Liv Schmidt és Adi Gutierrez influenszerek

Csontsovány vagy túlsúlyos – szélsőséges trendek célkeresztjében a női test 2025 nyarán

2025. augusztus 21.
A közösségi médiában párhuzamosan vannak jelen a soványságot és a testpozitivitást hirdető tartalmak, de gyakran egyik sem támogatja az egészséges életmódot. Arról nem is beszélve, hogy súlyos károkat okozhat a fiatal lányok énképében.
  • Az elmúlt időszakban visszatért a ’90-es évek soványságkultusza, miközben a body positivity mozgalmak kétségbeesetten próbálnak fennmaradni.
  • A közösségi médiás tartalmak teljesen ellentmondásos üzeneteket közvetítenek a testképről, és nagyon gyakran egyik oldal sem az egészséget hirdeti.
  • A soványság és a plus size büszkeség párhuzamos narratívái leginkább a fiatal lányokat veszélyeztetik, akik a legtöbb időt töltik a közösségi médiás platformokon.

Ha egy fiatal lány 2025 nyarán megnyitja a legnépszerűbb közösségi média oldalak trendingelő tartalmait, két, egymásnak teljesen ellentmondó jelenséget fedezhet fel. Az egyik videóban pasztellszínű jógaszettbe öltözött csontsovány lány mutatja meg, hogy mit evett aznap: a nap detox smoothie-val indul, aztán jön egy egészséges vegán bowl ebédre, edzés után pedig esetleg egy kis házi gyümölcsös-datolyás étcsoki „bark”. 

Egy másik videóban túlsúlyos lány feszít bikiniben a medenceparton, boldog mosollyal harapva a mandulás Magnumba, miközben a captionben azt javasolja, hogy idén inkább érezd jól magad a nyaraláson ahelyett, hogy a testeddel foglalkoznál.

Szintén népszerű műfaj, ahol látványos fogyásokkal próbálnak motiválni – itt végignézhetjük, ahogy a szomorú, rosszul öltözött lányok keserves képpel rángatják a hurkáikat a tükör előtt, hogy aztán a másodpercekbe sűrített diéta után karcsún és ragyogóan bukkanjanak fel újra a kijelzőn.

Persze erre is megvan már a válasz: néhány videó ugyanígy kezdődik, de a végén nem lefogyva, hanem pontosan ugyanúgy bukkan fel az alany, miközben elárulja, hogy bár a súlya még mindig ugyanannyi, úgy döntött, hogy nem fogja hagyni, hogy a közösségi média irreális elvárásai miatt szégyellje a testét.

A 2025-ös nyáron a női test újra fókuszba került, miközben talán még soha nem voltak ennyire szélsőségesek és ellentmondásosak az üzenetek. A ’90-es évek soványságkultuszát újraélesztő SkinnyTok trend a karcsúságot sulykolja, miközben még mindig jelen van az elmúlt évtizedek body positivity mozgalma is.

Ilyen környezetben a fiatal lányok nagyon könnyen elveszettnek és zavarodottnak érezhetik magukat a saját testükkel kapcsolatban, ráadásul gyakran egyik oldal sem az egészséget hirdeti.

SkinnyTok és az Ozempic-hatás

Tavaly már a TikToknak kellett lépnie, amikor eltávolították a 670.000 követővel rendelkező Liv Schmidt profilját. A közösségimédia-platformok viszonylag ritkán tesznek ilyen radikális lépéseket, de ebben az esetben jó okuk volt rá: Schmidt egészségtelen soványságot és radikális diétákat reklámozott követőinek, akiket aztán privát group chatben gyűjtött maga köré bizarr „vékonyságszektájában”.

A jelenség akkorára nőtt, hogy már saját nevet is kapott: a SkinnyTok a TikTok soványságkultuszt hirdető tartalmait foglalja össze, de a trend persze más platformokon is ott van. A Schmidthez hasonló influenszerek a ’90-es évek társadalmilag is elfogadott üzenetét viszik tovább, vagyis hogy a karcsúság egyet jelent a szépséggel, a boldogsággal és a sikerrel, és hogy ennek eléréséért mindent meg kell tenni – még a radikális diéták és edzéstervek követése is rendben van.

Mindez jó eséllyel összefüggésben van az elmúlt években megjelent „fogyasztó gyógyszerekkel”, az eredetileg cukorbetegek számára kifejlesztett szemaglutid hatóanyagú készítményekkel, melyek mára már a világ jelentős részéről leolvasztották a kilókat. Az Ozempic-láz természetesen Hollywoodban tombolt a leghangosabban, ahol rengeteg korábban body positivityt hirdető híresség is az injekciók után nyúlt.

A könnyű és gyors fogyás lehetősége az emberiség évezredes vágyát váltotta valóra, amivel a testpozivitás üzenete halványodni látszik – végül is miért kellene megbarátkoznunk a nagyobb testekkel, ha egy kis gyógyszer segítségével mindenki sovány lehet?

Csakhogy miközben a fogyasztó gyógyszerek hatása elképesztően rövid idő alatt gyűrűzött le a sztárvilágból a közösségi médiába, addig a készítményekhez való hozzájutás már korántsem ennyire demokratikus. Eleve szinte állandó hiány van ezekből a gyógyszerekből, de sok országban még támogatással is elég borsos áron adják őket. Vagyis nagyon gyakran épp az a szegényebb réteg nem engedheti meg magának, akiknél az olcsóbb, de rossz minőségű élelmiszerek fogyasztása miatt nagyon jellemző az elhízás.

