Hogyan és mikor jött a gondolat, hogy a fenntarthatóságot és a divatot/lakberendezést párosítsd?
16 éve foglalkozom kommunikációs szakemberként és projektvezetőként itthon és külföldön fenntarthatósági, illetve kulturális projektekkel, melyek során már többször előkerült ez az elképzelés a fejemben, és végül 2 évvel ezelőtt indítottam útjára a PLANTETHICS-et. Az egész leginkább onnan ered, hogy erdő mellett nőttem fel. Ma is ott élek, és nagyon szeretem hallgatni a madarakat, a fákat, a természet minden neszét. Szeretném, ha erre az utánunk következő generációknak is lehetősége lenne, ha ők is arra törekednének, hogy harmóniában éljenek a természettel. A mindennapi életben igyekszünk környezettudatosan élni, és ha az ember ilyen indíttatással saját márka építésébe fog, akkor mindezt az ottani stratégiaalkotásban, termékfejlesztésben, kommunikációban is alkalmazza, alapvetőnek veszi. A korábbi munkáim során szembesültem vele, hogy a természettel való kapcsolódást és a tudatosabb életvitel gyakorlását nem lehet elég korán kezdeni, a divat és a design pedig olyan területek, ahol az alapanyagoktól a gyártáson át egy csomó minden ésszerűsíthető, a környezet terhelése minimalizálható, ha valóban odafigyelünk.
Hogyan születnek a termékeid? Mik jelentik a legfőbb inspirációt?
Szeretném mindenhova magammal vinni a természetet, a jó hangulatú kirándulásaink, erdei sétáink emlékét és nagyon szeretem a növényeket. Úgy érzem, hogy ezzel nem vagyok egyedül és mások is örülnek, ha kis növényeket, fát viselve elmélyíthetik a természettel való kapcsolatukat. Ha tehetném, legtöbbször a szabadban lennék, odakint mindig feltöltődöm. Rendszeresen kirándulunk, túrázunk, jó időben sziklát mászunk, ilyenkor gyűjtögetek is. Szeretek elveszni a természet apró részleteiben, inspirálnak a formák, a hangok, a színek.
Ehhez jön hozzá a növények szeretete és a letisztult, geometrikus formák, a szép arányok iránti vonzalmam. Szívesen járom az utcákat is, ahol mindig találok egy szobor, épület vagy park részletet, egy fény-árnyék rajzot, egy fát vagy bokrot, ami megihlet. Olyan divat és lakberendezési kiegészítőket tervezek, amelyekkel magunkkal vihetjük a természetet és közben meg is óvjuk azt.
Honnan szerzed be az ökotudatos alapanyagokat?
Minden alapanyagunk etikus forrásból származik. A PLAY PLANTS és az ESSENCE kollekciók régi csészéit, poharait bolhapiacokon, garázsvásárokon válogatom össze, most is van pár sorszámozott Zsolnay csésze, amibe kis pozsgásokat ültettünk. Fantasztikus, milyen kincsekre lehet így lelni és örülök, ha tovább adhatom őket.
A REWOOD kollekciónk darabjai viharkárok és metszési munkálatok során keletkezett faanyag újrafelhasználásával születnek. A fa gyűjtésében, hántolásában, méretre vágásában egy kedves vidéki család van segítségünkre, ezt követi a fúrás, majd mindent kézzel csiszolunk, lakkozunk, festünk és látunk el a szükséges kellékekkel. Ez folyamatos együtt gondolkodást, tervezést kíván. Nagyon jó látni, ahogy az elképzeléseim szépen sorban életre kelnek.
A FOREST kollekció esetén a kirándulásaink, túráink, sziklamászásaink során kis páfrány és borostyán leveleket, mezei virágokat, pitypangot gyűjtünk, így a vásárlóink is részesei lehetnek a természetjárásainknak. Arra mindig odafigyelünk, hogy bőségesen maradjon hajtás, amivel a növények tovább tudnak nőni és szaporodni, így megóvjuk az erdő ökoszisztémáját. Minden darab Tiffany ólomüveg technikával, kézzel készül. A TERRA kollekciónk szintén ólomüvegből készülő mini terrárium nyakláncaihoz a Tillandsia növényeket egy Budapesthez közeli kis kertészetben termesztik.
Mennyire nyitottak a vásárlók a természettudatos megoldásokra? A tudatosság vagy a design miatt választanak titeket?
