sok esetben tartanak tükröt nekem, szembesülök a saját pozitív és negatív hiedelmeimmel, az általuk rólam kialakított képpel, az erőforrásaimmal és a fejlesztendő területeimmel. Folyamatosan tanulok tőlük.

Bence: Minden playshop megerősít abban, hogy játszani jó. Ezredszer is öröm bemutatni egy-egy formát, örülök, ha beállhatok és kipróbálhatom egy-egy résztvevővel. A játékban mindenki a legjobb arcát mutat(hat)ja, és teljesen egyenlő.

Mivel készültök az őszi félévre? A járványhelyzet miatt változott a repertoár, vagy lettek új típusú megoldásaitok?

Bence: Elkészült az ImPro playshoP 3.0 programunk, ami a kreativitás témakörét helyezi a fókuszba. Alapvetően mindketten a személyes kapcsolódásban hiszünk, a kialakult helyzet viszont ezt most nem teszi lehetővé. Dolgozunk a workshopjaink online változatán, az Élményesszencia Konferenciára és a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének Konferenciájára idén is meghívást kaptunk. Ezenkívül szakértői szerepben csatlakozunk országos kampányokhoz, a United Way Magyarország Végre együtt pedagógusokat támogató webinársorozatának aktív szereplői vagyunk.

Kérdezzetek egymástól is valami meglepőt!

Bernadett: Bence, milyen újdonságot engednél bele az életedbe mostanság?

Bence: Itt az idő egy országos szintű programnak, hogy még több diáknak és tanárnak mutassuk meg a játék erejét. Én készen állok. Betti, mikor kezdjük a könyvírást?

Bernadett: Milyen neked a ma este?

Szerző: Hegedűs Róbert Fotó: Czvitkovits Judit

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több @Work

Ledőltek a munkahelyek falai – új megoldások home office

Ledőltek a munkahelyek falai – új megoldások

Demokratizált divat – vírus diktálta helyzet divatház

Demokratizált divat – vírus diktálta helyzet

Válság idején vállalkozni @work

Válság idején vállalkozni