Ledőltek a munkahelyek falai – új megoldások

2020. október 20.
2020 tavasza óta alapjaiban rengtek meg a munkavégzés régi, jól bevált paneljei. Az utóbbi másfél évtized már jócskán a folytonos alkalmazkodásról szól, a vírushelyzet mégis felgyorsított számos folyamatot a munka világában is. De milyen változások zajlanak a munkavégzés helyeit illetően?

Egy 2017-es kimutatás szerint évente átlagosan 24 órát, vagyis egy egész napot töltöttünk közlekedési dugóban. A rohanás és a veszteglés helyére idén március közepétől nyugodt reggelizések és kávézás, az élő munkahelyi meetingek helyére pedig online találkozók léptek. Sokak számára kiegyensúlyozottabb hétköznapokat jelent a lakásban töltött Covid-időszak, mások viszont gúzsba kötve érzik magukat az egyhangú otthoni környezettől, a pizsama és pamutpóló összeállítástól, így egyre többen inspiráló helyeket keresnek, hogy lendülettel dolgozhassanak.

Együtt, mégis külön

Klementz Kata, a Loffice irodaházak társalapítója úgy fogalmaz, eljött az ideje a hibrid megoldásoknak. Az irodai fogalomtár kibővült, a konstrukciók keverednek és fúziós megoldások kerülnek terítékre. A munkáltatók is ráéreztek a home office előnyeire, de a több hónap otthonlét után közös találkozókat, meetingeket is kell tartani, így fúziós és rövidtávú irodamodellekben kell gondolkodniuk. A kis-és középvállalkozók, hogy csökkentsék irodai bérköltségeiket, sorra feladják drága bérleményeiket és munkavállalóikat coworking irodákban helyezik el. Az ügyfelek alkalmazkodnak a jelenlegi bizonytalanságokhoz, de minőségben, dizájnban, szolgáltatásokban nem akarnak alább adni az eddig megszokott szintnél.

klementz-kata-loffice

A 3000 négyzetméteres, dizájn bútorokkal berendezett Salétrom utcai Loffice rugalmas kombinációkat kínál. Tetőteraszra kifutó coworking teret, szolgáltatott és standard irodákat, hibrid munkatereket, kertkapcsolatos rendezvénytereket, tárgyalókat adnak bérbe. Ezeket jellemzően a közelben található cégek keresik, hiszen így jól kivédhető a költséges autóhasználat, a parkolás vagy a vírushelyzetben veszélyes tömegközlekedés kényszere. Emellett egy új koncepciót is bevezettek itthon, a coliving vagyis a közösségi szállásokat, más néven szolgáltatott szálláshelyeket. Ezek az igényesen berendezett, 30-150 nm-es, akár teraszos apartmanok abban különböznek az átlagos albérletektől, hogy itt egy széles szolgáltatási portfólió áll a bérlő rendelkezésére és az intimszférától csak egy emeletnyi távolságra vannak a közösségi terek, amelybe beülve azonnal társaságban vagy profi irodákban találjuk magunkat.

Pizsamában a konferencián

 A vírus megjelenése új helyzet elé állította a konferencia- és a rendezvényszervezőket is. Rengeteg rendezvényt kellett elhalasztani vagy törölni, néhányat viszont a virtuális térben rendeztek meg. „Tekintettel arra, hogy a tudományos világ igényli az eszme- és tapasztalatcserét és a tudományos publikációk megjelenésének egyik fóruma a szakmai konferencia, így egyértelműen helye van a palettán a teljesen vagy részben online, azaz hibrid konferenciának is” – mondja Varga Attila, a Diamond Congress Kft. ügyvezető igazgatója. Ez utóbbit úgy kell elképzelni, hogy egy adott országban és időpontban, a kijelölt helyszínen összegyűlnek a szakma képviselői és a helyi résztvevők fizikailag, hagyományos módon vesznek részt, a többi pedig valamilyen online platformon keresztül kapcsolódik a rendezvényhez. Így a távollévők is konzultálhatnak, kérdezhetnek, sőt akár elő is adhatnak a rendezvényen anélkül, hogy az otthonukat el kellene hagyniuk.

