Pátkai Rozina Minka című lemezének zenei világa nem fogja meglepni azokat a hallgatókat, akik nyomon követték az énekesnő alkotói tevékenységét az utóbbi években. A tradicionális (Vocé e Eu) és a modern (Paraiso na Terra) bossa nova lemezek után a 2019-ben megjelent Taladim már rengeteg elemében mutatott útkereső törekvéseket. A Minka azonban inkább a művésznő intermediális kísérleteinek (hangzó képeinek, montázsainak, performanszainak) illetve az EM90 zenekar Erdély Miklós verseiből összeállított Rossz szórend című lemezének az egyenes vonalú folytatása.
„Azt hiszem, a mindennapos alkotói tevékenységemben a formai és műfaji határok teljesen összemosódtak: egy installáció, egy kép vagy egy dal nem feltételez számomra egy másik szellemi vagy lelki állapotot az anyaggal való munka során. Ehhez munkához olyan alkotótársat kerestem, aki a zenei vázlataimat nagy nyitottsággal és szabadsággal kezeli, és a produceri munkájába társként avat be.”
Dóczi Bence gitáros, elektronikus zenész, hangmérnök neve a zenei szakmában már sokak számára ismerősen cseng, de a nagyközönség előtt e munkájával mutatkozik be először. Bizarr hangképeiben szabadon vegyíti a populáris és avantgárd zenei elemeket és idiómákat, egyszerre melodikus és zajszerű. Rozinát ezek az egymásnak feszülő energiák inspirálták leginkább az alkotófolyamat során. „A bossa nova dalok hangszereléseinél mindig arra próbáltam kérni a hangszerelő muzsikustársaimat, hogy váratlan elemekkel dolgozzanak, legyen a hangzás furcsább, zavarosabb, de mindig az lett a tanulság, hogy a bossa nova tradíció, a bossa nova megszólalási keretei egyszerűen ledobják magukról a próbálkozásainkat.” Így jutott el Rozina Dóczi Bence segítségével a bossa novától az elektronikus zenéig, egy zsizsegő, soha igazán meg nem nyugvó hangzásvilágig, illetve így talált vissza a portugál nyelvű zenei tradíciótól saját anyanyelvéhez, Weöres Sándor, Ady Endre, Borbély Szilárd, Karinthy Frigyes, Víg Mihály, Tóth Árpád, Áprily Lajos és Czóbel Minka verseihez.
Olvastad már?
A lemez címe tehát Czóbel Minka költőnő keresztnevét viseli. „Néhány éve találtam rá a verseire, részben az ő életútja az, ami erőt és bátorítást adott, hogy ne féljek új utakat keresni a zenei pályán – meséli Rozina. -–Korának irodalmi életéből teljesen kitaszította őt a kritika és a szakma is, mégsem adta fel az alkotói szabadságát, rengeteg művet hagyott ránk, amelyeket elképzelhető, hogy Weöres Sándor újrafelfeldező tevékenysége nélkül nem is ismernénk.”
„A zene a szöveget nem mindig kísérni hivatott, hanem párbeszédet kezdeményez vele – írja Fenyvesi Márton, aki a lemez zenei rendezője és hangmérnöke volt. – Bence és Rozina szabadon asszociálnak, a szövegen túl el-elvesznek a zenei részletekben, de ez ebben az esetben nem a versek ellenében történik, hanem ez a versekért való küzdelem maga: a versek megértését szolgálja.”
A lemezen kulcsszerepet kap Rozina állandó zenésztársa Ávéd János szaxofonos. „Ávéd János szaxofonjátéka nélkül ezt a lemezt nem tudtam volna igazán elképzelni. A vele való közös munka számomra a folytonosságot is jelenti. Ahogy ebben az új, gépesített zenei világban ő is jelen van velünk a frissességével és kreativitásával – pontosan úgy, ahogy a korábbi két lemezemen is – meghatározza a zenei történéseket. Játéka számomra megnyugvás és biztosíték: minden rendben van, minden a helyére került.”
Klausz Ádám dobost (Mordái, Szesztay) Fenyvesi Márton ajánlotta Rozina és Bence figyelmébe. „Ádám igazán sokoldalú zenész – írja Márton. – Egy ilyen sokfelé elágazó, burjánzó lemezen nagyon fontos, hogy a legkülönbözőbb zenei helyzetekben is könnyed legyen a kommunikáció a producer, a frontember, a muzsikus és a zenei rendező között, pontosan tudtuk, hogy Ádám, aki a dzsessztől az elektronikus zenén túl az experimentális rockzenéig mélyen tájékozott dobos, fantasztikusan fog illeni ebbe a képbe.”
A lemezen szereplő Balaton-feldolgozás az album egyik legfontosabb darabja. A Mindig mindent című ikonikus dalhoz társuló képi világot Ef Zámbó Szonja álmodta meg, aki így ír a dalról és a munkafolyamatról: „Víg Misi zenéje születésemtől kezdve az életem része, kiváltképp ez a dal. Ez a kötődés egyrészt könnyebbé tette a munkát, másrészt nagyobb felelősséget éreztem. A megvalósításban nagy segítségemre voltak a barátaim és az Etherno Studio.” A lemez további darabjaihoz szintén videoklipek készültnek, amelyeken Tihanyi Áron, Németh Dániel, Karcis Gábor és Székács Dániel médiaművészek dolgoztak.