Van egy réteg, aki alapvetően a letisztult, természetközeli design miatt választ minket és mit sem sejt a tudatos hátterünkről. Sokan rácsodálkoznak, amikor elmeséljük nekik, hogy honnan jött, hogyan készült, milyen utat járt be a termék, amit a kezükben tartanak. Onnantól még inkább oda vannak érte, olyan jó látni az arcukat, a felismerést, az örömöt. De egyre többen vannak, akik értékelik, sőt keresik a környezettudatos cikkeket és gondosan választják ki, mit vegyenek fel, mi kerüljön az otthonukba és egyáltalán mire adjanak ki pénzt. Ilyenkor boldog vagyok.
Kik jelentik a vásárlókört?
Főleg 16-50 év közötti nők és az ő kedveseik vásárolnak tőlünk, akik meglepetésként választják a PLANTETHICS divat és lakberendezési kiegészítőit a párjuknak. A kezdetektől fogva két nyelven kommunikálunk, így az elmúlt két évben egyre több külföldi megrendelést kapunk. Mind nagyon helyesek, nyitottak, Budapesten egy csodaszép régi belvárosi udvarban található a stúdiónk, a CikkCakk Studio, ahol négyen alkotunk lányok, négy márkát képviselve. Itt bárkit szeretettel látunk egy teára, hogy elbeszélgessünk, és jobban megismerhessük egymást, hogy személyes kapcsolat alakulhasson ki a vásárlóinkkal akár úgy, hogy közben épp készítem valamely kollekciónk darabjait. Bepillanthatnak a munkafolyamatokba és az életünkbe.
A @plantethics Insta-oldalán egyébként erre törekszünk is, egy-egy helyben készített fotó mentén írok arról, ahol épp járunk, amit látunk, átélünk, így a mindennapjainkba betekintve remélem, még többen kedvet kapnak ehhez a természetközeli, tudatos életmódhoz. A kommentek alapján is sokszor új ismeretségek születnek és onnantól keressük egymás társaságát. A törzsvásárlóink közül többekkel így kerültünk kapcsolatba, mindig szívesen teljesítjük az egyedi elképzeléseiket is.
Úgy tudom, workshopokat is tartotok.
Igen, a workshopokon régi tárgyakba ültetünk kis pozsgásokat, kaktuszokat vagy terráriumokat készítünk, de volt már a gyűjtött fa felhasználásával REWOOD fülbevaló készítő foglalkozásunk is. A növényeknek és a lelassulásnak mindig fontos szerepe van ezeken az alkalmakon. Kellemes zene mellett, teázás közben elmesélem, hogy mit érdemes tudni a pozsgásokról, kaktuszokról, hogyan tartsuk őket életben, mit szeretnek és mit nem. Aztán nekilátunk a munkának és miközben jár a kezünk, megmutatom, hogyan ültessük és gondozzuk őket szakszerűen, beszélgetünk, jól érezzük magunkat.
A REWOOD workshopnál az alapanyag etikus beszerzéséről, a kirándulásainkról és a fa megmunkálásáról mesélek, alkotás közben megmutatom a szükséges fogásokat. Általában 6-8 emberrel tudok foglalkozni egy-egy workshopon, amit egyedül vezetek. Ekkora létszámmal mindenkire jut idő, figyelem és nyugodt, vidám hangulatban telik az együtt töltött pár óra.
A honlapodon láttam, hogy a növények gondozásához is osztasz meg praktikákat. Hogyan látod, az emberek tudják, hogyan kell megfelelően gondozni a növényeket?
Ez nagyon változó, van, aki úgy vesz tőlünk élő növényt, hogy „ez milyen cukin néz ki”, van, aki kívülről ismeri a pozsgás- és kaktuszféléket, Tillandsiákat, mivel már évek óta plant lady-ként éli a mindennapjait egy saját városi dzsungelben. Szeretném meghozni a kedvét azoknak, akik most ismerkednek ezekkel a növényekkel, ezért foglaltam össze, hogy milyen fény és hőmérsékleti viszonyok, öntözési módszerek az ideálisak. Így mindig van hol visszakeresni, ha valaki otthon elbizonytalanodik a kis növények gondozását illetően.
Mi az a legfontosabb üzenet, amiket a termékeid által közvetíteni szeretnél?
A bioetikának van egy olyan ága, ami a növények és az emberek kapcsolatát vizsgálja, azt, hogy miként hatnak egymásra, hogyan segíthetik egymást. Innen ered a nevünk (növényetika), és ez fedi le mindazt, amit és ahogyan szeretnénk átadni. A PLANTETHICS küldetése közelebb hozni a növényeket – tágabb értelemben a természetet – és az embereket, szeretnénk megmutatni, hogy a növények szeretete mentén lehet más utat is választani. Lehet zöldebben, kisebb ökológiai lábnyommal, felelősségteljesen, mégis lazán, divatosan élni, tömegtermékek helyett a kis szériás, egyedi tervezésű, helyi alkotók által készített darabokat vásárolni.