Mindannyian emlékszünk a kötelező olvasmányokra, rettegett verselemzésekre, kötelező versmondó versenyekre… Szerencsére felnőttkorunkra általában „kinőjük” az olvasás kötelező jellegét, és megszeretjük az irodalmat és a verseket. Valahogy így volt ezzel Szabó Erika színésznő is, aki szintén később vált az irodalom szerelmesévé és igazi olvasó emberré, „versfalóvá”.
Erikát sokan a Barátok közt sorozatból ismerhetik, vagy például az Üvegtigris című filmben bűvölt el minket. A Thália Színház tagja, rendszeresen játszik a Vígszínházban, emellett nem kevesebb mint 20 éve dolgozik koreográfus-asszisztensként is, plusz, mivel szülővárosa, Dabas a „szívügye”, így a Dabas Rádióban is hallhatjuk műsorvezetőként. Természetesen Erika alkotókedvének ez még mindig nem elég, így testvérével és sógornőjével három éve létrehoztak egy különleges divatmárkát.
Erika, Joci és Reni, azaz Szabó Erika, Szabó József és Bálint Renáta a – ma már egyre többek által csak „verses pólós csapatként” hívott – Simple On You megálmodói, akik verseket, versrészleteket nyomtatnak pólókra és ruhákra, egyedi grafikával kiegészülve.
Nézd meg a velük készült interjút!
„Az öcsémmel és a feleségével hárman ültünk egy januári estén, és borozgattunk a pincében –meséli Erika. – Arról beszélgettünk, hogy nagyon szeretnénk valamibe együtt belevágni mint család. Ami közös, amiért együtt dolgozunk. Mindenféle remek ötletünk támadt a kutyaeledelbolttól elkezdve a fürdőruhagyártáson át sok elvetemült dologig. Aztán az öcsém talált egy különleges textilnyomtatás-technikát, a versek behozatalát én javasoltam, a sógornőm pedig kitalálta a rajzok gondolatát hozzá. Szóval abszolút hárman hoztuk össze, szépen apró lépésenként elkezdtük családilag építgetni a közös álmunkat… Mögöttünk nincs erős szülői háttér anyagilag, tehát mindent magunk csináltunk és csinálunk. Azt mondtuk, hogy minden nap tegyünk hozzá egy picit. Ne teljen el úgy nap, hogy nem tettünk valamit érte. Így lett fél év alatt az ötletből termék és webshop.”
A versek elkísérnek minket
Az alkotótrió azt vallja, hogy a versek elkísérnek bennünket a hétköznapokban is. Ahogy az illatok is elsuhanhatnak mellettünk az utcán, úgy szeretnénk, ha legnagyobb költőink gondolatai is kilépnének a verseskötetekből. Egyszerűen magunkon viseljük („simple on you”) ezeket a sorokat, és talán, aki lát minket az utcán vagy buszon, metrón utazva, esetleg egy találkozón, hazamegy, és leporol egy Ady-, Radnóti- vagy József Attila-kötetet, és elkezd olvasni…
„A szlogenünk, amely szerint »a vers összeköt«, megjelenik a hétköznapok szintjén, egyszerűen
szebbé teszi az életünket – meséli Erika. – Hisszük, hogy a költészet mai, korszerű és trendi. Összeköt, és nem elválaszt. Minden korosztálynak jól áll. Nem kötődik szubkultúrához, ideológiához és bármilyen helyzetben stílusos. A rajzok pedig önálló művészeti alkotásként működnek a ruháinkon, így segítve a közös gondolkodást. A művészt mindig az adott versek inspirálják. Az induló gyártási technikánk, az úgynevezett szublimálás Magyarországon elsők között általunk használt nyomási technika, rendkívül részletgazdag színeket hoz létre, így biztosítva tartós csúcsminőséget megfizethető áron. Azt mondanunk sem kell, hogy minden ruhadarabunk 100%-ban hazai termék. Mi készítjük a szabásmintát, mi válogatjuk össze és csak prémiumminőségű, valamint újrahasznosított poliészter anyagokat használunk. Természetesen a pólókat és ruhákat mind külön varrjuk, sosem kész ruhákra nyomtatunk. Mind a művészi, mind a szakmai munka 100%-ban magyar.”
Ady, Radnóti és József Attila
Az indulásnál megjelenített Ady-, Radnóti- és József Attila-versek választékát ma már kiegészítették Cseh Tamás csodálatos dalszövegeivel, de például Szinyei Majálisát is jelenítették már meg pólón. És a sor itt nem ér véget.
„Eddig a mi kedvenceinket álmodtuk a ruhákra, és minden esetben hárman szavazunk: imádjuk Kosztolányi, Petőfi, Arany János, Örkény verseit és prózáit is, egyszerűen szinte végtelen kiaknázatlan lehetőséget látunk még… – folytatja Erika. – A férfi kollekcióink népszerűségben már vetekednek a nőivel, hiszen a férfiak is nagy versfalók, és nekik ma még azért kisebb a magyar dizájnerválaszték. Egyébként óriási boldogság számunkra és vicces pillanatokat eredményez, amikor az alvállalkozóink, partnereink, ismerőseink körében egyre több mindenkiről derül ki, hogy mennyire szeretik a verseket. Amikor az óvodában, boltban, kormányhivatalban stb. már többen ismernek fel a verses pólók kapcsán, mint mondjuk a tévésorozat alapján.”
A márka mára már önálló életet él. Szájhagyomány, ajánlás útján keresik meg őket a legtöbben, de a legjobb érzés, amikor szembejön velük az utcán egy SOY póló, vagy éppen versimádó ügyfeleik kiposztolják a közösségi oldalukra. A divatból csináltak irodalmat és az irodalomból próbálnak divatot csinálni: szeretnék, hogy ha valaki kimondja a márka nevét, lehetőleg minél többen tudják, hogy miről is van szó. Hogy tényleg összekössön minket a vers és az irodalom szeretete.
Nézd meg a kollekciót, kattints a képre!