Régiből újat a kifutón

2019. augusztus 28.
A fenntarthatóságra való törekvés jegyében egyre több divatmárka dönt úgy, hogy inkább az innováción alapuló újrahasznosított alapanyagokat használják vagy újrahasználnak bizonyos elemeket. Nézzük a legizgalmasabb példákat! A végeredménynek csakis az alkotók fantáziája szabhat határt.

Számos aspektusa van a fenntarthatóságnak, ami a divaton belül gyakran a felhasznált alapanyagokban nyilvánul meg. A fenntarthatóságra való törekvés már a legelső gondolatoknál, a termékek megtervezésénél fontosak: így tett például Stella McCartney, a divatszakma egyik legzöldebb harcosa. Legutóbbi, az adidas-szal tervezett sportruházati kollekciója már úgy készült, hogy a késztermék teljesen újrahasznosítható legyen. Hiszen hiába lenne meg a szándék, a ruházati- és textiliparban használt alapanyagok ha kevert szálból (vagyis tartalmaznak például pamutot, poliésztert és elasztánt is) készülnek, nagyon nehézkessé – ha nem lehetetlenné – válik az alkotóelemekre bontás és az újrahasznosításuk. Erre a problémára és nehézségre viszont nagyon izgalmas megoldást nyújt a blockchain technológia: a Microsofttal együttműködő EON startup például amolyan digitális személyazonosságot tud a termékekhez rendelni, így egészen a születésüktől fogva pontos képet kapunk arról, hogy az adott termék miből-hol-hogyan készül.

A Patagonia már 1993 óta készít ruhadarabokat műanyag szódásüvegekből. A legutóbbi New York Fashion Week egyik legtöbbet emlegetett show-ja pedig Collina Strada bemutatója volt: a márka darabjainak létrehozásánál fontos szempont volt az újrahasznosítás: anyagok és a darabokat díszítő gyöngyök formájában is. Az újrahasznosított alapanyag használata is egy opció a Föld készleteivel való spórolásra: így tett például a szintén sportosabb darabokat kínáló Norba is, de már számtalan márka kínál újrahasznosított poliészterből készült ruhákat. Ebből a szempontból pedig előnyt élveznek a szintetikus anyagok: tudtátok, hogy míg a poliészter könnyen újrahasznosítható, a pamut igencsak feladja a leckét, hiszen jelentősen romlik a minősége az újrahasznosítás során? Hogy egy hazai példával is éljünk: Csabai Zita, a Philomén megálmodója olyan speciális ECONYL©-fonalból készült anyaggal dolgozik, amelynek az alapja az óceánokból gyűjtött hulladék – a „szemét” pedig így gyönyörű fürdőruhák képében ölt új formát.

Példák újrahasznosított anyagokra: Collina Strada, Norba Clothing és Philomén

Az újrahasznosításnál talán még fenntarthatóbb megoldás az értéknövelő újrahasznosítás, vagyis az upcycling és az újrafelhasználás (vagyis reuse), hiszen még kevesebb energiát igényel, ha az alapanyagot abban a formájában használjuk fel, ahogy van, vagy legalábbis kisebb részeire kell szétszedni. Az upcyclingnek két formája is van: dolgozhatnak a tervezők még használat és megmunkálás előtti, és már a „fogyasztó utáni” anyagokból. Ugye ismeritek az AWARE by Printát, az upcycling hazai mestereit? A darabjaik az ékes példák arra, hogy akár a gyárakból kimaradt, hibásnak titulált anyagok, anyagvégek vagy férfiingek is adhatják az alapját izgalmas, divatos – és nem utolsó sorban fenntarthatóbb – ruháknak. Ferencz Borbála pedig menő sportöltözékeket készít már meglévő darabok újragondolásával. De régi kendők újbóli felhasználásával is gyönyörű ruhákat lehet alkotni – ahogy azt számos, feltörekvő brand megmutatta már, például a Rianna + Nina, az Oochii vagy Marine Serre.