Kovács Kriszta, az Art Group társtulajdonosa, rendezvényszervező igazgató elmondta, hogy a vírushelyzet kirobbanása után, tavasszal ők is sok online és hibrid rendezvényt bonyolítottak, majd nyáron szabadtérre váltottak, mely után most ősszel megint a hibrid megoldásokkal kell beérniük. „Csináltunk már internetes szabadulószobát is, de a legemlékezetesebb az online csapatépítő főzés volt. A recepteket és a hozzávalókat előre elküldtük a résztvevőknek, majd Fördős Zé és Mautner Zsófi élőben mutatta be, hogy hogy kell elkészíteni az adott ételt. Ez egyszerre családi és közösségi élmény is volt” – emlékszik vissza Kriszta.

Népszerűek a webináriumok is, melyek kiscsoportos webkonferenciákat jelentenek, workshop jelleggel, itt témáktól függően, virtuális szobákba vagyis rendezvénytermekbe „léphetünk be”, ráadásul, hogy még bizarrabb legyen a történet, a nappaliból bejelentkezve saját, személyre szabott avatárjaink találkozhatnak kollégáink webes valójával.

Olvastad már?

Munka és nyaralás

Inspirálódás, jóga, hatékony munkavégzés, izgalmas emberek, szakmai képzések – a gyönyörű tájakon túl, ezeket is kínálja a Paradise Project azoknak a feltöltődésre vágyó vagy kiégéssel küszködő szabadúszóknak és vállalkozóknak, akik a digitális nomád táborba jelentkeznek. Itt a nap egyik felében mindenki elvonulva dolgozik, a másik felében pedig közös programokkal töltődnek. „Akik nem tehetik meg, hogy hetekre elszakadjanak a munka, család vagy az anyagi kötelezettségektől, azoknak a Balaton partjára szerveztünk egy ötnapos tábort. Tavaly pedig Bali szigetén voltunk, hiszen ma már egyre több munkáltató ismeri fel, hogy fontos az alkalmazottak lelki egyensúlya és növeli a cég iránti elköteleződést a szabad és rugalmas munkavégzési lehetőség. A mai Y-Z generációt nem feltétlenül csak pénzzel kell motiválni, inkább bevonással, elismeréssel, visszajelzésekkel, utazásokkal érdemes rájuk hatni” – mondja Matykó Noémi a projekt tulajdonosa.

Naplemente a laptop felett

Hogy a tértől, időtől való függetlenedés tendenciája nem újkeletű, csak felgyorsult a vírushelyzet alatt, azt az OOO (Out-Of-Office) Campus társtulajdonosa, Pécsi Juli is megerősíti. Nyár elején, a vírushelyzet miatti átrendeződés okozta változásokat követően nyitották meg négyen a 25 férőhelyes, 100 nm-es, teraszos, nagymarosi, közösségi irodát, ahova azóta rengetegen ellátogattak, hogy a gyönyörű Duna-Ipoly Nemzeti Park dús növényzete felett és friss levegőjén dolgozzanak. Az egyéni látogatóknak pár órás vagy egynapos coworkinget, a cégeknek hosszabbtávú offsite workinget, a neo-nomádoknak a munkaállomáson túl szállást és ellátást is, vagyis workation (work + vacation) lehetőséget kínálnak a nagymarosi Piknik Manufaktúrával együttműködésben. Persze, nem minden ember és munkakör alkalmas az irodán kívüli munkavégzésre, de tény, hogy a kreativitás itt könnyen szárnyra kap.

„Az iroda többé már nem egy meghatározott földrajzi lokáció, hanem hely- és térfüggetlen szolgáltatások összessége, amit különbözőképpen vesznek igénybe az alkalmazottak attól függően, hogy épp mire van szükségük. A mi campusunk a mindennapi munkavégzésből szakítja ki a dolgozókat, hogy aki eljön hozzánk, láthassa mi a „big picture”, és milyen érzés más típusú emberek, más impulzusok között dolgozni – meséli Juli. – Nem ritka az sem, hogy reggeltől délutánig teljes átéléssel dolgozik egy csapat, majd délután közösen strandolnak egyet a Duna-parton.”

Szerző: Szakácsi Eszter Fotó: Vujevits Márk, Kudar Zsolt

Novemberi számunkban a munka világával foglalkozó @work mellékletet találtok, a fenti cikk a mellékletben megjelent írás bővebb változata.