Hová tartanak a plus size modellek és Insta Fat girlök?

Az elmúlt években a nagy divatházak kampányaitól a kifutókig mindenhol megjelentek a plus size modellek. És ahogy már szó volt róla, a nagyobb lányok ott vannak a közösségi médiában is, büszkén vállalva a plusz kilóikat.

Megjelentek például azok a videók, amikben a kövér lányok formálják át a sovány lányok által megteremtett „mit ettem ma” műfajt. A chia puddingok és mikroszkópikus lazacsteakek helyett előkerülnek a gyorséttermi burgerek, szószban tocsogó tészták, méretes rántott húsok és fényes cukormázas fánkok.

Csakhogy az, hogy a Fat Pride mozgalom zsíros pizzaszeletekkel igyekszik harcolni a soványságkultusz és a szándékos éhezés ellen, nem kínál egészséges alternatívát a fiatal lányoknak. Mindeközben ráadásul a közösségi média azt is hirdeti, hogy a karcsúság vágya az elnyomó patriarchális társadalomnak való behódolást jelenti.

Utóbbi persze nem tévedés: már sokan rámutattak, hogy a jobboldali, patriarchális berendezkedésű rendszerek egyik jellegzetessége a nők elnyomása a női test kontrollálásán keresztül. A diétakultúra hirdetése ennek egyik leghatékonyabb és legkézenfekvőbb módja.

Eszerint a soványság behódolás az elnyomóknak, miközben a nagyobb test lázadás. Csakhogy a soványság a domináns szépségideáloknak való megfelelés is, vagyis elfogadás, szépség, és minden ehhez társuló előny. A plus size kiállás bátor, szexi, magabiztos. Túlságosan soványnak lenni, éheztetni magunkat egészségtelen. A túlsúly egészségtelen. Ez az az online zaj, amiben egy fiatal lány megpróbál ránézni a saját testére.

Sovány és túlsúlyos lány fürdőruhában napoznak egymás mellett

Soványság és túlsúly – az influenszerek gyakran egyáltalán nem az egészséget hirdetik

Testképzavar receptre

Lehetne persze annyival elintézni a dolgot, hogy mindenki válassza ki a neki tetsző narratívát. Ha szeretnéd, legyél sovány modellalkat, ha úgy döntesz, lehetsz büszke plus size lány. Ebédre kérj magadnak green goddess salátát vagy dupla sajtburgert.

Csakhogy az ilyen tartalmak célkeresztjében éppen az életük legérzékenyebb időszakát megélő fiatal lányok állnak. Rengeteg kutatás igazolta már, hogy a közösségi médiában töltött idő összefüggésben áll a testképzavarokkal és a testtel való elégedetlenség érzésével. 

A fitspiration, thinspiration, SkinnyTok és pro-anorexia videók félelmetes mennyiségben ömlenek a fiatal lányokra az Instagramon és TikTokon, és ennek meg is van a hatása. Az idealizált testek irreális elvárásokat támasztanak a lányok elé, és arra késztetik őket, hogy folyamatosan másokhoz (jellemzően tökéletes testekhez) hasonlítsák magukat. Egy felmérés szerint a 13-17 év közötti tinédzserek 46 százaléka sokkal rosszabbul érzi magát a testképével kapcsolatban a közösségi média miatt. Szintén kiderült, hogy azoknál az embereknél, akik naponta több mint 3 órát töltenek közösségimédia-platformokon, kétszer nagyobb eséllyel alakulhatnak ki evészavarok, mint azoknál, akik kevesebb időt vannak jelen online. Azt is kimutatták, hogy az egészséges táplálkozással és diétázással kapcsolatos oldalakat követők 49 százalékánál felfedezhetőek voltak az anorexia nervosa tünetei, egy kutatásban pedig, ahol három éven keresztül követték a fiatalokat, megállapították, hogy a közösségi média hatására kialakuló negatív testkép nagyon gyakran egészségtelen evési mintázatokat szül.

Még ha tudjuk is, hogy az online térben látott influenszerek teste a valóságban nem úgy néz ki, ahogy a mobilunk képernyőjén, könnyen elégtelennek, csúnyának érezhetjük magunkat, ha állandóan ilyen nőket látunk. De persze ugyanígy nem járunk jól, ha számolatlanul tömjük magunkba a csokikrémes fánkokat.

Több kutatás kimutatta már, hogy a közösségi média a szélsőséges tartalmak terjedésének kedvez. Ebből kiindulva nem meglepő, hogy épp ezek a szélsőséges trendek dominálnak most a legnépszerűbb online platformokon. Csakhogy az online térben a fiatalok elképesztő mennyiségben fogyasztják a semmilyen módon nem kontrollált, kártékony tartalmakat. Valószínűleg nem túlzás azt mondani, hogy a fiatal lányok még sosem voltak ennyire bizonytalanok a saját külsejükkel kapcsolatban, miközben minden korábbinál nagyobb hangsúlyt kap a női test. Így a probléma már bőven túlmutat a soványság vagy kövérség kérdésén – a valódi (még súlyosabb) tét a fiatalabb generációk mentális egészsége.

Fotó: Getty Images, Instagram