A legizgalmasabb ruhák régi kendőkből készülnek

2019. június 11.
Nemcsak színpompás és gyönyörű darabokat kínálnak, de a környezetszennyezésre és a kihasználatlan textilhulladékokra is felhívják a figyelmet ezek a márkák.

A már meglévő, vintage kelmék újbóli felhasználása egyre erőteljesebb a divatban, gondoljunk csak a Zazira, amely ráadásul afganisztáni kézműveseket is foglalkoztat. De hazai úttörői is vannak ennek a szemléletnek: a fiatal Ferencz Borbála és az AWARE by Printa munkáit is nyomon követjük. Cikkünkben most olyan nemzetközi márkákat mutatunk be a nyár beköszöntének tiszteletére, amelyek sálakból, kendőkből is dolgoznak.

A divatszcéna egyik fiatal szupersztárja, Marine Serre, az újonnan berobbant Occhii NYC valamint a Rianna and Nina is mind-mind az upcycling, vagyis az újrafelhasználás legstílusosabb módját mutatják be. De mi is az az upcycling? Az értéknövelő újrahasznosítás, vagyis újrafelhasználás során az újrahasznosítással ellentétben nincs szükség az alapanyag szétszedésére, alkotóelemeire bontásra vagy éppen beolvasztására. Egészében marad, így jóval kevesebb energiát igényel, kisebb az ökológiai lábnyoma, és kikerülhetőek az újrahasznosítás korlátai is (például a kevert alapanyagok nehézkes újrahasznosítása). Így a textil- és ruhaipar óriási hulladéka – legyen szó megmaradt alapanyagokról vagy akár használt ruhákról – új formát ölthet.  Két formája van: felhasználhatunk még fogyasztás előtti (pre-consumer) és utáni (post-consumer) anyagokat. Az előbbi a ruhadarabok elkészítése során keletkezett felesleg újbóli használatát takarja, az utóbbi pedig már kész ruhadarabokét, amelyeket korábban viselhettek is.

A 2017-ben az LVMH-díját elnyerő, öko-futurista Marine Serre az egyik legismertebb, fiatal üdvöske a divatszcénában: kezei között visszamaradt pólók, farmeranyagok, takarók és selyemkendők is újjászületnek.  A dizájner már tizenévesen is előszeretettel hordott vintage boltokban szerzett kincseket. Debütáló kollekciójához egy párizsi bizományi raktárból szerezte be a selyemkendőket – mára a legnevesebb viszonteladók árulják darabjait, a legnagyobb hírességek tartoznak a rajongótáborához, így nem is kérdés, hogy menők-e az újrafelhasználás útján készült darabok.

A Rianna and Nina alapítói

Színpompás, életigenlő és mintaorgiában úszó darabokra vágysz? Akkor már biztosan ismered ezt a márkát. A Rianna + Nina mögött két alapító áll: a görög származású Rianna eredetileg jelmeztervezést tanult, de a vintage darabok fanatikusa. A német Nina pedig PR-területen dolgozott korábban luxusmárkáknak, valamint divatmenedzsmentből diplomázott. Egy vintage bútorvásáron találkoztak, ahol hamar ráeszméltek, hogy mindketten odavannak a régi kelmékért, a múltbéli nyomatokért, az utazásért és a pozitív szemléletért: így született meg keresztnevüket viselő márkájuk 2014-ben, amelynek darabjait a Te Modist is büszkén árulja – a webshopot a Közel-Kelet Net-á-Porter-jaként is emlegetik. A New York-i, orosz kendőkből „építkező” Occhii pedig máris a Vogue és a The New York Times kedvence: az alapító, Leonid Batekhin felfedezett egy gyárat Moszkvától három órára, és rájött, hogy rengeteg vég, szabásból visszamaradt hulladék van, amelyekből még izgalmas darabokat lehet készíteni.

Hogy mi a márkák vitathatatlan értéke és erőssége? Az exkluzivitás, az egyediség és a fenntarthatóság, hiszen korlátozottan elérhető alapanyagokból készülnek, amelyek ilyesformán nem szeméthegyeken kötnek ki. Mi pedig üdvözöljük, hogy a divatnak egyre több ilyen, fenntartható szemléletet követő szereplője van, akik nemcsak tudatosak, de kétségkívül látványos, izgalmas darabokat is kínálnak.

Fotó: Getty Images