Az újbóli felhasználás pedig ugyanolyan létjogosultsággal van jelen az haute couture kifutókon is: a holland terveződuó, a legendás Viktor & Rolf óriási sikert aratott a 2016-os őszi-téli couture kollekciójukkal. A darabok különlegessége pedig az, hogy teljes egészében a tervezők a korábbi szezonokból megmaradt anyagokat és hulladékokat használták fel a gyönyörű, látványos kreációk megalkotásához: a legkülönbözőbb felületekkel és sziluettekkel játszó darabok pedig a szakma és a közönség szívét is megnyerték.

Így öltött új formát a varrodai hulladék a Viktor & Rolf 2016-os őszi couture kollekciójában

Anyagbeszerző körút a hulladéktelepeken? A London Fashion Week vitathatatlanul legzöldebb bemutatója a Vin + Omié szokott lenni: az ökodizájn márka igazából az innováció, a divat és a multimédia művészet határmezsgyéjén mozog. Kísérleteik során létrehozták például az rPET anyagokat, amely a selyemszerűtől egészen a gyapjú érzetét keltőig mozog – mindezt műanyag újrahasznosításával. Ehhez pedig a világ minden táján tisztítanak meg folyókat és óceánokat.

A Vin + Omi 2019-es tavaszi-nyári darabjai

Akár csak díszítőelemnek is tökéletes „más szemete”: a divatszcéna egyik újdonsült csillaga, Kevin Germanier kezdetben pusztán takarékosságból vásárolt fel jelképes összegért színhibás gyöngyöket. A többi pedig már történelem – a fiatal dizájner az egyik legismertebb fiatal alkotó, aki erőteljesen berobbant a divatszakmába az elmúlt években.

Mindezeken felül akár művészi szintre is emelhetjük a „szemétből ruhát” koncepciót: a trash art pontosan az, mint amit a neve sugall. Hulladékból műalkotás, a divatban pedig ez a trashion (igen, trash + fashion): a 2000-es évek óta használják ezt a kifejezést azokra a ruhadarabokra, kiegészítőkre és tárgyakra, amelyek kidobott, a társadalom többsége által értéktelen szemétnek titulált anyagokból, kellékekből készülnek. Ezek a ruha-alkotások pedig igencsak erőteljesen figyelmeztetnek bennünket a minket ellepő szemétre, a túlfogyasztásra, és arra, hogyan is tekintünk a tárgyakra.

fotó: Getty Images

 


Jelentkezz a Marie Claire magazin és a Volvo pályázatára saját ruhakreációddal, és legyél Te az év fiatal divattervezője!

A pályázat mottója: Régi ruhából újat

A régi, megunt ruha nem hulladék, hanem egy lehetőség fantáziánk szárnyalásához, hogy új darabot készítsünk belőle és mód kreativitásunk szabadon engedéséhez, hogy valami egyedit alkothassunk. Nem beszélve arról, hogy az újrahasznosítás a környezettudatosság egyik alapelve, amely fontos lépés Földünk védelme érdekében. Tervezd meg, és készítsd el az idei szezon legizgalmasabb, legdivatosabb alkalmi darabját régi, használt ruháidból, majd küldd el a fotóját nekünk. A pályamunkák közül szakmai zsűri választja ki a legjobb 25 kreációt, amelyek a Marie Claire Fashion Days eseményen is láthatóak lesznek a kifutón. Részletes pályázati kírás és további infók ITT!

SZAKMAI DÍJ*: 150 000 Ft

VOLVO KÜLÖNDÍJ*: 150 000 Ft

KÖZÖNSÉG DÍJ*: 100 000 Ft

*A meghirdetett összeg bruttóban értendő, a pályázat nyerteseinek a hatályos jogszabályokban foglaltaknak megfelelően megállapított személyijövedelmadó-előleggel csökkentett összeg kerül kifizetésre.