5 éven belül minket is leválthat egy robot?

2018. július 20.
A hazai kutatók szerint a szakmai sikerhez ma már nem a lexikális tudás bővítésére, hanem elsősorban speciális készségek és kompetenciák fejlesztése van szükség.

A következő tíz évben az Egyesült Államokban több mint 6 millió kiskereskedelmi dolgozót, az alkalmazotti kör 38 százalékát fogja várhatóan leváltani a robotizálás és a nagyfokú digitalizáció – mutat rá az Cornerstone Capital Group 2017-es kutatása. A Világgazdasági Fórum elemzése szerint pedig a következő évtizedben a munkaerő-piaci érvényesüléshez nélkülözhetetlen készségek közé fog tartozni a komplex problémamegoldó képesség, a kognitív rugalmasság, a kreativitás, a csapatmunka, az érzelmi intelligencia és a kritikai gondolkodás.

A tudás csak adott pillanatban értékes

Dr. Király Zsolt, a METU egyetemi docense szerint a jelenleg is zajló negyedik ipari forradalom eredményeként teljes ágazatok tűnnek el, ezáltal szakmák és pozíciók válnak feleslegessé. „Egy ilyen dinamikusan változó világban az egyén tudása gyorsan elveszíti az értékét, emiatt a szakmai ismereteknél ma már sokkal fontosabb az önálló tanulás és fejlődés képessége, valamint az újdonság iránti nyitottság” – hangsúlyozta a szakértő.

A METU kutatása szerint a magyar fiatalok harmada kifejezetten stresszesnek éli meg a pályakezdést, mivel bizonytalanok abban, hogy a most megszerzett tudásuk hosszú távon is elegendő lesz-e jövőbeli pozíciójuk betöltéséhez. Az útkeresés jelenleg szinte minden generációt érint, ezért az egyetem saját TEDx-esemény keretében is foglalkozik a témával.

Néhány év múlva már az Y-generáción a sor

A Profession Services tapasztalatai szerint az átlagosan 40 évet aktív munkával töltött generációnál 5-6 munkahelyváltás a jellemző, a most pályakezdő fiatalok számára azonban már természetessé vált a projektjellegű munkavállalás. A munkaadók számára is kihívás megfelelő tudást, fejlődési lehetőséget, jövőképet biztosítani az ügynevezett „job hopper” Y-generáció számára, melynek tagjai az eddigi tapasztalatok alapján 2-3 évente munkahelyet váltanak. A digitalizálódás a legkeresettebb szakmák szintjén is egyértelműen kirajzolódik, hiszen a cégek az IT-fejlesztők és üzemeltetők, a gépész- és villamosmérnökök, valamint a digitális marketingesek iránt érdeklődnek a leginkább.

A munkaerőhiány és a tehetséges munkaerő iránt kereslet magával hozta a munkáltatói márkaépítést, mivel a munkaadónak már élményt és elköteleződést kell biztosítania a munkavállaló számára. „A munkavállalói élmény ma már ugyanolyan fontos, mint a szolgáltatások és termékek kapcsán a vásárlói illetve ügyfélélmény” – véli Dr. Király Zsolt. „A nemzetközi statisztikák alapján 2020-ra az aktív munkavállalók jelentős többsége már az Y-generációból kerül ki, így kulcskérdéssé vált, hogyan tarthatják meg a cégek a tehetséges munkaerőt 2-3 évnél tovább.”

Fotók: Unsplash

 

Lifelong learning – tanuljunk a YouTube-ról?

Október 19-én a METU a méltán elismert TED-rendezvénysorozathoz kapcsolódva foglalkozik az útkeresés kérdéseivel. „A tudás almája” című TEDx-esemény a modern információs társadalom kihívásait, az információhoz és tudáshoz való viszonyunkat, a megélés, a személyes tapasztalatok fontosságát, valamint a jövő tervezhetőségének kérdéseit vizsgálja egy fél napos esemény keretében. A rendezvény részletei a www.metu.hu/tedxmetu oldalon érhetők el.